Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Freedom Fighters

Freedom Fighters

Skaperne av Hitman 2, danske IO Interactive, har laget dette tredjepersons actionspillet som lanseres i 76 land under logoen til verdens største spillutgiver, Electronic Arts.

Skaperne av Hitman 2, danske IO Interactive, har laget dette tredjepersons actionspillet som lanseres i 76 land under logoen til verdens største spillutgiver, Electronic Arts. En storsatsing med andre ord og spillet fåes til PC, PS2, Xbox og GameCube. Sovjetunionen har vunnet andre verdenskrig og tatt over det meste av verden. Nå står USA for tur og det er under invasjonen av New York dramaet finner sted. Du er rørleggeren Christopher Stone og verves av motstandbevegelsen. Sammen med kompanjongene du rekrutterer skaper du hodebry for den russiske generalen og nyhetsbildet fylles av dine "terroraksjoner".

I Freedom Fighters er det lagt stor vekt på "rekrutter og kommander"-systemet som lar deg lede opp til 12 frihetskjempere samtidig. Ved å behandle sårede og sprenge diverse objekter stiger karismaen din og høyere karisma desto flere frihetskjempere kan du lede. For kanskje første gang i historien har du intelligente datastyrte medspillere. Ved hjelp av særdeles enkle kommandoer, lystrer frihetskjemperne raskt og effektivt dine ordrer. Som enten er å bli i stilling, angripe et mål eller følge deg tett i ryggen. Du kan for eksempel angripe bunkersanlegg med soldater som angriper i begge flankene mens du selv dekker fra avstand med skarpskytterrifle eller maskingevær. Eller du kan storme de fiendtlige stillingssystemene med en liten horde av frihetskjempere i ryggen. Frihetskjemperne dine glir knirkefritt gjennom terrenget og setter seg ikke fast i trapper og lignende som i andre spill. Dine medspillere er også særdeles flinke til å holde seg i live og nedkjemper fiendtlige soldater med en imponerende effektivitet. De er også aggressive og det er en fryd og se lagkameratene kaste seg over stasjonære maskingevær så fort de får muligheten og de sparer ikke akkurat på ammunisjonen. Russerne’s AI er ikke av samme kaliber men den er over norm. Russerne er veldig aggressive og mobile. De er også flinke til å ta i bruk dekninger og en annen fin detalj er at de skriker på russisk til hverandre.

Målet med alle brettene er å erstatte det sovjetiske flagget med det amerikanske. Hvert brett har også noen delmål som kan gjennomføres. Disse har av og til påvirkning på de andre brettene i nærheten. Du kan for eksempel befri fanger som gir økt karisma eller sprenge helikopterlandingsplasser for å fjerne kamphelikopter-trusselen. Du må følge bestemte løyper gjennom New York’s gater og hus. Brettene er ganske fantasiløse, du gjør det samme om og om igjen og det blir veldig ensformig i lengden. Det er kun rett fram hard action. Lyden er topp og grafikken er fin om noe firkantet og tegneserieaktig.

Spillet er derimot altfor kort. Til sammen var det vel rundt 15 brett og de fleste gikk unna på 10-15 minutter. Du kan velge mellom fire vanskelighetsgrader men klarer nok maksimalt å presse en drøy halvtime ut av hvert brett. PC versjonen har heller ingen muligheter for multiplayer eller online spill. Dette gir spillet minimal levetid. Saving er også et minus ved spillet. Dette kan du kun gjøre der hvor det er kumlokk som vanligvis er 3-4 plasser pr brett. Spill som blir gitt ut i dette århundre bør ha muligheter for saving når det passer spilleren. Det er ikke alle som gidder å spille det samme om igjen. Spillet har sine forbedringspotensialer men kan absolutt anbefales. Freedom Fighters er kjempemoro å spille og enkelt å sette seg inn i. Men det er dessverre så altfor kort og mangelen på multiplayer savnes dypt. Dette er ting man bør vurdere før man kjøper spillet for moroa varer ikke så altfor lenge

7 / 10
+
Glimrende kommander system og AI, lett å mestre, masse moro