Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
anmeldelser
Final Fantasy XIII-2

Final Fantasy XIII-2

Final Fantasy XIII-2 er oppfølgeren som skal ta fansens ønsker på alvor. Men hvem har sagt at fansen har god smak?

Skip

Få Final Fantasy-spill har høstet så blandet mottakelse som Final Fantasy XIII fra 2010. Personlig så jeg både fordeler og ulemper. Joda, spillet var altfor lineært og hadde tilnærmet null rom for utforsking, men samtidig likte jeg godt spillets setting, persongalleri og kampsystem. At spillet til gjengjeld var rålekkert å se på skadet selvsagt heller ikke.

Vi befinner oss nøyaktig tre år etter slutten i Final Fantasy XIII, da heltene under ledelse av Lightning hindret det flyvende kontinentet Cocoon fra å kollidere med underverdenen Gran Pulse. Samtidig berget de Lightnings søster Serah fra hennes evige søvn innhyllet i krystall. Likevel er ikke alt som det skal være. Serah er den eneste som husker å ha sett Lightning etter Fallet (som Cocoons fall har blitt hetende på folkemunne). Det er som om Lightning har blitt visket ut av historien. Likevel har Serah stadige drømmer og visjoner om en kjempende Lightning, noe som overbeviser henne om at søsteren er i live og i fare.

Når en meteoritt faller i nærheten av Serahs landsby, dukker en ung mann ved navn Noel Kreiss opp og gir Serah den overbevisningen hun trenger. Noel er det siste mennesket i verden, en verden sju hundre år frem i tid, og har blitt sendt til Serah av Lightning fra Valhalla, gudinnen Etros tilholdssted utenfor tidens gang. Noel forteller at noen eller noe forstyrrer historiens gang, noe som skaper ubalanse og anakronismer kalt paradokser. Sammen med en annen medhjelper sendt fra Lightning, Mog the Moogle, legger Noel og Serah sammen ut på en reise gjennom tid og rom - hun for å finne svar om sin fortid, han for å skape en bedre fremtid.

Final Fantasy XIII-2
Lightning er tilbake, og denne gangen behøver hun hjelp av lillesøsteren Serah.

Som den våkne leser (og spiller) sikkert forstår, så er det tidsreiser som er det sentrale tema for Final Fantasy XIII-2. Flere områder skal besøkes og finkjemmes ikke bare en gang, men opptil flere ganger og i forskjellige tidsepoker. Assosiasjonene til klassikeren Chrono Trigger fra 1995 er uungåelige. Samtidig forsøker Square Enix denne gangen å gjøre enda mer ut av tidsreisene. Her snakker vi ikke bare om samme sted til forskjellige tider, men også alternative tidslinjer og multivers.

Man har også mulighet til å ''lukke'' tidslinjen, det vil si at man midlertidig later som at ens første besøk til tidssonen aldri fant sted (uten at man mister erfaringspoeng, våpen eller lignende man tjente på det første besøket), og dermed skape nye paradokser ved å la utfallet bli totalt annerledes ved ens andre besøk. Slik har man muligheten til å skape totalt ni alternative avslutninger. Friheten til å reise opp og ned langs tidslinjen gir en dermed den friheten til sideoppdrag og utforskning som forgjengeren så sårt manglet. Det er ikke alltid tidsreise-løsningene er like elegante, men systemet føles i utgangspunktet både kreativt og underholdende.

Litt mindre elegant må nok historien sies å være, men også denne tar seg opp etterhvert som spillet utfolder seg. Serah kunne fort fremstått som en veik og sutrete kvinneskikkelse, men gjennom spillet viser hun flere sider ved seg selv som gjøre henne nesten like tøff som den beinharde søsteren. Dynamikken mellom heltene viser etterhvert sine gode sider, og også skurken Caius Ballad har flere sider ved seg enn det man i utgangspunktet skulle tro. Avslutningen vil dessuten holde spekulasjonenen blant fansen i gang i mange måneder fremover. Historien vinner nok ingen Oscar, men fungerer likevel som et greit bakteppe.

Final Fantasy XIII-2
Spillets tidslinje, også kalt Historia Crux, gir deg frihet til å reise fritt gjennom tid og rom.
Final Fantasy XIII-2
Final Fantasy XIII-2