Norsk
Gamereactor
nyheter
Empire: Total War

Empire: Total War

Intervju med Creative Assembly del 2

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Vi fikk muligheten til å stille Kieran Brigden, Community Manager for Creative Assembly, en rekke ekstra spørsmål om det kommende og etterlengtede strategispillet Empire: Total War. Dette er andre del av et veldig langt og detaljert intervju. Første del kan leses her.)

Omhandler spillet på noen måte slaveri, eller har det blitt utelukket?
- Slaveri er et veldig vanskelig emne når det kommer til PC-spill generelt og som underholdning. Som utvikler har vi aldri veket bort fra å vise de verste og mest omstridte delene av historien, slik som korstogene. Når det kommer til slaveri så er det en egen mekanikk i spillet som tar seg av slaveri. Det er ikke noe spilleren aktivt profiterer på, og du blir absolutt belønnet for å avvikle det. Det er en slik ting som er der, på den måten at det er referert til og er gitt en viss grad av riktighet. Men det er ikke der på den måten at... vi har ikke slaveskip, slavehandlere eller lignende. Grunnet at det er visse emner man bare ikke kan trivialisere gjennom underholdning.

Et godt eksempel vil være nazistenes konsentrasjonsleire. Hvor mange spill om andre verdenskrig gir deg muligheten til å spille som nazist og etablere konsentrasjonsleire? Ingen. Hvorfor? Fordi det bare ikke fungerer. Det er ikke underholdning. Du kan gjøre det i en film, fordi det er en filmaktig opplevelse, men å tillate spillerne den muligheten er å ta historien for langt.

Kan du gå litt nærmere inn på hvordan handel og diplomati har forandret seg?
- Handelsaspektet av spillet baseres nå på handelsplasser og handelsruter. Du har de grunnleggende tingene som skatteinntekter, men du har også ressurser nå. Så i for eksempel India og Ostindia har du krydder, noe som var veldig, veldig lukrativt å selge i Europa. I Nord-Amerika har du tobakk og bomull, som igjen er veldig, veldig lukrativt, og veldig, veldig kostbart å selge i Europa. Det vil være ruter til spesielle land som genererer inntekter hver turn. Erobrer du disse rutene, og deler dem med dine allierte og nøytrale partnere, så får du prosenter av profitten på disse rutene.

Det samme skjer på handelsplasser. Forestill deg havregionene, hvor du vet du har regioner med land der du tar hovedstaden og det var det. Putt skipene dine i en havregion, som egentlig er en handelsplass, og den vil generere handelsinntekter til deg. Handelsplassen er igjen delt mellom deg og hvem som enn er der, og du vil få prosenter av handelen. Ønsker du mer, må du presse de andre ut ved å vise muskler, og om de starter å vise muskler overfor deg, er du nødt til beskytte handelen og handelsskipene dine. På den måten blir sjøslag en viktig del av spillet. Det er ikke bare en ting du gjør, når du ønsker å flytte rundt på troppene dine, det er mye mer enn det.

Handel, for eksempel, kan bli avskåret av pirater eller fiender. Om en fiende plasserer seg på en av dine handelsruter, vil de beslaglegge en bit av handelen din hver turn. Penger som skulle ha kommet ditt imperie til gode. Du blir nødt til å jage dem bort, ved å sende inn en flåte til å drive bort flåten som blokkerer handelsruten din. Så handel er en veldig viktig og integrert del av spillet. Ønsker du å gjøre penger, må du forstå handel, hvordan du sikrer, beskytter og utvikler handelsrutene og handelsplassene dine. Om du ikke bryr deg går du glipp av store verdier som andre kan skaffe seg.

Eller kan du bare være pirat og blokkere andres handelsruter?
- (Ler) Ja. Eller du kan bare være en pirat og raide alle andre... Du kan prøve det, men du vil ikke få mange venner på den måten. Glem heller ikke at, på handelsplassen, om du starter å terge folk og slikt, så er det flere enn én nasjon der mesteparten av tiden. Så ideen din om å bare raide andre, kan føre til at du får fire fiender i sammenslutning. Så du er nødt til å være forsiktig. Men ja, du kan gjøre det.

Og diplomati...
- Diplomatiet er nå bygd på et system der du raskt, med ett blikk, skal ha muligheten til å se hvordan alle verdens nasjoner tenker om deg, og enda mer viktig, hvordan de føler om hverandre. Det handler ikke lenger om diplomater som løper rundt på kartet på leting etter noen å snakke med. Nå er det en diplomatiskjerm i brukergrensesnittet... og med det har du selvsagt flere valg tilgjengelig. Som flere ting du kan snakke om, tingene du kan etterspørre, eller forlange.

Vi har også tilført ett nytt aspekt til diplomati når det gjelder å true folk. Du kan nå gjøre det uten å erklære krig, men likevel legge ditt militære bak trusselen. På en måte si "gi oss dette, ellers..." og legge press på en motstander. I det henseende er det veldig annerledes. Det er blitt overhalt slik at også dette er mye mer realistisk og presist denne gangen. Tidligere kunne det skje situasjoner der du hadde vært venn med noen i årevis, og de helt plutselig og tilfeldig angrep deg. Så tenker du "Hvorfor skjedde det da?". Nå vil du få en mye mer langsiktig oversikt over hvorfor de startet å misslike deg. De sier kanskje - gi oss dette - nei. Vel, hjelp oss i denne krigen over her - nei. Ok, vel i så fall, hvorfor lar du oss ikke handle med disse folkene - nei. Vel, gi oss militær passasje - nei. Og så starter de å bygge opp armeer ved dine grenser. Legg de to faktorene sammen og du har oppskriften på krig.

Som spiller får du en mye mer naturlig respons fra spillet. I tillegg kan du se hvordan dine handlinger vil påvirke dine forskjellige fiender. Tidligere ville du erklære krig, og få en liste over de som nå ble dine fiender. Nå kan du derimot se hvordan det påvirker alle. Land som var nøytrale, vil kanskje hate deg som pesten. Noen vil kanskje begynne å like deg, og kanskje dere former en allianse.

Dere nevnte i presentasjonen deres at det nå er en historiedrevet, eller oppdragsdrevet kampanje. Er det noe man kan velge å gjøre eller ikke gjøre?
- Ja, det er helt opp til deg. Det er en kortvarig kampanje. Veien til uavhengighet. Satt i perioden fra grunnleggelsen av Jamestown hele veien til den amerikanske uavhengighetskrigen. Det er en type kampanje du kan velge å spille om du vil, men ikke trenger å spille om du ikke vil. Du er ikke nødt til å spille den for å åpne hovedkampanjen. Du kan gå rett til den. Men om du ønsker det, så er den mye mer fokusert og historiedrevet. Som - denne vinteren er det vanskelig å finne forsyninger, hjelp oss å bygge en gård, eller denne stammen over her i nord raider karavanene våre - vi trenger en hær for å bli kvitt leiren deres her oppe. Forestill deg det mer som en oppdragsbasert struktur, der spilleren blir introdusert mer gradvis til ting, og med fokuserte mål. I stedet for bare å bli sluppet løs i hele verden og lure på hva man så skal gjøre.

Kanskje er det noe som vil hjelpe spillere som er nye for serien til å komme inn i det?
- Det er to ting. Vi håper at det er noe nye spillere vil sette pris på, og finne lett å plukke opp. Innen de kommer til slutten vil de kjempe massive slag, bruke diplomati, og alt det andre. Så når de går over til hovedkampanjen vil de forstå den. Ikke bare slik som hva hver knapp gjør, men hvordan mekanismene fungerer. Men det er også en ny opplevelse for våre etablerte spillere. Vi ønsker at spillere som har spilt våre hovedkampanjer skal tenke "OK, jeg vil se hvor fort og hvor godt jeg kan gjøre disse oppdragene." Vi tror det vil være givende både for våre nye og eldre spillere.

Vil det være blandinger av sjø- og landkamper?
- Det er et spørsmål vi ofte blir stilt. For øyeblikket er svaret nei. Grunnene er mange. Når du kontrollerer en hær består den av opp til ti tusen soldater. Når du kontrollerer en flåte kontrollerer du opp til rundt tjue skip. Forestill deg - to forskjellige mekanikker er involvert, brukergrensesnittet er veldig likt, men du har luft og vind, og i det andre har du synsrekkevidde, retning og alt annet. Forestill deg da å fortelle spilleren som kontrollerer 10 000 tropper og tjue skip, og legg til det faktum at det ikke nødvendigvis er bare to hærer som kjemper, det kan være fire. Du starter å legge et kompleks lag til spillet som er utrolig vanskelig for spilleren å håndtere. Men vi ser på ulike måter å kombinere dem.

...men er det ikke vanskelig å finne et scenario der det ville være naturlig?
- Det er noen begrensede scenarioer. Havnebeleiringer, der du vil ha en flåte som blokkerer havnen, og kanskje en landkrig på samme tid. Det er mulig.

... Men en annen ting er hvordan ville det ende? Hvis du avgjør en del vil du fremdeles måtte avgjøre den andre...
- Ja. Det er mer enn folk tror. Folk pleier å si "ja, dere burde gjøre det". Men tenk på det som en spiller, ikke en spilldesigner, hvor er forutsetningene for seier?

Men vi ser på alternativer for å få det til å fungere. En ting som kan nevnes er at de to avhenger veldig mye av hverandre, de er ikke bare forskjellige. Å beskytte landtroppene dine under transport er en jobb for marinen. Rydde kysten for fiender, så du kan forsterke koloniene dine, er en jobb for marinen. Men å forsterke koloniene dine og erobre provinsene er en jobb for hæren din. De to må jobbe sammen. Holder du ikke kysten din fri for farer, og ikke beskytter transportrutene dine og handelen din, så kan ikke hærene dine vokse, de kan ikke kjempe og de kan ikke flytte på seg.

Du vil merke at du er nødt til å slåss til sjøs for å begynne en landkampanje. Du vil oppdage at du er nødt til å vinne sjøslag for å få tilgang til havner der du kan bringe inn forsterkninger. Så de fungerer sammen på den måten, det er bare ikke mulig å spille dem sammen på én skjerm. Igjen, vi ser på veier for å gjøre det mulig. Men det er helt sikkert at i Empire vil de være separate.

Spesiell takk til medlemmer som bidro med spørsmål her på Gamereactor og på Total War Center-forumet.

Empire: Total War

Relaterte tekster



Loading next content