Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Etter nærmest å ha levd i Eorzea de siste ukene har vi endelig satt en karakter på et av tidenes mest påkostede spill...

Jeg løper omkring som en tomskalle. Noen vil at jeg skal drepe en
håndfull med slemme ekorn, noen synes at jeg burde ta noen illsinte sopper av dage, mens andre er villig til å betale for en neve likviderte mordermarihøner. Det er noe appellerende ved å stå med en liten, aspirerende magiker med en kvist til tryllestav, og ha lange og harde kamper mot skogens (tilsynelatende) snilleste skapelser foran meg.

Litt lengre borte skimter jeg en gjeng spillere med høyere level som kjemper en hard kamp mot en Treant Sapling. Et enormt tre vil kunne trampe ihjel magikeren min kun ved å se hardt på ham. Siden jeg nettopp forlot Gridania hvor eventyret mitt begynte, innser hjeg at det vil ta mange timer før jeg har en sjanse til å komme meg forbi dette beistet. Det kommer til å bli et langt eventyr i Eorzea. Og et morsomt et.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Du kan leie en Chocobo allerede i begynnelsen av spillet. Kjekt for deg som ikke vil slåss for å komme deg noe sted.

Egentlig begynte jeg å se spillets kvaliteter allerede da jeg skapte Eorzeas neste mektigste trollmann, Big Ejm. I nettrollespill pleier det å være ganske begrenset hva man kan gjøre med figuren sin, men i Final Fantasy XIV: A Realm Reborn er det stikk motsatt. Man kan virkelig endre på alt for å få figuren akkurat slik man ønsker. Siden jeg tross alt skal tilbringe hundrevis av timer sammen med denne Big Ejm, så er disse mulighetene noe jeg setter veldig stor pris på.

Men for å ta historien fra begynnelsen. Det var etter at Final Fantasy XIV floppet at et panikkslagent Square Enix bestemte seg for å bygge om spillet fra bunnen av. A Realm Reborn er derfor i prinsippet to spill i ett, og samtidig en av tidenes mest påkostede titler. Dette er tydelig allerede fra start, ettersom jeg møtes med grafikk av en helt annen klasse enn vi er vant med i rollespilltitler. Jeg blir også imponert av hvordan Square Enix har tatt vare på sin egen historie.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Avhengig av hvilken klasse du velger å spille som, blir du plassert i en av tre radikalt ulike byer med skiftende miljøer.

I stedet for å forsøke å finne opp hjulet på nytt, så har de tørket støvet av yrkessystemet i Final Fantasy V, skapt byer som ser ut til å være hentet fra Final Fantasy VIII (Limsa Lominsa), IX (Gridania) og XII (Ul'Dah), i tillegg til å ha lesset på med alle de elementene vi forventer i et Final Fantasy-eventyr. Ikke bare Chocobos, men også ulik fanservice som forbedring av utstyr og muligheten til bruke Terras Magitek-utstyr fra Final Fantasy VI. Det blir mange navn, men sannheten er at Final Fantasy XIV: A Realm Reborn er stappfull av godbiter for fans av serien.

Ikke noe av dette krever forhåndskunnskaper, men er en sjarmerende bonus for alle som har vokst opp med Final Fantasy. Over alt i verden finnes det referanser til serien i form av navn på oppdrag, plasser og mye annet. Det mest ikoniske fra Final Fantasy er de nevnte Chocobos, og man kan leie seg en slik diger fugl allerede fra begynnelsen for å komme seg raskt rundt i verdenen uten å bli skadet, hele tiden akkompagnert av den klassiske Chocobo-musikken.

Musikken er forøvrig som vanlig av absolutt ypperste klasse, og det er en sann fornøyelse å reise rundt i verdenen med disse herlige tonene strømmende fra høyttalerne. Jeg har blitt stående i ro og bare lyttet til lydsporet ved flere anledninger. Stort bedre blir det ikke. I tillegg er alt krydret med velkjente trudelutter fra serien, og varme minner vekkes med jevne mellomrom.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Krystallene er tilbake, og fungerer som fast travel og spawn-punkter.

Det føles som om Square Enix har skapt en verden som er veldig Final Fantasy slik det pleide å være. Før Tetsuya Nomura slapp seg løs med sitt merkelige design. Alt føles skikkelig koselig, og igjen er jeg en tilfeldig helt som har havnet i noe som er mye større enn meg selv. Det var slik det pleide å være, og jeg har ikke følt det slik siden Final Fantasy IX ble sluppet for 13 år siden.

Alt dette løftes frem av grafikken som er veldig god sammenlignet med andre nettrollespill. Det er en fryd å løpe rundt i de vakre skogene rundt Gridania, mens jeg ser alt som lever og rører på seg bade i sollyset. Selv animasjonene holder en høy standard, og designet er førsteklasses. Takket være detaljfokuset til Square Enix er det en fornøyelse å besøkte krypter, små hytter, vasse i elven eller klatre opp på et fjell for å se utover verden.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Man kan endre yrke for å få de egenskapene man ønsker, akkurat som i Final Fantasy V.

En ting som slår meg tidlig, og dette gjelder de aller fleste nettrollespill, er hvor generiske alle oppdragene egentlig er. Alle har noe som må overleveres til en annen person, et visst antall fiender av et spesielt slag som skal drepes eller noe som må undersøkes etterfulgt av en liten bosskamp. Med hele Final Fantasy-serien tilgjengelig hadde det vært morsommere med litt mer fanservice og velskrevne sideoppdrag. Bethesda er et godt eksempel på noen som er flinke til å lage spennende, korte oppdrag til Elder Scrolls-verdenen, og Square Enix kunne godt hentet litt inspirasjon fra dem.

Hovedhistorien er heldigvis bedre. Den oser av klassisk Final Fantasy med både livsviktige krystaller og en truende undergang for en verden som knapt har rukket å komme seg etter den forrige katastrofen. Square Enix har dessuten gjort hjemmeleksen sin ved å spille en del vestlige rollespill for å få inspirasjon. Dermed føles det virkelig som om vi får det beste fra to verdener, med vanedannende typisk japanske innslag som blant annet Hunting Log som gjør det morsomt å sloss mot de mest banale fiendene på en Pokémon-lignende måte.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Man kan skaffe både husdyr og transportdyr. Ikke minst Cait Sith fra Final Fantasy VII og enhjørninger.

Det er uansett når man møter spillets vanskeligere fiender i gode venners lag at spillet viser styrke. For fans av serien er det nærmest for julaften å regne at man kan bryne seg på tidligere summons fra Final Fantasy-universet i storslåtte kamper. På samme måte føles møtene med klassiske fiender som Cactuars og Malboros plutselig engasjerende og morsomme på en helt annen måte enn tidligere. Final Fantasy-universet kommer ganske enkelt mer til sin rett når medhjelperne er mer enn bare livløse nikkedukker, men heller mennesker som gjør alt for å hjelpe til med hvit magi, tunge angrep og generøs bruk av Phoenix Downs.

For å få folk til å ville ønske seg videre i eventyret, og ikke bare levle opp for alt det er verdt, har Square Enix gjort nivåene historiedrivende. Man er nødt til å oppfylle visse krav for å komme seg gjennom dem før man kan fortsette å spille. Flere funksjoner i spillet låses ikke opp på noen annen måte enn at man fullfører disse nivåene. Selv om jeg ikke hadde satt pris på et lignende opplegg i eksempelvis World of Warcraft, så tror jeg at Final Fantasy-fansen vil like dette. Det minner litt om å spille Final Fantasy alene med lange mellomsekvenser, og det er en fint avbrekk fra resten av A Realm Reborn.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Her vender Square Enix tilbake til seriens fantasy-tema, og det passer serien mye bedre enn science fiction.

Man kan forøvrig spille A Realm Reborn på to ulike måter, og her synes jeg Square Enix lykkes best med spillet. Det er enten med mus og tastatur, eller med håndkontrollere. Selv prøvde jeg begge deler, men jeg endte opp med å spille med håndkontrollere. Det er ikke fordi det nødvendigvis er bedre, men det passer til hvordan jeg vil spille Final Fantasy. Det er mulig å få både Playstation- og Xbox-knappeoppsett til PC. Dette gjør at du kan benytte dine favorittkontrollere når du spiller, eller du kan også kombinere mus og håndkontrollere hvis du ønsker. Valget er ditt.

Det er likevel ikke helt perfekt med håndkontrollere, og Final Fantasy XIV: A Realm Reborn har en egen evne til å velge det minst interessante objektet når jeg skal undersøke noe, snakke med noen eller bare slåss. Mens en gribb sitter og hakker meg i øynene, kan spillet gjerne tolke mine trykk dithen at jeg vil snakke med en forbipasserende eller angripe en skapning utenfor bildet. Det er selvfølgelig et startproblem, og jeg håper at det blir fikset med en patch om ikke så lenge.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Fanservice finnes overalt. Ikke minst et postsystem med moogles, slik som fantes i Final Fantasy IX.

Det har også vært store problemer med serverne, og altfor vanskelig å komme seg inn for å spille. Selv om det har blitt bedre, så savner jeg fortsatt et timeout-system for folk som er AFK og et smart køsystem. Dette er selvfølgelig et luksusproblem ettersom det betyr at det er mange som vil spille. Det hadde vært verre om man kom inn umiddelbart og måtte gå rundt i en halvdød verden, men det trenger man absolutt ikke bekymre seg for.

For å oppsummere føles Final Fantasy: A Realm Reborn som en veldig vellykket satsning fra Square Enix. Det er som om alt vi har blitt kjent med i Final Fantasy-verdenen har blitt destillert til en flerspillerhelhet. Det er kun tekniske mangler, som sikkert vil patches med tiden, som hindrer det fra å lukte på en høyere karakter. Det beskjedne målet om å tilfredsstille både fans av Final Fantasy så vel som MMORPG-spillere er oppfylt. Hvis dere vil meg noe det nærmeste året, så bør dere begynne å lete i Eorzea.

8 / 10
+
Gjennomtenkt verden, mye å utforske, nydelig musikk, stabil nettkode, vakkert design, bra støtte for håndkontrollere og underholdende historie.