Fracture

Fracture

Day 1 Studios har snekret sammen et lekent og fargerikt actionspill som føles både generisk og middelmådig, samtidig som det byr på noen fremragende actionøyeblikk. Carl Thomas har satt karakter!

Er det et godt tegn at når jeg har spilt Fracture i fem timer så må jeg google spillet for å finne ut hva det egentlig handler om? Nei? Det var det jeg trodde...

Fracture er for det meste et ganske generisk skytespill. Science fiction-plottet fungerer mest som en dårlig unnskyldning for å leke med standardiserte skallede menn i romdrakt med futuristiske våpen og superegenskaper. I ordinært tredjepersonsperspektivt skal du skyte ned en evig strøm av gulkledde fiender som føles dumme og umotiverende å skyte på. Det lover ikke særlig godt dette...

Heldigvis har Fracture et aldri så lite trumfkort. Terrengdeformering. Du har et verktøy som lar deg heve og senke terrenget der du peker. Og med noen mer eller mindre smarte utformede fysikkbaserte oppgaver skiller dette seg fra en rekke andre spill i sjangeren. En ti meter høy vegg er ikke lenger en uoverkommelig hindring, bare reis terrenget foran veggen og hopp over, eller grav deg ned og ta veien under.

Fracture ender så med å bli en ganske underholdende fysikklek. Terrengdeformasjonen tilfører slagmarken et nytt aspekt, og det er spennende å eksperimentere med omgivelsene, løse enkle puzzles og finne tilsynelatende utilgjengelige steder.

Videre ser Fracture faktisk svært lekkert ut. Det er fargerikt og har nesten en Halo-aktig tegneserie-estetikk. Romdrakten min er knallrød, himmelen er knallblå og gresset og trærne er knallgrønne, mens fiendene er knallgule. Det høres kanskje fjåsete ut, men i kampens hete tok jeg meg flere ganger i å bare se hvor utrolig lekkert det så ut.

Fracture byr på en rekke tradisjonelle våpen, men gir deg også mer kreativt isenkram som en underjordisk rakett og en iskanon. Disse innslagene er morsomme å leke med med en gang man blir introdusert for dem, men de føles raskt ganske lite effektive. Dermed ble jeg ofte løpende med en ordinær semiautomatisk rifle og en bazooka. Det er ikke en spesielt spennende kombinasjon, men den fikser biffen enklest og raskest, og ble dermed førstevalget. Litt synd, for hadde de andre våpnene vært en anelse sterkere så hadde de kanskje vært mer aktuelle å leke seg med.

Granatene er imidlertid litt mer spennende. Du har granater som henholdsvis hever og senker bakken, også har du den som fremkaller en høy steinpillar fra jorden. Den aller beste er Vortex-granaten. Når den sprenger dannes det et lite sort hull, og alt - fiender, kasser, biler, våpen, alt - i 20 meters omkrets suges inn i en voldsom virvelvind, før det sprenges til himmels. Det er en imponerende oppvisning i fysikkteknologi, og det føles helt fabelaktig!

Fracture byr på en omfattende flerspillerdel som forlenger spillets levetid betraktelig. Tolv spillere kan kaste seg ut i en frenetisk actionlek online, hvor de ulike granatene hagler tett og terrengdeformeringen sørger for å gi deg en dynamisk slagmark som endrer seg fra det ene øyeblikket til det neste. Liker du flerspillere med høyt tempo og høy eksplosjonsfare kan dette være spillet å kikke nærmere på.

Fracture er som en litt halvmorsom b-film. En sånn film som ikke er superbra, men som er ok å se hvis den først går på TV. Det føles helt middelmådig, før det kliner til med noen flotte actionøyeblikk som er både storslagne og hektiske, med et bombastisk orkestertema jagende i bakgrunnen. Men så går det tilbake til å være middelmådig igjen, med kjedelig banedesign og uendelige mengder gulkledde fiender. Det har absolutt sine øyeblikk, og fortjener ikke helt å bli forbigått i stillhet, samtidig som det har sine opplagte svakheter som gjør det vanskelig å uforbeholdent anbefale det. Resultatet er en solid sekser, og en anbefaling om at du tester det før du kjøper.

FractureFractureFractureFracture
6 / 10
+