Far Cry: New Dawn

Far Cry: New Dawn

Ubisoft har gjort mange interessante endringer for å kunne bringe den populære serien til postapokalypsen. Dessverre er noen av seriens velkjente problemer til stede også.

Jeg har gjort det klart at Far Cry-serien burde tatt seg en pause etter Far Cry 4 fordi serien har begynt å stagnere. Ubisoft har på sin side valgt å gjøre det motsatte ved å slippe Far Cry: New Dawn under ett år etter at vi fikk Far Cry 5. Skepsisen var derfor smått til stede fra første stund da jeg startet opp seriens første direkte oppfølger. Det viser seg at denne var totalt ubegrunnet på enkelte områder, og som forventet godt begrunnet på andre.

Historien faller litt under begge deler. Hvor majoriteten av figurene fortsatt er som tatt ut av en b-film med sine helt ekstreme personligheter, og dermed mister mye av sjarmen jeg som regel er ute etter i et spill, gir selve oppbyggingen mersmak. Ved å gjøre fortellingen mer strukturert og lineær er det mye lettere for forfatterne å utvikle historien slik de vil, noe som bringer et snev av realisme og troverdighet tilbake til Far Cry. En merkelig ting å si når man snakker om postapokalypsen, men Far Cry: New Dawn gjør faktisk en bedre jobb med å levere en troverdig historie og verden enn Far Cry 5. Dette er uansett ikke store nok forbedringer til at jeg vil huske det i lang tid fremover. Den æren får i stedet gå til gameplayet.

Far Cry: New Dawn

Far Cry: New Dawn gjør nemlig noen interessante endringer i den velkjente oppskriften. Blant annet har spillet tatt noen steg i de nye Assassin's Creed-spillenes retning ved å implementere enda flere rollespillmekanikker. Nærmere bestemt vil både du og fiendene nå ha ulike nivå. Eller, våpnene dine vil i alle fall være delt inn i fire ulike nivå. Å kjempe mot en fiende som er på fjerde og høyeste nivå med et våpen som er på første nivå vil kreve at du tømmer alt du har av ammunisjon i kroppen til vedkommende før du ser dem falle i bakken. Seriens velkjente Takedowns kan heller ikke brukes på fiender over det grunnleggende nivået før du har skaffet deg perkene som gir muligheten for dette. Enkelte vil nok føle at dette ødelegger en stor del av friheten serien er kjent for, men personlig liker jeg at de tilfører denne ekstra utfordringen. Særlig siden den utnyttes i andre deler av spillet også.

De av dere som har lest eller sett forspillene våre vet at noe av det mest nevneverdige nye i New Dawn er muligheten til å la fiendene gjenerobre Outposts, og se hvordan resten av Amerika ser ut etter at bombene gikk av i Expeditions. Ved å la slemmingene overta Outposter vil du belønnes med spillets viktigste valuta, Ethanol, og kunne prøve å ta dem tilbake ved å beseire de stadig mer utfordrende fiendene som dukker opp hver gang du gir fra deg kontroll over basen. På denne måten får du både brynet deg på fiender som faktisk er utfordrende, samtidig som at samlemanien virkelig får mye å kose seg med.

Siden det er postapokalypsen vil du jo måtte fokusere enda mer på å samle inn ressurser som kan brukes til ulike ting. Ethanol brukes for eksempel i hovedsak til å oppgradere hovedbasen din; Prosperity. Det er denne som bestemmer mesteparten av fremgangen din denne gangen. Ved å oppgradere de ulike delene av basen vil du få muligheten til å skaffe deg nye perks, lage deg bedre våpen og kjøretøy, Fast Travel, forbedre Guns for Hire-partnerene dine, og en rekke andre ting du tidligere har kunnet oppgradere ved å bare tjene nok erfaringspoeng eller komme til spesifikke deler av historien. På denne måten blir New Dawn mer lineært enn de nyeste spillene, noe som overraskende nok ikke blir så irriterende som jeg fryktet.

Far Cry: New Dawn

Denne tilnærmingen gjør på sitt vis fremgangen i spillet mer givende. Nå må jeg faktisk fokusere på ulike ting for å få tilgang til våpen og ferdigheter som vil gjøre møter med sterkere fiender og dyr mer overkommelige. I de foregående spillene har jeg ofte endt opp med å bruke de samme våpnene etter femten timer som jeg brukte etter den første, mens her ble det gradvis en overgang til stadig nye og bedre våpen. Det hjelper selvsagt også på at postapokalypsen byr på noen spesielle varianter.

Den mest nevneverdige er helt klart den som på kjedelig norsk vel kalles sagblad-kasteren. Dere som fortsatt har våte drømmer om å skyte sylskarpe gjenstander med Gravity-våpenet i Half-Life vil nok ha mye moro med denne. Nå deles dessverre ikke fiender i biter her, men det er uansett utrolig gøy å se sagbladene spinne fra vegg til vegg og gjennom flere fiender i løpet av et sekund eller to. Problemet er bare at det også fremhever noen av New Dawns klassiske Far Cry-problemer.

Far Cry: New DawnFar Cry: New Dawn
Far Cry: New Dawn
Far Cry: New DawnFar Cry: New Dawn