Dette er Xbox 360-versjonen. Se lenger ned for vanlig Xbox
Det første vi så av Fight Night var Sonys pressekonferanse på E3 messen i fjor. Verden ble nesten lamslått da Sony demonstrerte hva vi kunne forvente oss av neste generasjons grafikk. Fra Fight Night ble det demonstrert et saftig slag i en slags saktefilm matrixeffekt som viste tydelig hvordan huden nesten revnet fra bokserens ansikt, og bevegde seg som ringer i vannet. Samtidig sa ansiktsuttrykk, svette og blod sitt til at det ble en heftig opplevelse for øynene. Jeg husker hvordan flere reportere oppsummerte Fight Night demonstrasjonen som noe av det mest imponerende ved hele E3 messen. Det har naturligvis blitt knyttet en del forventninger til Fight Night på grunn av det. Noe ironisk er det at spillet nå først dukker opp på Xbox 360, etter det ble vist for å brife med potensialet i PS3. Men spillet ser like imponerende ut i spillbar form på X360 som under demonstrasjonen.
Den spillmodusen du sannsynligvis bruker meste tid med er karriere. Her bygger du din egen bokser fra bunn, før du skal følge hans vei fra Rock Bottom til Top of the Pops. Det er ikke den mest imponerende «lag din egen karakter»-ordningen jeg har sett, men den duger til å lage noe som ligner deg. Hvis du har lyst til å gamble med din egen nese altså. Hvis noen av dere har lastet ned Fight Night demo fra Xbox Live, kan jeg med glede fortelle at spillbarheten er mye bedre nå. Det er ikke så tregt og uengasjerende som det var i demoen. Motstanderen din gjør også heldigvis andre ting enn å bare rygge unna. For spillet har god underholdningsverdi og kampene er tilfredsstillende. Det kjennes riktig godt å dele ut svingslag, jabber og uppercuts i kombinasjoner mens kommentatoren skriker i ren og skjer glede av oppvisningen. Når motstanderen din er i ferd med å ta telling, går spillet inn i en slags fokuseffekt, hvor du kun mangler en siste solid treffer. Alt dette er gjort utrolig stilig med en kommersiell overbevisning som fenger de fleste. Jeg er nemlig overbevist om at selv folk uten videre spillinteresse ville festet øynene sine godt til skjermen når det lå en knockout i luften med Fight Night. En ting jeg ikke er så fornøyd med i karrieremodus er alle mini/triaining-games du må spille. Selvfølgelig kan man skippe dem, men det resulterer også i at bokseren din får halvparten så mange skillpoints til å utvikle styrke, hastighet og kondisjon blant annet. Er man ute etter suksess blir man jo indirekte tvunget til å spille de litt kjedelige treningsspillene. Onlinedelen fungerer også bra. Det er lett å finne en match, og spillet har god flyt. Det er ikke noe HUD i Fight Night som indikerer hvor mye helse du eller motstanderen har. Man må heller lytte til kommentatoren og lese kroppsspråket til bokseren for å forstå hvordan man ligger an. Det fungerer veldig bra og er en god indikasjon på hvor elegant spillet presenteres.
Noe av det mest imponerende i Fight Night er utvilsomt grafikken. Aldri har mennesker sett så fotorealistiske ut - med svette, utrolig detaljert hud og svært gode dynamiske lyseffekter. Selv om dette imponerer stort er det også en del unødvendige feil med grafikken. Det forekommer mange klippingfeil som f.eks halve skoen på bokserne kan stikke gjennom solid gulv. Ragdoll-fysikken kan overdrive fallene litt, så det av og til ser mer komisk ut enn tøft. Faller bein eller armer i feil posisjon kan det ligge å riste, og da mener jeg ikke spasme-riste, men irriterende-feil-i-grafikken-riste. Under reprisen mellom rundene ser også kampene utrolig statiske ut. Reprisen hvor spillet virkelig kunne flekset med de imponerende visuelle musklene, virker mot sin hensikt og det ser veldig klønete ut. Men alt i alt er Fight Night en imponerende visuell pakke, som helt garantert kommer til å imponere.
Fight Night er en solid dose underholdning. Kampene er morsomme og jeg er enda ikke blitt lei av å sende motstandere i kanvasen. Knockouteffekten er enormt stilig. Det er på ingen måte en boksesimulator eller et spill med mye dybde, men underholdningsverdien er solid, og EA beviser enda en gang at de kan dette med å treffe den kommersielle spikeren midt på hodet.
Fight Night Round 3 - Current gen
Skrevet av David Skovly
Om du skulle være av typen som hører "Eye of the Tiger" hver gang du går i trapper, og hvis du i tillegg synes boksepromotor Don King har fet hårfrisyre, da er dette spillet for deg. Fight Night Round 3 skal i følge EA Sports være det mest intense boksespillet som finnes på spillmarkedet til dags dato. Og det burde strengt tatt ikke være så innmari vanskelig...
Kjernen i Fight Night er fortsatt det velfungerende "Total Control" systemet. I stedet for avanserte knappekombinasjoner så brukes den høyre analoge spaken som kraftsenter for uppercuts, jabber og knockouts, mens den venstre stikka står for fotarbeidet. Fly like a butterfly, sting like a bee vet du.
De to store utfordringene i Fight Night Round 3 er henholdsvis enten å bli en bokslegende eller styre karrieren til en allerede verdensberømt bokser som for eksempel Muhammed Ali, Oscar De La Hoya, Joe Frazier eller Evander Holyfield. Disse to modusene er hovedsakelig like, men skiller seg fra hverandre i startfasen av oppdraget. Det hele er akkompagnert av svært god musikk, troverdig speaker og trener, samt et ivrig publikum. Det eneste som trekker ned på dette området er at det helst skulle vært noen flere låter i EA Trax spilleren. Fengende? Ja. Varierende? Nei.
Xbox 360-versjonen har helt utsøkt grafikk. Det er intet mindre enn feiende flott. Xbox og PS2-versjonen har fått noen grafiske oppdateringer og ekstra moduser siden fjorårets bokserunde. Fight Night Round 3 holder seg definitivt på beina i ringen mens motstanderen vakler rundt i motsatt hjørne. Det er kanskje det beste boksespillet for tiden, men det var vel ingen reel motstander heller. Det er som å være verdensmester i å knyte sko.
Grafikk 7
Lyd 8
Gameplay 7
Holdbarhet 7
Total 7