Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
anmeldelser
FIFA 12

FIFA 12

Årets FIFA er et av det bedre fotballspillene noensinne. Det er lekent, men likevel seriøst med nok dybde...

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonse

Like sikkert som at høsten kommer, dukker også årets utgaver av fotballspillene FIFA og Pro Evolution Soccer opp på denne tiden av året. FIFA 12 er et av de bedre fotballspillene jeg har spilt, og det sier litt, ettersom jeg glatt kan omtale meg selv som en mangeårig fan av fotballspill generelt, og da spesielt PES-serien.

EA Sports har virkelig lykkes med å lage et fotballspill som er inkluderende, engasjerende og som samtidig inneholder massevis av dybde. Det er både lett og lære og utfordrende å mestre, noe som er utrolig positive egenskaper for et spill.

FIFA 12 er på ingen måte et perfekt spill. Det er et spill som både glitrer med så troverige situasjoner at man kun sitter igjen med et smil om munnen, samtidig som man også kan oppleve situasjoner som virker helt komiske, der spillere snubler og faller i klynger. Skikkelig Benny Hill.

Disse tingene skjer på grunn av det nye konktaktsystemet (Player Impact Engine), som er den største av nyhetene i FIFA 12. Jeg elsker dette nye systemet, som virkelig gjør at FIFA 12 føles friskt og nytt, på godt og vondt.

Med vondt mener jeg ukonsekvente dommeravgjørelser og situasjoner som minner mer om slapstick-humor enn fotball, der spillere snubler over hverandre og kan ende opp i hauger av armer og bein, som naturligvis setter en demper på opplevelsen. Men jeg tilgir likevel feilene, ettersom jeg aldri ville vært foruten alt det positive dette nye systemet fører med seg.

For i FIFA 12 finner jeg noe jeg alltid har savnet i denne serien, nemlig dynamikk. For første gang føler jeg at dynamikken virkelig stemmer i både forsvar og angrep. Tilbakemeldingen jeg får fra skjermen virker så overbevisende at jeg blir sugd inn i fotballkampen.

Dette føles ikke som noe gimmick, men heller et system som gjør alle duellene mer interessante, driblemanøvrene mer presise og selve ballberørelsen mer naturtro. Jeg er fullstendig klar over at det alltid har vært dynamikk i FIFA-serien, men ikke på dette nivået.

Finmotorikken er viktigere enn aldri før. Skal du drible deg forbi en spiller, gjelder det i større grad og beregne ballens berøring og avstand fra føttene, så vel som retningen du vender mot. Mye handler om god beregning av fart, balanse, ballposisjon og retning, ved at du benytter følsomheten i den analoge styrespaken - og kontrollen stemmer godt.

Forsvarsspillet krever vesentlig mer presisjon enn tidligere. Løper du inn i angrepsspilleren er det store muligheter for at du løper motstanderen overende, eller gir et dytt som fører til at dommeren blåser frispark. Dersom retning og hastighet ikke er superpresis ved sklitaklinger, er det stor fare for at angrepsspilleren enkelt unngår forsøket, og fortsetter å føre ballen videre - ofte med overbevisende og dønn herlige animasjoner.

Den kunstige intelligensen i forsvaret gjør en god jobb med å markere spillere som stikker på løp, dekke løpsmuligheter ved kontringer og holder et godt øye med bakrommet. Tidvis litt for godt. For ofte er de mer opptatt av hva spillerne som går på løp driver med, istedenfor å angripe spilleren med ballen. Heldigvis kan man utnytte dette ved å holde igjen pasningen og fortsette å føre ballen videre selv, men jeg skulle likevel ønske det var mer kontroll på pasningssytemet slik at jeg kunne nå den lagspilleren jeg ønsket.

Pasningssystemet er stramt og responsivt, men iblant blir pasningene slappe, selv om pasningen er ladet godt. Det er litt ubalansert i forhold til konkurrenten (PES 2012), som har et pasningssystem som lar deg sende avgårde baller med helt annen treffsikkerhet og hastighet enn i FIFA 12. Dette er etter min mening spillets svakeste kort, men da skal vi heller ikke glemme justeringsmulighetene, der man kan stille inn graden av automatikk i ballvekslingene.

Likevel er det FIFA 12 som engasjerer meg dette året. Det har fornyet seg nok til at jeg glatt kan forsvare et kjøp, selv om du eier fjorårets utgave. Det har tatt det nødvendige steget videre, slik at det føles som om man spiller noe nytt og friskt.

Det føles nemlig som om man spiller fotball med FIFA 12. De små detaljene som utspiller seg på banen er tidvis så autentiske at det er enkelt å la seg rive med. Det ser vanvittig pent ut med sylskarp, fargerik grafikk, og det skader på ingen måte at bildeoppdateringen er jevn.

Konklusjon
FIFA 12 er et spill som er lett å lære, men utfordrende å mestre. Det er et spill som passer like godt alene, som i selskap med gode venner. Med det nye kontaktsystemet kan det i blant oppstå noen merkelige situasjoner, men til tross for dette funger det skikkelig godt. EA Sports er på rett vei med FIFA 12 som føles både friskt og forbedret. Dette er utrolig engasjerende og jeg kan glatt anbefale FIFA 12 til alle som er på utkikk etter et godt sportsspill - til og med eiere av FIFA 11.

FIFA 12
FIFA 12
FIFA 12
FIFA 12
FIFA 12
FIFA 12
FIFA 12
FIFA 12
FIFA 12
FIFA 12
FIFA 12
FIFA 12
09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
Overbevisende dynamikk, nytt kontaktsystem, lett og lære, utfordrende å mestre, Autentisk grafikk og atmosfære, lisenser
-
Merkelige dommeravgjørelser, det nye fysikksystemet er ikke feilfritt, noe slapt pasningssytem
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene