Jeg vil gjerne ta et forbehold før denne anmeldelsen, og det er at jeg kommer i hovedsak til å fokusere på hvordan Windows Edition skiller seg ut fra konsollutgaven vi alle kjenner og elsker. Det blir også lagt vekt på hvor vel utført overgangen er rent teknisk.
FFXV:WE ble annonsert sammen med FFXV: Royal Edition (PS4 og XBox One), og inneholder i likhet med Royal Edition all tidligere DLCer i tillegg til noen ekstra godsaker.
For å oppsummere:
Royal Edition:
Windows Edition:
Så en fin "catch-all" for de som ikke har rukket å spille den beste roadtrip-simulatoren sør for Dovre, med andre ord. Om du har en PC som er kraftig nok til å drive dette beistet av et spill (for ikke å snakke om plass nok!) så virker det som at dette er utgaven å gå for.
Det er ikke ofte jeg synes det er nødvendig å kommentere på plassen et spill tar, men i FFXV: WEs tilfelle tar det opp over 100GB i "standard" utgaven, og svimlende 155GB(!) om du laster ned høyoppløsnings-teksturpakken! Det er første gang i min karriere som PC-gamer at jeg har møtt slike tall, og til og med World of Warcraft etter vel fjorten år tar ca 45GB om du ikke har gamle filer liggende og slenge.
Videre er dette ca-maskinvaren du bør ha stående klar om du ønsker å se Noctis' hår i all dets prakt:
Som du ser er dette heller heftig, og med et 1080Ti som anbefalt grafikkort for 2160p-spilling, så er dette en dyr kamel å svelge om du tenkte å oppgradere spillekassa eksklusivt for denne endelige fantasien. Men om du har hardwaren så er det bare å kjøre på!
Undertegnede sitter, etter en del finansielt tvilsomme valg, på nok harde varer til å dra spillet opp på maks grafikk. Jeg har dog ikke en 2160p-skjerm, så favoritt-boybandet vårt måtte nøye seg med 1440p oppløsning, uten at dette var til stor ulempe. Med mindre piksler økes også bildefrekvensen og er det én ting PC-gamere vet så er det at jo flere bilder i sekundet jo bedre.
Etter å ha startet spillet kommer det raskt frem at utviklerteamet har et blikk for detaljer, for FFXV legger faktisk merke til at jeg spiller med en DualShock 4 tilkoblet PCen og endret knappeikonene på skjermen for å reflektere dette. Kudos for å tenke ett steg lenger enn nødvendig. Personlig digger jeg slike små ekstra touches, så en fjær i hatten til spillet allerede fra startgropa!
Et par skår i gleden kommer dessverre etter en stund når omgivelsene får et større preg av flora, fauna, og fiender. For av og til henger spillet i et halvt sekund eller så, og framedropsene er flere enn det som er behagelig eller forventet. Selv om gjennomsnittet ligger på ca. 60 med lave 50 og 70 som standard når ingenting skjer, så er en drop på 10 eller vel så det bilder i sekundet merkbart. Dette er ikke helt optimalt når det er snakk om en såpass stor tittel.
Det viser seg etter litt googling at problemet er knyttet til at FFXV er litt sjalu og klengete når det kommer til prosessor-tråder, og at standardinnstillingene på flere av prosessene innad i spillet er på "Highest". Dere som er kjent med trådprioriteter vet at dette betyr at de blir kastet foran alt annet når det gjelder deres prosessering, og at som følge av dette blir det lite CPU igjen til resten av spillet, eller det å samordne grafikk.
Heldigvis så har allerede communityet rundt Final Fantasy XV kommet til redningen, og ved hjelp av en mod som er svært enkel å installere kan en endre prioriteten til "Normal" eller "Above Normal" som så godt som eliminerer framedropsene.
Og frem til vi får en offisiell patch som løser dette, er det en omtrent nødvendig løsning.
Det er også mulig å slå av mus- og tastaturinputs, og da spillet hakker hver gang det bytter inputkilde kan dette bli meget irriterende om du spiller med gamepad og enten kommer borti en annen inputkilde, eller skal ta et screenshot.
Modden kan du laste ned her og er et must da den også løser et kjent problem med tekstur-strømming og Steam APIet, samt en større bug som låser spillet til windowed mode om du alt-taber
Men til tross for litt hikke, og selv før jeg fikk lastet ned modden, må jeg innrømme at jeg ble imponert over hvor bra spillet kjører med tanke på hvor freakin' vakkert det ser ut!
Ordet "hårfine detaljer" passer godt inn, og nok en gang viser Square Enix at skal du ha et bra spill må du først ha bra hår. Her har NVIDIA gitt Square Enix en håndsrekning når det kommer til påskjønnelser i et allerede grusevakkert spill. Dette er litt bemerkelsesverdig, da FFXV på konsoll har blitt trimmet og optimalisert for de Radeon-baserte kortene i PS4 og XBox One, så det er nesten så en skulle forvente at de hadde fortsatt nedover den veien.
Nuvel. De ekstra forbedringene fra NVIDIA-leiren lyder sådan:
Turf Effects påvirker hvordan gress og tuer ser ut, og gir naturen et ekstra realistisk preg.
Hair Works er som en sjampo/balsam kombo som gir hår ekstra volum, men hvor dette vanligvis har blitt brukt kun på et knippe karakterer har omtrent alt som kan rulle og gå med hår på kroppen fått en skyll-og-rens behandling. Spesielt de mammut-lignende Garulaene som fredlig går rundt og gresser ser ut som enorme fluffballer. Om PCenn din takler denne forbedringen uten å smelte så anbefales den på det varmeste!
Shadow Libs gjør at skyggene fra figurene i spillet ser mer tydelige og detaljerte ut. Er ikke spesielt krevende for maskinen heller.
Voxel Ambient Occlusion (VXAO) skal etter sigende gjøre skyggene dypere og mer realistiske, men ifølge diverse tester så koster denne innstillingen kanskje mer enn den smaker. Prøv den på, men hvis du synes bilde per sekund-kostnaden blir for drøy kan du la den være avslått.
Om nødvendig, hvis du opplever litt variabel ytelse med innstillingene over går det an å låse ned bildeoppdateringsfrekvensen til intervaller på 30, 60, og 90 BPS om 120 blir for høyt og du ønsker en jevnere oppdateringsfrekvens heller enn høye spikes.
FFXV støtter NVIDIAs Ansel-teknologi, som lar deg fryse spillet for så å posisjonere kameraet fritt for å ta et skjermbilde fra akkurat den vinkelen du vil, samtidig som du midlertidig kan øke oppløsningen på det du tar bilde av. På den måten fikk jeg tatt bildet under som originalt er i 5120 x 2880 oppløsning.
Det er klart da, at de prøver å lokke til seg PC-gamere som vil se med egne øyne hvor mye jobb de har lagt ned i grafikken. Mye på samme måte som Crysis hevdet seg for en god stund siden som noe av det ypperste en kunne oppleve innen PC-grafikk. Og her håper jeg de lykkes, for det å ikke erfare sjarmen bak en av de beste anime boyband roadtrip-spillene i manns minne er virkelig synd.
Jeg kan personlig gå god for at dette er en helt unik opplevelse. AIen til lagkameratene dine er vel forseggjort, og personligheten deres skinner gjennom i ferdigheter og kroppsspråket deres. Det er et kamraderi som ligger bak motivasjonene deres, og det varmer virkelig hjertet mitt å se hvordan de tar vare på- og bryr seg om hverandre.
Videre så er actionen i kampene er heseblesende, og flyten i hvordan lagkameratene dine tilbyr støttende angrep og taktikk er rett og slett imponerende. Det er oppriktig bare noe en må se med sine egne øyne.
Det er såklart et par rare valg blandet inn, og det ville ikke vært et Final Fantasy foruten over- eller underdesignede kostymer. Ofte ser antrekkene ut som at noen har rullet seg i tjære og løpt inn i en Hot Topic, og i andre enden av skalaen finner vi Cindy, som for noen grunn utfører sitt mekanikerarbeide i hotpants mens kameraet ofte hviler farlig mye på utringingen hennes. Det lukter fanservice lang vei (og ikke den bra typen) med tanke på hvor bra karakteren hennes er skrevet og utført, og legger en liten demper på den ellers helsommelige tonen spillet har.
Avsluttningsvis, og for å etterlate dere med et par visuelle inntrykk, så vil jeg vise frem to ting som skiller seg heftig ut på en positiv måte.
Når dere slår leir i villmarken ser det ut som den koseligste campingturen noensinne:
Og maten som serveres gjør det vanskelig å spille dette spillet på tom mage:
Alt dette kombinert med oppmerksomheten som er skjenket de høyoppløselige teksturene gjør at om du har dyp nok lommebok til å takle maskinkravene så er dette definitivt utgaven av Final Fantasy XV jeg vil anbefale deg å begi deg ut på.