Endless Ocean 2

Endless Ocean 2

Jon Cato har byttet ut vinterjakke og ullundertøy med dykkermaske og solkrem. I Endless Ocean 2 dykker han blant korallrev og skipsvrak på jakt etter en gammel legende.

Av og til slår det meg hvor forskjellige japanske og vestlige spill ofte er. Tygg litt på det. Når vestlige utviklere lager et spill, lar de deg som regel spille en skyteglad gærning som plaffer ned horder av fiender. Det handler om å være tøff og barsk, banke opp fiender så blodet spruter, og pløye ned hele arméer på veien.

Hva lager man gjerne i Japan? Bondegårdssimulatorer som Harvest Moon. T-bane-fører-simulatorer. Kokkespill hvor man lager mat. Joda, det finnes actionspill i Japan også, men mens vi i Vesten søker mot en muskelbunt som skyter først og spør etterpå når vi skal spille dataspill, søker gjerne japanere mer rolige utfordringer. Etter en lang arbeidsdag er det ikke alltid like gøy å gripe maskingeværet og begynne å slakte ned Locusts i hopetall. Noen ganger vil man koble av. Nyte naturen. Gjøre noe mer fredelig.

Og det er her Endless Ocean-serien kommer inn. I dette spillet skal du ikke drepe. Eller slåss. Du skal utforske og undersøke. Som ung og modig dykker får du jobb i et lite familieforetak som holder til på en karibisk øy. Hvordan de tjener penger er ikke helt klart, men de elsker å dykke. Blant korallrev og fisker. Mange fisker.

Endless Ocean 2 er et spill som ønsker at du skal glede deg over dykkeopplevelsen og ikke jage videre mot neste mål. Allerede i spillets opplæringsdel oppfordrer det deg til å stoppe opp og nyte omgivelsene. Det er ingen hast med å følge instruksene eller jage mot neste sjekkpunkt. Stopp opp litt. Se nærmere på den tangveksten. Mat de fiskene der. Helbred den syke flyndra med pulsepistolen din.

Og det er lett å stoppe opp. Grafikken under vann er til tider nydelig. Solskinnet danser på havbunnen, og fisker og vegetasjon er overalt. Det ser realistisk ut, og sammen med dempete lyder gir spillet meg en fin følelse av å være under vann i et dykkerparadis.

Selv om det er underholdende å bare utforske det undersjøiske landskapet og oppdage ulike fisker og små skatter, har spillet en hovedhistorie der man jakter på en større skatt. Det er ikke en spesielt bra fortalt historie, via tekstdialog og mer eller mindre løse sammenhenger, men det gir deg et insentiv til å farte mot nye områder og boltre deg i nye farvann.

Mellom oppdragene og utforskingen kan du slappe av på en tropisk øy. Her kan du pleie kjæledyr, ta imot sideoppdrag, studere fiskeleksikonet ditt og kjøpe nytt utstyr. Det er et behagelig avbrekk fra dykkingen, og det er tilfredstillende å se hvordan man kan bygge opp et stadig større leksikon med nye fiskearter etter hvert som man utforsker mer og mer av havbunnen.

Behagelig er rett og slett nøkkelordet i Endless Ocean 2. Dette er ikke et spill du setter deg ned med for å få adrenalinet opp. Dette er et spill som kan spilles som ren terapi. Et slags interaktivt akvarium som kan brukes til å roe ned etter en lang og hard dag. Et nærmest terapeutisk spill som alle med et snev av interesse for dyreliv i havet kan finne mye glede i.

Dessverre har spillet noen irritasjonsmomenter som ødelegger litt for spillegleden. Kontrollsystemet føles litt for enkelt: pek på skermen og hold inne B-knappen for å svømme. Trykk på A for å se på en fisk eller gjenstand. Eller bruke en gjenstand. Endless Ocean 2 krever at du peker på skjermen hele tiden med håndkontrolleren, og det blir rett og slett litt for slitsomt i lengden. Det står som en slags kontrast til det rolige tempoet og oppfordringen til å nyte omgivelsene. Det føles også litt simpelt etter hvert. Jeg skulle gjerne sett litt mer variasjon i hvordan man bruker gjenstander og interaksjon med omgivelsene.

Det føles i tillegg litt gammeldags. Tekstbasert dialog føles utdatert, og de overdimensjonerte menyene har et design fra tidlig 90-tall. Uten at dette ødelegger så mye for helheten.

Endless Ocean 2 er nemlig et friskt og annerledes spill, og som de beste japanske spillene i den såkalte avkoblingssjangeren, er det merkverdig fengende. Det er fengende å melke en ku og vanne en åker i Harvest Moon, det er merkverdig moro å hakke løk og fritere svinekjøtt i Cooking Mama, og det er mystisk behagelig å svømme blant delfiner og månefisker under vannet i Endless Ocean 2. En deiling blanding av undervannssimulator og eventyrspill.

Endless Ocean 2
Endless Ocean 2
Endless Ocean 2