Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Final Fantasy XIV: Heavensword

Etter mye om og men og en del utsettelser så har vi endelig fått testet utvidelsen til Final Fantasy XIV: Heavensward...

Final Fantasy XIV er et av de mest suksessfulle MMO-spillene som har blitt sluppet de siste årene.

Det gikk fra å ha en meget miserabel start, til å gi oss det beste comebacket i MMORPG-historien med A Realm Reborn. Nå har altså utvidelsespakken, Heavensward, vært ute en stund, og det har kommet to store oppdateringer som har føyet inn enda mer innhold i et allerede innholdsrikt spill.

Final Fantasy XIV er et historiedrevet MMO, og den episke historien har fått enda et stort kapittel i Heavensward. Det som skiller Final Fantasy XIV fra andre MMO er at du kan ikke hoppe rett inn innholdet til utvidelsen bare ved å få karakteren din opp i høyt nok nivå. Her er du nødt til å følge historien, noe som betyr at ALT innholdet og historieoppdragene i A Realm Reborn må være fullført før du i det hele tatt kan ta del i utvidelsen. For mange hørtes dette nok litt ekstremt ut, men Square Enix har vært veldig bestemt på å behandle Final Fantasy XIV som et hvilket som helst annet spill i serien, med hovedfokus på historien.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Man slipper ikke unna oppdragene om å drepe X-antall av noe, men de nye klassene gjør det litt mer spennende.

Heldigvis er historien her akkurat slik vi kjenner dem fra tidligere Final Fantasy-spill, så om du har hatt glede av de tidligere spillene i serien så vil du nok stortrives med historien her. Til tider føles faktisk Final Fantasy XIV ut som et vanlig spill for en spiller, bare med andre folk løpende rundt deg.

The Elder's Scrolls Online prøvde å kombinere den episke enspillerbiten fra serien sammen med MMORPG-formularen uten å helt lykkes, men i Final Fantasy XIV sitt tilfelle føler jeg at balansen er mye bedre sammenføyd, og det er mulig å nyte en enspilleropplevelse kombinert med flerspiller. Historien og MMO-elementene komplimenterer hverandre godt. Når du får tilgang til en ny instance eller raid så er det ikke fordi du er kommet høyt nok opp i nivå, men fordi historien leder deg dit.

Heavensward byr på mye nytt for alle spillere. Vi får en helt ny rase, de drageaktige Au Ra, og tre nye klasser å leke seg med. De beintøffe og brutale Dark Knights, som kombinerer gigantiske sverd, fete rustninger og svart magi. For dem som liker å gi skade så har vi Mechinist, med pistoler og et steampunk-preg som bare roper badass. For dem som liker å holde seg i bakgrunnen og helbrede har vi Astrologian, som bruker kort og spinnende glober til å sørge for at alle holder seg i live.

De nye klassene gir gruppe og raid-rotasjonene en god oppfriskning, og med alle de andre nye ferdighetene som er tilgjengelige på det nye maksnivået, 60, føles bosskamper og raid mye mer intense og episke enn noen gang.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Store og varierende omgivelser som lar seg best utforske fra luften.

Enda en stor nyhet introdusert i Heavensward er flyvende mounts, og det er lett å se at det nye kontinentet er designet med disse i tankene. De nye områdene er enorme og ruvende i forhold til A Realm Reborn. Her er det ikke til å skjule at disse områdene skal utforskes via luften. Det eneste som kan være litt kjipt er at du har ikke direkte tilgang på flyvingen til å begynne med. Hvert område har såkalte Aether Currents, som er spredt utover kartet. Noen av disse Aether Currents er kun tilgjengelige via oppdrag, så innen du er ferdig med å samle alle i et område så vil du mest sannsynlig være ferdig med alt du skulle gjort der likevel. Se derfor på flyvingene som en bonus når du vender tilbake dit igjen, enten for å øke nivåene til en av subklassene dine eller for andre ærend.

Det er først når du er i luften at du virkelig får se hvor nydelig Final Fantasy XIV er, og hvor varierende landskapene i Heavensward føles. Med flyvende øyer, snødekkede fjell og tordenstormer er det vanskelig å ikke la seg imponere over hvor pent dette spillet her.

Selv de vanlige instancene og raids har fått en finpuss, og det er ikke lenger bare et kappløp fra den ene bossen til den andre med et par monstre spredt ut imellom. Nå føles de mye mer dynamiske og levende, med omgivelser som endrer seg, skjulte korridorer og skatter. Små enkle grep som frisker opplevelsen opp. I end game er det heller ikke noe å klage på. Bosskampene er like intense som før, om ikke enda vanskeligere enn i A Realm Reborn, så for dem som virkelig vil ha en utfordring vil nok finne det her. Kombinert med et fantastisk lydspor gjennom det hele, og varierende vanskelighetsgrader så føles det aldri kjedelig å gå til kamp, og spesielt bra er det sammen med venner og bekjente.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Au Ra. Den nye rasen tilgjengelig i Heavensward.

Hvor mange timer jeg har sunket inn i spillet aner jeg ikke lenger, men bare historien i Heavensward vil holder deg foran skjermen lenge, og med alle sideoppdragene og alt det andre som har blitt lagt til i spillet gjennom alle oppdateringene, så er det alltid (!) noe å gjøre for det fleste.

Final Fantasy XIV: Heavensward har ikke oppfunnet hjulet på nytt eller gjort noe revolusjonerende med MMORPG-sjangeren, men i stedenfor tatt de kjente mekanikkene og elementene vi er blitt vant med i slike spill de siste ti årene og finpolert dem. Skal vi dømme ut ifra suksessen spillet har hatt, og at det er et av få spill som klarer å ta seg månedlig betalt så er det absolutt hva spillere ville ha.

Heavensward er en verdig utvidelse til et allerede fantastisk MMORPG.

Final Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn
Drager og storslotte byer er et nøkkeltema i Heavensward.