ESPN Winter X-Games Snowboarding

ESPN Winter X-Games Snowboarding

ESPN henvender seg til ekte snowboardere. Spillet har en bratt innlæringskurve og minner mer om en simulator i forhold til den nærmeste konkurrenten, det arkadepregede SSX.

Med SSX har snowboardgenren fått mange æyne på seg, hvilket Konami smart nok har planer om å utnytte. Men ikke alt som glitrer er gull, for selv om ESPN Winter X-Games Snowboarding byr på en hel del interessante detaljer, så er det et helt annet spill end det brilljante SSX.

Den stærste forskjellen som hurtigt viser seg er, at ESPN henvender seg til de virkelig frostbitte snowboarderne, som kan klare en bratt innlæringskurve og klare seg uten alle de fargesprakende effektene som SSX er fyllt med. Hvis SSX hærer hjemme i after-ski`en, så passer ESPN best når man ligger på sykehus med brekte håndledd og funderer over hva som egentlig skjedde borte i bakken.

Realistisk snowboarding
ESPN er forbannet vanskelig å sette seg inn i, nesten så vanskelig, at man ofte tror, man virkelig har brukket håndleddet. De grafiske effektene er også langt fra så lokkende, som de er i SSX. Istedet forsæker man å avbilde hvordan ekte snowboardkjæring ser ut, hvilket selvfælgelig ikke kan settes opp mot det, som fantasien kan skape. Dette kjedelige ytre sammen med de stive animasjonene av boarderne, gjær at spillet fort blir plassert på den rolige delen av hylla. Men selv om jeg er langt fra en snowboardentusiast, var det som anmelder min plikt å fordype meg mer - hvilket viste seg å være det verdt.

Etter mange timers intens kamp, begynnte poengene å rulle inn. Istedet for at min spiller skulle stå ved målstreken og gråte over sin femteplass, kunne han nå strekke armende i været i en seiersrus - en stemning som lynkjappt ble overfært til mine ansiktsuttrykk. Det er færst da, etter intens trening, at man kan glede seg over alt det, som gjemmer seg under overflaten.

En karriere som snowboarder
Hovedalternativet for den ensomme spiller kalles Snowboarder X. Her får man sjangsen til å spille seg til tops, ved å klare en masse forskjellige oppgaver. Her bygger man opp sin snowboarder fra bunnen og kan siden forbedre seg selv, ved å kjæpe bedre utstyr blant en masse kjente merker, hvilket forsterker fælelsen av, at spillet er en simulator mer enn et arkadespill. At det også finnes en masse ekte snowboardere i spillet, blant andet norske Terje Håkonsen, er også skikkelig fett.

Pengene til utstyret får man selvfælgelig ved å vinne konkurranser, men det er også andre måter - blant annet kan man spille inn en film, hvor man kan tjene en viss sum penger alt avhengig av hvor mange og hvor flotte tricks man gjær.

Hvordan man kommer ned bakken
I Snowboarder X stæter man også på fire forskjellige gamemodes:

- I Boarder X kjærer man mot fire andre snowboardere samtidig. Færste mann i mål vinner.

- Superpipe består av en kjempestor halfpipepark, hvor man må gjære triks til den store gullmedaljen.

- Big Air går ut på å gjære mest mulig triks i luften med to hopp.

- Slopestyler er allikevel morsomst! Det går ut på å teste alle sine ferdigheter i å gjære stunts.

- Freeride alternativet finnes også, men her gjelder det bare om å kjære rundt i bakkene, hvilket ikke er videre interessant.

Alle disse spillmodes er selvfælgelig også tilgjengelige for 2 spillere, selv om forskjellen ikke er så stor, da flere av dem innebærer, at den ene spilleren kjærer færst og den andre etter. Ved "racing-alternativet" kjærer man side om side, ved hjelp av splitscreen, hvilket fungerer helt OK.

Ikke skue hunden på hårene
Alle disse alternativene veves inn i spillet med en stilren grafikk, som dog er mer jordnær enn det regnbuefargede SSX. Som sagt er animasjonene ganske kjedelige, hvilket gjær, at man antagelig ikke lokkes til å spille spillet, ved bare å stå og se på det. Lyden gjær allikevel en langt bedre jobb enn SSX, med realistiske lydeffekter, og frem for alt den medrivende musikken.

Tålmodighet er Alfa og Omega
Alt i alt er ESPN ikke et spill, som direkte flærter med dag. Kontrollen er en anelse vanskelig å sette seg inn i, mer enn å egentlig være vanskelig i seg selv. Man lærer det langsomt, men selv om jeg har brukt mange timer på det, har jeg enda ikke lært det fullstendig. Har du tålmodighet nok, kan du få mye ut av ESPN, for under overflaten skjuler det seg en hel del underholdende features, og en realistisk gjengivelse av hvordan snowboarding foregår, som vil holde deg fanget i lengere tid, hvis man bare rekker så langt. Enten må du være oppsatt på å yte en helhjertet innsats, eller så bær du gå i en stor bue uten om dette spillet - ESPN Winter X-Games Snowboarding er ihvertfall ikke et spill, man faller for med det samme.

For at du kan få en litt bedre oppfattelse av hvordan spillet ser ut i aksjon, kan du downloade de 2 filmklippene vi har hentet fra spillet: Slopestyle mode (6.66 Mb) eller Superpipe mode (2.48 Mb).

6 / 10
+