En kvinnestemme over radioen forteller om et utopisk kasino ved navn Sierra Madre, som er et sagnomsust sted der hvem som helst kunne starte på nytt i luksuriøse omgivelser. Men da de skulle ha den store åpningsfesten falt atombombene, og det dekadente tilfluktsstedet for de rike og berømte ble svøpt i en giftig tåke.
Som spiller våkner man under en blodrød himmel med innslag av solstråler. En av de lærde fra Brotherhood of Steel viser deg et påmontert halsbånd, som vil eksplodere om du ikke gjør som du blir fortalt. Derfra er det du og tre følgesvenner som skal bryte dere inn på Sierra Madre kasino for å gjøre kuppet over alle kupp.
Det første som slår meg er hvor mørkt og dystert dette ingenmannslandet er. Himmelen er blodig rød, mens de få lysinnslagene kommer sakte mens man beveger seg gjennom landsbyens stille gater. Joda, det er en skikkelig forandring fra det vante ørkenlandskapet vi har boltret oss i tidligere, men samtidig er det noe repeterende og intetsigende ved det hele. Deler av det store miljøet mangler unike karakteristikker, som gjør at utvidelsens omgivelser har færre identitetstrekk.
Designet minner om det vi ville sett i en forlatt spansk fjellbygd, der mystiske spøkelser og sikkerhetshologrammer beskytter bygningene. De unike spøkelsene fører tankene tilbake til The Combine fra Half-Life 2, som du slakter ved å sløye, hugge eller sprenge kroppsdelene deres. Det reflekterer kunnskapen til utviklerne, da du blir desto mer fokusert på å finne effektive våpen for nærkamp. Skytevåpen er selvfølgelig også å finne på veien, da spesielt Holorifle er et velkomment tilskudd. Den lar deg bedøve fiendene med den EMP-aktige lysstrålen, så du får mer enn nok tid til å partere rivalene du danner deg.
Men fiendene er ikke det eneste som står i veien for å fullføre det som skal bli det perfekte kupp. Du må se deg ekstra godt for når du skal kjempe deg gjennom banene, da flere av spillets omgivelser er tilrettelagt for å hindre fremgang. Halsbåndet ditt er for eksempel svært sensitivt for andre radiofrekvenser, som gjør at det hele tiden fungerer som et gåteelement. Under et av redningsoppdragene må du snike deg langs veggene for å unngå oppmerksomhet, da bipe-funksjonen stiger i takt med pulsen din. Halsbåndet reagerer også på radioene, som er strødd utover i et kreativt lite puslespill. Det fungerer briljant, selv om det kanskje er noe uoriginalt å finne og skyte radioer i mørket. Samtidig er det viktig å være oppmerksom på den giftige skyen, som dekker flere av spillets fysiske områder. På sitt beste må spilleren tenke mer vertikalt enn tidligere, da skyen gjør det vanskelig å navigere seg frem. Man må også være bevisste på hvordan man beveger seg på marken eller hustakene, som skaper en bedre flyt i banedesignet.
Når det er sagt er kvaliteten på utvidelsen for sporadisk. Historien fungerer godt, men det visuelle blir forlatt til fordel for en lang og smertelig kjedelig dialogrekke. Det hjelper altså ikke at grådighet og identitetsproblematikk blir introdusert senere i spillet, siden de ikke utøver et konsekvent høyt nivå fra første sekund.
Det må også nevnes at den gamle grafikkmotoren fremdeles styrer ballet. Selv om Obsidian har gitt spillet en fiks i forbindelse med Dead Money er det fremdeles flere mindre tekniske problemer å spore, da en svingende kunstig intelligens, geometrifeil, dovne og flate teksturer kombineres med uunngåelige pop-ups og frame-drops. Personlig måtte jeg slette den opprinnelige nedlastingen for å få Dead Money til å fungere, så man må være forberedt på at opplevelsen ikke er helstøpt.
Men feilene til tross - det er vanskelig å ikke anbefale Dead Money. Historien er god, og den utøver en stor grad av innovasjon for å differensiere det fra de tidligere eventyrene i Nevada-ørkenen. I tillegg har nivåtaket økt fra 30 til 35, som alene er grunn nok til å gi Dead Money et forsøk. Det eneste du må være oppmerksom på er at utvidelsen lider av en noe varierende kvalitet. Men om du allerede har saumfart ørkenen fra topp til tå er det ingen tvil om at eventyret og kuppet rundt Sierra Madre er verdt kjøpet.