Freedom Force

Freedom Force

Forbered deg til skikkelig store helte-gjerninger og styrkeprøver, Freedom Force byr på kondom-kledde superhelter og skrupelløse skurker.

Forbered deg til skikkelig store helte-gjerninger og styrkeprøver, Freedom Force byr på kondom-kledde superhelter og skrupelløse skurker. Freedom Force er tro mot tegneserie-universet på alle bauger og kanter, så gjør deg klar til å redde verden fra alskens ondskap.

Både heltene og skurkene er super-karakterer slik vi kjentte dem på 50- og 60-tallet. I USA bedre kjent som "The Silver Age of Comics", en tid hvor superhelter kom til verden i hopetall. Den gangen hersket den kalde krigen og folk var veldig opptatt av ting som atom-bomber, stråling, laserstråler osv. I den originale tegneserie-versjonen av Spider-Man, blir Peter Parker bitt av en radioaktiv edderkopp, mens f.eks. Dr. Banner blir utsatt for gamma-stråler under en atomsprengning som forvandler ham til Hulken. Tegneserie-forfatterne gjorde disse elementene, stråler osv. til årsaken for superheltenes krefter. Dette konseptet har utvikleren av FF (Irrational Games) tatt til seg og gjort det mystiske og kosmiske "Energy X" til en slags superhelt-maker. Alle som kommer i nærheten av denne mektige substansen vil automatisk utvikle en eller flere superkrefter. Alle de modige heltene og onde skurkene i dette spillet har naturligvis vært utsatt for Energy X, og fået den ene super-evnen etter den andre. Vi møter f.eks. El Diablo - hans primære krefter er kontroll over ild. Med denne evnen kan han skyte flammer i forskjellige versjoner. Dessuten kan han fly, noe som nesten er påkrevd.

Den episke kampen mellom det gode og det onde
Historien er like kliche-fylt og forutsigbar som de gamle tegneseriene - og det er fett. Kloden vår er truet av grymme romvesner, som ved hjelp av Energy X og annet dilldall, har planer om å overta jorden. Du skal naturligvis stoppe denne ujordiske invasjonsstyrken, og til rådighet har du en gruppe modige helter. Du starter med en enkelt superhelt; "The Minute Man" - vi får håpe at navnet hans ikke er et uttryk for hans....utholdenhet. Han har fått superstyrke og hurtighet, gjennom kontakten med Energy X. Du vil fortløpende få flere og flere helter i gruppen din, som alle har hver deres superkrefter. Hver helt har sin nisje, og det handler om å bruke dem så taktisk som mulig. Du kan gripe an oppdragene på forskjellige måter - skal du bruke dine psykiske krefter til å bedøve vaktene? Eller skal du bare kaste biler etter dem? Banene kan gjennomføres på vidt forskjellige måter, og avhenger mye av hvilken av dine helters evner du vælger å legge vekt på. Dette skaper det taktiske elementet i spillet, og det er interessant å se hvor forskjellig man kan gripe an situasjonene.

Etter hvert overstått oppdrag tjener heltene erfaringspoeng. Med disse kan de naturligvis forbedre deres evner. Her er det også utrolig mange muligheter. Man kan f.eks. velge at helten sin blir allround god, eller at han/hun blir ekspert i bare en av sine krefter. Hva man velger her vil ha stor innflytelse på kampene i de følgende oppdragene.

Superhelter i trikot og skulderputer
Måten man styrer sine helter på, minner en del om Dungeon Siege. Du kan fritt styre kameraet rundt gruppen din, og til og med pause spillet. Mens spillet er i pause, kan du i ro og mak gi ordrer til dine trofaste super-folk. Du kan også spille utelukkende i real-time, men det er ofte nødvendig å pause spillet for at få et overblikk. Det er allikevel bare styringen som FF har til felles med Dungeon Siege - FF er et mye simplere spill enn Dungeon Siege, men det gjør det ikke mindre interessant av den grunn.

Den visuelle siden passer perfekt til den stemningen spillet kjører med. Figurene og omgivelsene er veldig karikerte, og passer fremragende til tegneserie-stilen. Det kunne allikevel ha vært opplagt å bruke cel-shading-teknologien, som vi ser i flere og flere spill. Cel-shading er en teknikk man bruker når man kan se streker rundt figurene og objektene i spillet, akkurat som i tegnefilm og naturligvis tegneserier.

De fleste objektene på banene kan dessuten flyttes rundt, kastes eller knuses. Det er en sann glede å kline til en skurk med en lyktestolpe man akkurat har revet opp fra asfalten. Man kan faktisk knuse hele bygninger, men man må være forsiktig med dette, da det gir minus-poeng - Helter skal jo redde befolkningen uten å smadre alt rundt dem. I ekte Batman-stil ser vi de klassiske popups'ene når folk får en på trynet. Det er herlig å se, og tilføyer humor og stemning. Pow, Kaboom, Whack osv. er bare noen av de ordene dsom dukker opp, når man gir skurkene en "trøkk 16". Lyden er et kapittel for seg selv. Lydeffektene og ikke minst stemmene er helt utrolige. Det fanger den patriotiske og heltmodige stemningen perfekt. Alle lydeffektene er en smule overdrevne, hvilket er passende for denne genren. Musikken akkompagnerer de gode lydeffektene - den er pompøs og episk og man kan lett "høre", at man er ute og redder verden.

Med store krefter kommer et stort ansvar
Freedom Force er en super-lekker tittel, og helt sikkert verdt å kjempe seg til. Jeg hadde selv den review-utgaven, som vi fikk her på GameReactor for en del måneder siden og jeg har ventet spent på denne tittelen. Freedom Force skuffer meg på ingen måte. Alle de små bugs m.m. som var i beta-utgaven er blitt fjernet, og spillet er utrolig gjennomført. Alle som går rundt med en liten superhelt i magen (og hvem gjør vel ikke det?) burde skaffe seg denne tittelen. Strategi, rollespil og et ytterst morsomt superhelt-univers, gjør den til en vellykket cocktail. For at stemningen skal bli helt topp, anbefaler jeg at du ifører deg en heldrakt i spandex, underbukser uten på og til slutt et slips foran øynene med 2 huller i.

9 / 10
+
Fabelaktig univers, morsomme superhelter og forrykende stemmer.
-
Egentlig ikke noe annet enn at genren aknskje ikke tiltaler andre enn fans av tegneserier og superhelter.

0
Freedom ForceScore

Freedom Force

ANMELDELSE. Skrevet av Steen Marquard

0
Freedom Force har gått gull

Freedom Force har gått gull

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Electronic Arts og Crave Entertainment har annonseret, at deres superhelt spill Freedom Force er gått gull, og snart forventes klart til de mange PC entusiaster med sug etter usedvanlige krefter og spandex.

0
Freedom Force screenshots

Freedom Force screenshots