Man kan ikke slippe unna med hva som helst - ikke i dagens spillverden, og ikke hos meg. Jeg har blitt beskyldt for å være veldig glad i god grafikk (noe som stemmer), men det er ikke nok til å imponere meg når Codemasters slipper den etterlengtede "next gen"-versjonen av fjorårets F1-spill. Det var allerede et middelmådig spill, og da hjelper det ikke at denne utgaven er så kraftig nedgradert. Dette er slettes ikke bra i det hele tatt, og det er trist å se fra en utvikler som står for noen av sjangerens absolutt beste øyeblikk.
Codemasters jobber for tiden med den kommende rallysimulatoren Dirt Rally. Spillet befinner seg i early access-stadiet, og det vil sannsynligvis slippes mot slutten av 2015. Jeg har tilbragt omtrent 50 timer med rallyspillet de siste to månedene, og jeg elsker det av hele mitt hjerte. Utvikleren har så langt gjort alt, absolutt alt, riktig.
Det har imidlertid vært litt ustabilt fra studioet bak Colin McRae Rally-spillene de siste årene. Grid 2, Dirt: Showdown og Grid Autosport var etter min mening middelmådige alle sammen, og Playstation 3- og Xbox 360-versjonene av deres siste F1-spill var det dårligste hittil. Jeg hadde virkelig trodd og håpet at de skulle rekke å fikse alle problemene, samtidig som de gjeninnførte funksjonaliteten som manglet i fjor. Det skjedde ikke.
Split screen mangler, Classic-modusen er borte, en fungerende Safety Car glimrer med sitt fravær i likhet med førerintervjuene, rivals-funksjonen og muligheten til å bytte lag og så videre. Det er ingen overdrivelse å kalle F1 2015 for halvparten av et spill. Snarere tvert imot. Dette er vel egentlig nærmere 35 prosent av det eksempelvis F1 2013 var.
Kanskje du ikke er så opptatt av alt dette, men i stedet bare ønsker å sette deg bak rattet og gi gass mens omgivelsene og konkurrentene passerer i sidesynet. Dessverre lykkes ikke F1 2015 med dette heller. Det er nemlig så mange grafikk-bugs at helhetsinntrykket ødelegges. Med tanke på at bilfysikken er så god som den faktisk er, så synes jeg det er veldig rart at Codemasters ikke har tatt seg tid til å feilteste og finpusse spillet før lansering.
Ok, jeg skal ta det litt med ro, for dette ble veldig negativt. F1 2015 har nemlig flere skikkelig gode lyspunkter som definitivt er verdt å nevne. Bilfysikk er som vanlig noe Codemasters lykkes med. Jeg ønsker med alltid litt mer simulasjon i F1-serien, men utviklerne har valgt å legge seg et sted mellom arkade og sim. Selv om jeg kun har kjørt Formel Ford- og Formel 3-biler, vil jeg påstå at bilene i F1 2015 i aller høyeste grad gir noe av den samme følelsen, men det blir aldri så utilgivelig vanskelig som eksempelvis open wheel-deleni iRacing.
Samtidig har dekkenes reaksjon på varme blitt forbedret, i hvert fall i forhold til hva de nyeste konsollene takler. Jeg skulle gjerne sett enda mer detaljert dekkfysikk i denne utgaven, og gjerne en mer justerbar fysikkmotor som i eksempelvis Project CARS. I forbindelse med den kommende rallysimulatoren Dirt Rally har utvikleren hentet inn nye folk til å lage en ny motor for mer avansert utregning vedrørende dekkfysikken. Denne motoren burde ha blitt tilpasset F1 og implementert i F1 2015, for mens sjangeren har utviklet seg mye de siste årene har det stått relativt stille i disse lisensierte F1-spillene.
Skademodelleringen er en annen ting som skuffer ved å ligge på et lavt nivå. Sammenlignet med andre spillslipp i sjangeren de siste årene ser vi at Codemasters ligger håpløst langt bak de andre. Her burde de bare begynt på nytt og laget skadesystemet om fra bunnen.
Lyden er heller ikke spesielt imponerende, men det er noen av de atmosfæriske effektene som er gode. Codemasters har fanget essensen av den litt nedtonede lyden av årets V6-motorer, men de har ikke gjort noen god jobb med surround-miksen. Dette sammen med den helt grunnleggende skademodelleringen gjør ikke stort for innlevelsen.
Et av spillets høydepunkter er online-modusen, og den fungerer veldig godt. Det er mulig å skreddersy din egen opplevelse etter eget ønske, og lobbyen er velpolert og bra. Hadde ikke F1 2015 ellers føltes som et halvferdig hastverksarbeid, så ville karakteren ha blitt høyere.