Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
anmeldelser
Eggggg

Eggggg til Nintendo Switch

Mat- og helsefagentusiasten Ayub tok på seg kokkehatten og den velkjente kjøkkenfrakken, før han ble sendt ut for å prøve det norske indiespillet Eggggg.

Egg, eggg, EGGGGG! I dette absurde spillet inntar du rollen som den unge gutten Gilbert, som har prosjektilspying som superkraft. Det Gilbert ønsker er å få bli med på festen som foregår i nabohuset, men med en gretten tante som barnevakt byr det på utfordringer.
Med fengende bakgrunnsmusikk, ulike hindringer og haugevis av hemmeligheter er det en del ting å gjøre her, men hva med etter det? Dette er inntrykket jeg sitter igjen med etter tre intense dager med Eggggg.

Jeg skrur på Nintendo Switch-konsollen, og starter spillet som introduseres med en liten filmsnutt hvor vi ser Gilbert vende blikket ut av vinduet hvor nabohuset er i full gang med en fest. Tante Dori er derimot ikke like motivert til å feste som det Gilbert er, og trekker gardinene ned. Guttungen gir blanke F i Doris og hopper ut av vinduet, og lander opp i et stort hønseegg. Nå viser det seg at Gilbert er allergisk mot egg og reagerer med kraftig oppkast. Ja, det er så kraftig at han kan både feste seg til vegger og tak og fly med sine unaturlige superkrefter.

Opprinnelig kom spillet ut i 2016 til mobile enheter, og det å se enda et indiespill dukke opp i Nintendo Switch sin Eshop er flott. I hvert fall når det er det norske spillstudioet HyperGames som står bak utviklingen.

Spillet er på totalt 15 hovedbaner fordelt mellom dagtid og nattid med ytterligere et par ekstra baner som utfordrer deg maksimalt. Personlig mener jeg at banene på dagtid er mye enklere enn de på nattid. Et annet viktig moment å påpeke er at banene i disse to ulike tidsrommene er identiske, hvor den eneste forskjellen på natten er flere utfordrende hindringer. Utviklerne gjør det bevisst for de er mer ute etter kvalitet framfor kvanitet, men personlig skulle jeg heller hatt flere varierte baner framfor områder som føles identiske.

EgggggEggggg

Selve styringen i spillet består av kun løping og hopping hvor du trykker LZ-knappen for å løpe til venstre og RZ-knappen til høyre. Resten handler om mestring og bra timing. Ja, for det finnes et par baner hvor riktig timing er avgjørende for å fullføre dem. Med Gilbert løpende så og si mesteparten av tiden, byr det definitivt på en utfordrende opplevelse hvor man må tenke fort. Run, Gilbert, run!

Superkraften du kommer til å bruke mest er det grønne spyet. Det eneste du kan gjøre med den er å hoppe litt høyere etter en god dose rennende oppkast. Du vil i noen baner ha bruk for en annen superkraft, lilla oppkast, som lar deg gjøre det samme som den grønne, men i tillegg kan du nå klistre deg fast til vegger og tak. Til slutt har vi den mest intense superkraften til Gilbert - gult oppkast! Da får Gilbert en så kraftig allergisk reaksjon at han fyker avgårde som en rakett! Selv om det høres kult ut, så er det vanskelig å fly rundt i klaustrofobiske områder fylt med sagblader og høner som prøver å spise deg.

Ellers må jeg si at det kryr av hemmeligheter på alle banene og du må være temmelig god for å i det hele tatt klare å se hvor disse befinner seg. Det som gjør det enda morsommere å finne alle hemmelighetene er at du vil låse opp ballonger med en bokstav på. Får du alle ballongene så kan du lese av hva den endelige setningen blir (lukter jeg Dead Space 1 her?). Prøver du på å fullføre banene 100% så må du fullføre alle tre målene: fullføre banen, finne alle gullegg og et viss antall kjeks-formede stjerner. I tillegg har du tid på deg som viser hvor raskt du fullfører banen. Mislykkes du i å fullføre målene så blir du straffet med ytterligere tretti sekunder på den endelige tiden når du fullfører banen.

EgggggEggggg
Eggggg
EgggggEggggg