Genma Onimusha er et action-adventure, som har sine røtter i det føydale Japan. Vi blir innlemmet i en verden, som er preget av ære og hovmod. Et sted hvor sverdet er skarpere enn pennen, og alt er delt inn i svart eller hvitt. For å krydre tilværelsen litt, så er verden også befolket av både demoner og Ogrer. Disse opptrer i fysisk form, og i konstant krig med hverandre. Midt i dette infernoet befinner du deg, i form av samuraien Samanosuke. Din barndomsvenn prinsesse Yuki er blitt kidnappet av fryktelige demoner, og du beveger deg nå ut på et større eventyr, for å befri henne. For at det ikke skal være fullstendig umulig, så har du selskap av den skjønne ninjapiken Kaede. Dessuten har Ogrene valgt å begave deg med muligheten til å suge opp demonenes sjeler. Dermed er det lagt opp til en deriøs runde demon slakting.
Ikke bare hack’n’slash
Ettersom det er et tredje persons action-adventure, som er utgitt av Capcom. Så kommer det nok ikke som den største overraskelsen, at gameplayet minner mye om Resident Evil. Som utgangspunkt styrer du Samanosuke, mens han beveger seg på vei gjennom diverse scenarier på jakt etter Yuki. Hovedparten av spillet går ut på å hakke opp demoner i småbiter med sverdet ditt, men med det sagt, så er det ikke et rent hack’n’slash spill. For det første så angriper ikke demonene hemningsløst, de er kjappe til å utnytte huller i forsvaret ditt - og vil forsøke å komme bak deg. Derfor er det viktig å sloss strategisk, optimere bruken av pareringer, og angripe på de riktige tidspunktene. Det er også lagt ut en rekke puzzles for aå variere gameplayet, disse gir litt avveksling, men er generelt litt for enkle. Til slutt så har du også muligheten til å suge opp sjeler. Disse fremkommer ved å drepe demoner, og antar fire forskjellige farger. Tre av dem gir deg sterkere våpen, magi og liv, mens den fjerde er litt mer spesiell. Denne gjør deg nemlig usårlig, hvilket i seg selv ikke er særegent. Problemet er bare, at de resterende demonene også kan samle opp disse sjelene. Lykkes dette, så blir demonen helt umulig å slæsje, derfor er det viktig å være først ut etter disse sjelene. Dette gjør, at kampene blir mer strategiske, og det er også et spørsmål om å manøvrere seg rundt, mens oppmerksomheten er på topp.
Magi må til
Utover sverdet ditt, har du også mulighet til å samle opp skytevåpen. I tillegg kan du også benytte magi. Magi kan oppnås ved å samle opp én av tre glasskuler med forskjellig farge, som ligger spredt rundt på banene. Disse representerer torden, ild og vind, hvilket kan gi sverdet ditt enda tyngre og ødeleggende kraft. Der du får mest ut av dine magiske slag, er ved de gigantiske boss-figurene, som vokter avsluttningen på banene. Bossene er rimeligt oppfinnsomt pønsket ut, og de gir dwg alle sammen kamp til streken. Du må bruke innersiden av hodeskallen hver gang, samt god koordinasjon, før du ender som seiersherre. Generelt er alle kampene i Genma Onimusha meget intense. Du vil sitte sammenbitt, mens du forsøker å utmanøvrere demonene.
Fra tid til annen overtar du kontrollen av den unge ninjaen Kaede. Selv om hun har noen ganske imponerende angrepsbevegelser, så er hun ikke like så interessant å styre. Dette skyldes hovedsakelig, at hun ikke kan suge opp demonsjeler eller bruke magi, hvilket fjerner litt av gameplayet. Allikevel er det jo veldig fint, å få litt nye angrep til disposisjon. Litt ergelig er det, at man ikke kan ta med en kompis ut på eventyret. Det er ingen muligheter for multiplayer.
Kamera går
Kameraføringen har tatt et skritt tilbage fra eksempelvis Devil May Cry. Vi er tilbake i de gode gamle Resident Evil dagene, med et stasjonært kamera. Dette betyr, at du mange ganger vil bli angrepet av fiender, du ikke kan se. Derfor vil du ofte jakte rundt for å få kameraet til å skifte vinkel, og bedre dine sjangser i kampen. Det er litt synd, siden kampene nå har stor fokus på skikkelig timing. Generelt sett er nettopp kameraføringen min største anke mot Genma.
På den grafiske siden er det derimot litt andre boller. Genma åpnes med en helt suveren introsekvens, med en grafikk som er noe av det ypperste, jeg har sett på en konsoll. Selv om grafikken selvfølgelig ikke er slik i selve spillet, så er grafikken allikevel meget habil. Bakgrunnene er pre-rendert og ser ganske fabelaktige ut. Videre er de gjort levende med animerte detaljer, som gjør den samlede effekten mer imponerende. Animeringen er generelt meget flott utført, og avvikles flytende. Allikevel kunne Capcom godt ha inkludert litt fler bevegelser - det er et litt sparsomt utvalg, vi blir traktert med. Dette gjelder både for hovedpersonene og for de vesnene vi møter underveis.
God stemning og atmosfære
Lydsiden består av et godt orkestrert soundtrack, som bløtt vever et lydteppe rundt spillet. Musikken er god til å danne stemning, og hjelper til med å understøtte atmosfæren, så man føler seg hensatt til det føydale Japan - en helt eventyrlig verden. Lydeffektene er også bra. Derter fin støy fra magiske elektriske ladninger, når sverdene klingende streifer hverandre, og folk stønner av smerte. Genma er utviklet i Japan, og leppene er derfor synkronisert til de japanske stemmene. Du har muligheten til, å få figurene til å snakke engelsk i stedet for. De japanske prestasjonene er allikevel markant best, og siden du har undertekster, gir de den beste opplevelsen.
Genma er en bra action-adventure tittel, satt i en litt anderledes bakgrunn. Teknisk sett er spillet glimrende, selv om man lett kan se, at det har aner fra Playstation2. Den noe forvirrende kameraføringen, samt den noe begrensede holdbarheten, er de faktorene som trekker fra i den samlede bedømmelsen. Det er allikevel snakk om god og intens underholdning, så hvis du digger spill av Resident Evil typen, så er dette garantert noe for deg.