LIVE
logo hd live | Ubisoft Forward
See in hd icon
Norsk
Gamereactor
anmeldelser
F1 2011

F1 2011

Redaksjonens største Formel 1-tilhenger har satt seg bak rattet på en Williams F33, og her kommer anmeldelsen av Codemasters sitt nye F1 2011...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

En av mine faste Formel 1-tradisjoner er å følge med på sendingene til BBC. Deres ekspertkommentator, David Coulthard, er milevis foran de fleste andre når det kommer til kunnskap om sporten. Han uttalte nylig at ingen kan forestille seg hvor krappe svingene i det legendariske Monaco-løpet faktisk er, man er nødt til å ha kjørt der selv for å forstå.

Jeg vil ikke arrestere racing-legenden for denne uttalelsen, men etter å ha spilt F1 2011 er jeg ganske sikker på at jeg har fått et snev av forståelse i det minste. Monaco-banen føltes absolutt vanvittig der jeg ble slynget gjennom den ene svingen etter den andre.

I løpet av banens 3,3 km, er føreren alltid omgitt av barrierer, og hver gang man kommer opp i fart er man allerede ved neste sving, klar til å straffe selv den minste feil. Fra cockpiten i min Williams F33 får jeg virkelig erfare at denne bilen ikke har ligaens beste aerodynamikk, noe som byr på ekstra utfordringer i de fleste svingene.

Det føles som en slags morbid rutsjebane hvor både motstandere og mitt eget lag presser meg ut i nær døden-opplevelser, kun for å kunne holde følge med resten av feltet. Codemasters demonstrerer for alvor at dette er noe helt annet enn det spillet som stod i konsollen for ett år siden. Det å temme et mekanisk villdyr med 750 hestekrefter og en karbonfiberkropp på 640 kg byr på en helt annen opplevelse enn sist.

F1 2011

Et av områdene som fikk kritikk i fjor var forholdet mellom bilens fysikk og underlaget - det var ikke realistisk nok. Det ble særlig tydelig for alle som kjørte lengre løp. I virkelighetens løp får slitasje på bilen og banens utvikling store konsekvenser for kjøringen. Alt dette simuleres nå i 2011-utgaven, og det merkes tydelig allerede fra starten.

Det er stor forskjell på bilen du benytter i kvalifiseringen, og den du benytter i selve løpet. Det kreves at du behersker flere kjørestiler. I kvalifiseringen kjører du med en minimum drivstoffmengde og lav vekt, og du må bestemme deg for hvilke av de svært kostbare Pirelli-dekkene du skal slite ut før hovedløpet. I hovedløpet vil full tank og økt vekt gi deg følelsen av å seile gjennom svingene, noe som igjen forverres av dekk som ikke har blitt varmet opp.

F1 2011

I forkant av årets Formel 1-sesong, har regelboken fått seg en grundig oppgradering. Dette ble gjort som et svar på at mange mente at sporten hadde blitt for kjedelig. Resultatet var introduksjonen av DRS (Drag Reduction System), KERS (Kinetic Energy Recovery System) og de nye Pirelli-dekkene. Alle disse har gitt oss en sesong med langt flere overhalinger, og alle tre er selvfølgelig implementert i spillet. Hver av dem er med på å definere kjørestilen, og det er kun dekkvalget man kan la spillet bestemme over.

KERS er en slags turbo osm gir deg tilgang til 80 hestekrefter ekstra i cirka syv sekunder hver omgang, og DRS lar deg åpne bakspoileren for å redusere luftmotstanden på utvalgte steder på banen, og kun hvis du er mindre enn ett sekund fra en konkurrerende bil. I starten av sesongen var det flere førere som kritiserte de to systemene, for de mente at det ble for mye å huske på. I løpet av mine første timer med F1 2011 blir jeg sittende å nikke anerkjennende til deres uttalelser.

Det kan være vanskelig nok å holde tungen rett i munnen når man holder så høye hastigheter som kreves for å oppnå en brukbar rundetid. Det å samtidig skulle vurdere rett tidspunkt for å bruke KERS, eller når det er trygt å åpne opp for DRS, krever enorm konsentrasjon. Hvis du har planer om å spille på noe annet enn de laveste vanskelighetsgradene, så er du nødt til å beherske disse systemene. Det er en stor mangel at spillet ikke inneholder en eller annen form for opplæring for rett bruk. I stedet blir man nødt til å eksperimenter, noe som vanskeliggjør bruken ytterligere.

F1 2011

Når du starter opp F1 2011 for første gang, kan det være lett å klappe seg selv på skulderen etter å ha valgt Intermediate, og så ha parkert alle motstanderne ute på asfalten. Det kan være lurt å vente litt før du hoverer, for Codemasters har nok en gang hoppet over kapittelet om balansert vanskelighetsgrad.

Velger man den laveste eller nest laveste vanskelighetsgraden, så trenger du bare å tråkke pedalen i gulvet for vinne. På professional er det også mulig for deg å kjøre fra en Red Bull med en Lotus. Det virker som om utvikleren har vært klar over problemet, og nå kan man skreddersy vanskelighetsgraden med større valgfrihet enn tidligere. Det er ikke en optimal løsning, og jeg hadde håpet at dette var en av barnesykdommene som hadde blitt luket vekk i årets utgave.

Teknisk er spillet basert på Ego, grafikkmotoren som ble brukt i Dirt 3 - et av de peneste spillene i denne konsollgenerasjonen. Det er derfor litt merkelig at F1 2011 ikke engang befinner seg i samme galakse når det kommer til grafiske godbiter. Til tider ser det faktisk kjedelig ut. Det virker nok som om utvikleren har valgt å sørge for at bildeoppdateringen er konstant, uansett hvor mange biler som er på banen, og fartsfølelsen er virkelig på topp til enhver tid. Et fremtidens F1-spill som kombinerer det beste fra begge verdener er noe jeg fortsatt gleder meg til.

F1 2011

Selv med disse manglene er det ikke særlig tvil om at et års ekstra utviklingstid har gjort underverker for F1 2011, og det bekrefter at utviklingen av det første spillet kanskje gikk litt for fort. Denne gangen har de hatt mer tid til detaljene, hvilket betyr bedre kunstig intelligens, en safety car, bedre respons fra ens race engineer og færre tilfeldigheter. Det merkes best når man sitter i bilen og mye tydeligere kjenner hvor langt man kan presse maskineriet før det går galt. Det har sjelden tidligere vært så tilfredsstillende å mestre en sving eller foreta en viktig overhaling, det er derfor man bør kjøpe spillet.

F1 2011 er full av slike forbedringer som man ikke nødvendigvis kan se uten å ha brukt mye tid på fjorårets utgave. Det er utvilsomt en forbedring for alle oss som er tilhengere, men også en forventet videreutvikling av serien. Foruten den nye co-op-modusen er det ingen andre nyheter til å lokke inn nybegynnere. Sammen med den økte kompleksiteten sitter vi igjen med et formidabelt Formel 1-spill, som kun tar sikte på å treffe sitt spesifikke publikum.

F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
F1 2011
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Veldig god bilfysikk, super fartsfølelse, detaljene er på plass og F1-følelsen er alltid til stede.
-
Manglende opplæring, litt kjedelig grafikk og noe ubalansert vanskelighetsgrad.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

F1 2011Score

F1 2011

ANMELDELSE. Skrevet av Thomas Blichfeldt GRDK

Nydelig bilfysikk, god følelse av fart, og detaljrik Formel 1-opplevelse. De fleste feilene er rettet opp i årets krevende racing-simulator.



Loading next content


Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.