Flåklypa Grand Prix – Gullutgave

Flåklypa Grand Prix - Gullutgave!

Nå kan du besøke alle vennene på Flåklypa-toppen og hjelpe disse snodige figurene og få Ill Tempo Gigante på racerbanen og kjempe i mot selveste Rudolf Blodstrupmoen. Et spill som overgår det meste jeg har prøvd!

Jeg våknet en morgen og følte at noe skulle skje. Riktig hva, visste jeg ikke. Spiste frokost og dro for å hente posten. Åpna postkassa, der i en hvit boblekonvolutt lå det noe jeg har ventet på lenge, nemlig Flåklypa Grand Prix - Gullutgaven (FGP). Endelig skulle jeg få besøk av Reodor Felgen, Ludvig og den morgenglade Solan! Disse krabatene som i lange tider har moret alle både små og store.

Jeg med mine 30 år ingen unntak. Jeg har alltid vært fascinert over livet på Flåklypatoppen og deres unike beboere. Helt siden den første filmen fra 1975 gikk på kino og frem til i dag har Flåklypa hatt et godt grep på publikum. Takket være Kjell Aukrust og Ivo Caprino lever Flåklypa den dag i dag og deres arbeid kan ikke verdsettes godt nok!
Nå er det Remo & co som holder koken og vil nok gi oss mange hyggelige stunder foran skjermen i tiden som kommer.

Det har kommet ut 3 utgaver av dette spillet og det siste har fått et tilleggsnavn - Gullutgave og er med 3D!
Jeg har prøvd det første spillet og ble regelrett tatt på sengen over hvordan spillet var satt sammen av småspill og hadde masser av underholdning for små som store.
Dette spillet er ingen unntak og gir oss enda mer valuta for pengene.

Spillet starter akkurat som på den legendariske filmen. En intro hvor du får en liten beskrivelse på hva vi har i vente. Vi treffer Reodor Felgen en sykkelreparatør med mange Peter Smart oppfinnelser i lag med Ludvig, en skeptisk kar med høysnue. Så må vi ikke glemme den alltid glade og spretne Solan som hele tiden skaper liv og røre og ikke er redd for noen ting. Dette er gjengen vi blir presentert for og som vi i gjennom hele spillet skal hjelpe for å nå målet, det vil si det store løpet mot selveste Rudolf Blodstrupmoen.

Ting på Flåklypatoppen går sin vante gang, helt til posten en dag kommer med nyheter om Rudolf Blodstrupmoen og hans triumf på racerbanen. Dette er starten på en kamp om å få Il Tempo Gigante på hjulene. Til byggingen av bilen, trengs det penger og det har en tilreisende sjeik nede i dalen. Han er villig til å bla frem sine dollars og hjelpe våre venner, mot at de reklamerer for Aladdin Oil. Rudolf på sin side gjør alt for at byggeprosjektet skal bli en fiasko og at Reodor Felgen skal tape det store løpet i Flåklypa.

FGP er bygd opp av mange småspill som må løses på beste måte. Får du gode poengsummer, vil premien bestå av medaljer der gull er det beste og du vinner deler til bilen som siden skal settes sammen. Spillene består av å sortere post, hjelpe en liten larve, sortere sokker, Ben Redics Oljeeventyr - sette sammen rør til oljeinstallasjonene, Solans ballongjakt, fuglespillet, eplehøsten - samle epler til paier, Solan på holkeføre, Stjerneordspillet, Ludvigs labyrint og mange andre varierte småspill. Som en ekstra bonus kan du finne 3D-brilleikoner på skjermen. Finn de syv 3D-brillene som er gjemt i forskjellige scener og få syv nye scener med animasjoner i 3D, femten nye puslespill i 3D, Il Tempo Gigante, Boomerang Rapido og Rolls Royce i 3D på en sirkulerende plattform og ikke minst et karaktergalleri fra gjengen i Flåklypa også dette i 3D. Har du en stor skjerm og 3d-briller (som følger med spillet), vil du virkelig få følelsen av å være midt oppi gjengen og du kan nesten ta og føle på både Solan, Ludvig og Reodor.

Disse varierte oppgavene gjør spillet nærmest udødlig og du kan uten problem spille det om og om igjen uten å bli lei.
Når det gjelder grafikken, er den i en klasse for seg selv. Tenk deg filmen og hvordan animasjonene var der. Dette er mye bedre, fordi fargene er så spreke at øynene arbeider på høygir for å få med seg den minste detalj. Du ser hvert eneste hår på Ludvig's hode og Solan's skinnende nebb. Dette kunne ikke ha vært bedre og man lurer virkelig på om det er filmen man sitter og ser på.

Spillbarheten varierer fra oppdrag til oppdrag og kan til perioder være litt vanskelig, spesielt for de aller yngste. Men har du en mamma eller pappa som kan hjelpe til, er du reddet fra de aller vanskeligste oppgavene. Du bruker stort sett musen og piltastene for å bevege våre venner i spillet og det fungerer veldig bra. På enkelte av oppgavene må du være veldig kjapp, slik at det er viktig at musen ligger godt på underlaget og at reaksjonen er på topp. FGP bruker et enkelt men pent brukergrensesnitt og det er ikke vanskelig å komme til og ifra menyer/oppgaver etter hvert som du kommer lengre ut i spillet.
Du har enormt mange timer spilling foran deg og du ser hele tiden nye detaljer og ting du kan gjøre for å aktivisere de forskjellige oppgavene. Spillet er laget for at man hele tiden kan forbedre seg og utfordringene er mange. Å konkurrere i å få størst poengsum, gjør også levetiden i FGP betraktelig lengre!

Så over til det som virkelig gjør spillet i en klasse for seg selv, det er musikken og stemmene. Det er gjort et utrolig godt arbeid i dette og du får en Flåklypa-stemning i aller høyeste klasse. Man nesten føler pusten fra Solan og Ludvig. Musikken er tatt i fra filmen og stemmene er på prikken lik de du finner på filmen. Fortelleren i spillet gjør også en fabelaktig jobb og han ligner utrolig mye på vår kjære Leif Juster som en gang hadde den virkelige fortellerstemmen.

Jeg anbefaler alle som elsker Flåklypa om å kjøpe dette spillet. Dere vil få et barnevennlig og unikt spill som vil lære barna våre til å tenke rasjonelt og hurtig. Det er heller ikke for ingenting at spillet fikk EMMA (Electronic Multimedia Awards) i kategorien "Entertainment - Kids" som er spillscenenes svar på Oscar-utdelingen. Spillet ble bare slått av Black & White i kategorien " Technical Exellence".

Dette er absolutt fortjent og vi gleder oss enormt til videre spill fra Remo & Co. "Keep up the good working". Jeg tar bokstavelig talt av meg hatten for dere!
Vi venter spent på neste eventyr med våre venner fra samlingen til Ivo Kaprino og Kjell Aukrust!

For alle som elsker Flåklypa Grand Prix ... løp og kjøp spillet og bli fenget av et eventyr som virkelig vil sende deg til Flåklypatoppen og deres beboere. Et slikt spill er gull verdt for både små og store! Ønsker du mer moro fra spillet kan du gå inn på nettsiden www.caprino.no

Lykke til!

9 / 10
+
Utrolig god og livlig grafikk, lyden/musikken er en klasse for seg, veldig varierte oppgaver, lang holdbarhet, moro for både barn og voksne.
-
Litt vanskelig for de aller minste men med litt hjelp fra en voksen, går alt mye bedre.

Flåklypa Grand Prix - Gullutgave!Score

Flåklypa Grand Prix - Gullutgave!

ANMELDELSE. Skrevet av Bernt Erik Sandnes

Nå kan du beskøke alle vennene på Flåklypa-toppen og hjelpe disse snodige figurene og få Ill Tempo Gigante på racerbanen og kjempe i mort selveste Rudolf Blodstrupmoen. Et spill som overgår det meste jeg har prøvd!