FIFA Street 2

FIFA Street 2

EA tar med seg ballen ut i gaten for andre gang. David har funnet frem sambaskoene, og spilt fotball for moro skyld!

EA overrasker ingen med oppfølgeren til FIFA Street. Selv om originalen fikk en heller laber mottakelse, så solgte den som varmt hvetebrød i tørt gress. Det som var mest spennende med fjorårets utgivelse var at selv de som ikke er særlig fotballinteresserte og som unngår både FIFA og Pro Evo trykket Street-versjonen til brystet. Fraværet av regler, dommere og taktiske manøvrer appellerte tydeligvis til mannen i gata, kanskje fordi de fleste har gode erfaringer fra løkkefotball der lek og moro står i fokus. Lek og moro er også grunnprinsippene i FIFA Street. Men misforstå meg rett, det er ikke bare smil og høflige fraser som utveksles på banen. Ta med leggskinn og guts, banen er din.

I urbane boligstrøk via parkeringshus i drabantbyene til sandstrender i eksotiske omgivelser spilles ballen mellom konkurrenter og venner. Fire mot fire. Hardt mot hardt. Vinneren henter hjem respekt og ære, taperen blir stående igjen med ballene i postkassa. Som regel spilles det førstemann til fem mål, men det konkurreres også i andre grener som har triksing og ydmykelse som vesentlige faktorer. Sentralt i alle konkurranseformene står "Gamebreaker", en bar som fylles gradvis opp ettersom du enten scorer eller tar fancy triks. Når denne når sitt klimaks får du muligheten til å score, og ikke minst stjele mål fra din motstander!

Hovedmodusen i Fifa Street heter Rule Street. Plottet er velkjent: Skap din egen spiller med utseende, utstyr og alt det som er viktig og uviktig. Deretter bærer det ut på asfalten for å teste forholdene med de store gutta. Etter en rask match er du tilbake på scratch og må finne deg i å kun spille med de som gidder å ha deg med, men dette vil forandre seg fort om du har de skillzene som trengs. Om du skulle ha spilt igjennom denne modusen i den første utgaven av spillet så vil du trolig avansere uten de store problemene i startfasen. Allikevel er gleden av å vinne og følelsen av å mestre naturlig nok til stede. Gjennom spillets gang møter du nærmere 320 spillere fra 16 av de beste landslagene i verden. Med andre ord: Norge er ikke representert i år heller.

Grafisk og gameplaymessig har det skjedd lite det siste året. En ny kameravinkel og litt penere omgivelser veier ikke opp for det noe kronglete gameplayet. Spillerne beveger seg ikke så løst og ledig som vi kunne ønske. Det største irritasjonsmomentet er uten tvil at det fortsatt ikke er mulig å sette opp sin egen turnering. Det var det vi savnet mest i fjor, og det er definitivt det vi savner mest nå. Men hver gang jeg drar en ekstrem finte så veier det liksom litt opp får det negative. Når vi først snakker finter, det var utrolig godt å få et gjensyn med mine favorittfinter: Crazy Legs og Twister. Ellers så er nytt av året at det er mulig å konstruere egne baner. Det er ikke revolusjonerende, men litt morsomt å leke med.

Er det et fotballspill hvor du virkelig kan eie vennene dine, så er det FIFA Street. Vi snakker overstregsfinte til dobbelluke videre til en lobb over skulderen for så å banke den i gållen bak en flau keeper. Se opp! David Skovly har ballen!

FIFA Street 2FIFA Street 2FIFA Street 2FIFA Street 2
6 / 10
+