Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
hardware-tekster

Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G

RTX 4090 er en enorm oppgradering i ytelse - men ikke i nærheten av fire ganger RTX 3090 Ti...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

La oss starte med det åpenbare. RTX 4090 er et stort kort, jeg måtte fjerne harddisken i E-ATX-kabinettet mitt for å få plass til det, og fjerne det andre PCIe-kortet også. Det kommer med et anti-sag-feste av en grunn, det er tungt som fy, mer enn 2 kg, og veier mye mer enn RTX 3090 og er 15 cm bredt, 7,5 cm høyt og 34 cm langt.

Kortene er laget med en PCIe 5.0 PSU-kontakt, og en adapter med 4x8-pins følger med, men på grunn av tykke kabler skyver den opp mot siden av glasspanelet i mitt tilfelle, og jeg kan ikke realistisk se et scenario hvor adaptere brukes i SFF-oppsett. Det utfordrer også virkelig kabelhåndteringsferdighetene dine, spesielt hvis du, som meg, ikke har noen. Og en 1000-watts strømforsyning anbefales på grunn av at kortet bruker 447,3 watt ved full belastning. Hvis du kombinerer den med en av den nye generasjonen CPUer, vil du trekke rundt 700 watt fra CPU/GPU alene. Men det er i hvert fall ikke 800 watt slik de tidlige ryktene antydet. Mens den nøyaktig samme Gigabyte-versjonen av RTX 3090 Ti gikk på tomgang ved 37 grader, treffer denne 47 grader.

Gigabyte har gjort det du forventer av dem, dobbel bios, enkel overklokking, massiv kjøling og RGB innebygd i viftene for noen subtile, men virkelig virkningsfull RGB-effekter - jeg slo det faktisk ikke av, noe jeg vanligvis gjør. Legg til massive vifter, en metallbakplate og varmerør i massevis, og du har et kort som, til tross for timer med tortur, ikke gikk over 68 grader. Det er også en fin fire års garanti, og Windforce-kjølingen, som består av 10 varmerør og tre 110 mm vifter med grafennanolsmøremidler, støttes av en massiv skjermkjøling sammen med et dampkammer.

Min eneste virkelige klage, foruten prisen, er at anti-sag-festet kommer med en bruksanvisning og krever at du fikler med hovedkortskruer, og en ingeniørutdanning hjelper sikkert med å montere den hersens greia. Det er imidlertid også en mye mer estetisk tiltalende løsning enn det lille jack-stativet som fulgte med RTX 30-serien.

Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G
Dette er en annonse:

Den nye Ada Lovelace-arkitekturen er et stort skritt fremover når det gjelder ytelse. Jeg skal ikke kjede deg med det 30-siders tekniske dypdykket som var inkludert i gjennomgangsguiden, men jeg må likevel påpeke noen veldig interessante teknologiske fremskritt. Forventet å kjøre på 2235 MHz basisklokke, med en boost til 2535, kjørte testprøven faktisk litt høyere på 2655 Mhz, og jeg hadde ikke engang gjort noe for å overklokke det, men det ser ikke ut til å være mye plass til å tukle med det heller.

AD102 GPU-chipen som brukes har blitt kombinert med 16384 CUDA-kjerner, og de gjør hoveddelen av beregningsarbeidet. 4. generasjons Tensor-kjerner dobler ytelsen i AI-avdelingen, mens 3. generasjons RT-kjerner dobler ytelsen i Ray-Tracing-avdelingen. For å være mer spesifikk har den nå to nye maskinvarekomponenter, "Opacity Micromap Engine" som øker hastigheten på Ray-Tracing og "Displaced Micro-Mesh Engine" som genererer "Displaced Micro-Triangles" i farten for å skape ytterligere geometri. I utgangspunktet setter den inn ekstra rammer som er beregnet fra bunnen av, f.eks. dynamiske skygger. Den har også "shader execution reordering" - som er en fancy måte å si at den bedre kan organisere sin egen arbeidsbelastning for shaders, og forbedre ytelsen.

Et av høydepunktene i 4000-serien er imidlertid den nye DLSS 3, som ikke var fullt tilgjengelig for testing i skrivende stund. Den kombinerer mange ting, inkludert en ny Optical Flow Accelerator og AI-rammegenerering, som ikke er innebygd i eldre kort, og derfor fungerer DLSS 3 kun på RTX 40-serien. DLSS 3 kombinerer i utgangspunktet noen nye bildegenereringstriks med den "gamle" superoppløsningsoppskaleringen og integrerer Reflex-systemet, som i hvert fall på 30-serien fungerte veldig bra. Hovedmålet er å nå 100+ FPS i moderne titler i 4K, noe som er bra, men den lovede firedoble ytelsen er med et forbehold, siden det krever bruk av både DLSS og Ray-Tracing samtidig, og sammenlignet med samme titler som bruker enten DLSS 2 eller ingen DLSS, er firedobbel ytelse mulig, men når man leser gjennom alt materialet innser man at det bare er under svært spesifikke forhold. Tatt i betraktning den rå datakraften burde det likevel gi en enorm økning på 80-130 prosent.

HQ
Dette er en annonse:

En av kritikkene til DLSS 3 er at det er så mange grunnleggende endringer at gamle kort ikke vil dra nytte av det, men det er ikke helt sant fordi det med liten skrift sier at utviklere kan integrere Nvidia Reflex i spillene sine, som er integrert i DLSS 3, og dermed delvis bruke DLSS 3 og i det minste få redusert input lag - noe som alltid er velkomment.

Før benchmarks, de rå tallene; 128 SM-er, 128 RT-kjerner, 512 Tensor-kjerner, 512 teksturenheter og 176 ROPS. Nesten dobbelt så høy teksturfyllhastighet og mer enn dobbelt så høy pikselfyllhastighet. Det er ikke bare mer av alt, det er nyere og raskere maskinvare overalt. L2 cache har gått fra 6144KB til 73728KB. Nei, det er ikke en skrivefeil. Den gamle RTX 3090 Ti hadde 28,3 milliarder transistorer, denne har 76,8 milliarder.

Testsystemet er basert på en AIO-kjølt Ryzen 7900X, 32 GB DDR5 CL40-minne og alt kjører fra PCIe 4.0 NVMe og et Asrock X670E Taichi-hovedkort. Først kjørte vi et identisk oppsett med en RTX 3090 fra Gigabyte. Noen titler fungerte ikke med beta-driverne under testperioden, så Red Dead Redemption 2 og Metro Exodus Enhanced, titler nesten laget for dette kortet, er ikke inkludert i referansene. Far Cry 6 var litt av det samme, RTX 4090 presterte dårligere i alle unntatt 4K der det var en økning på 42,6 %, med 107 FPS.

Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G

Og nå til ytelsestallene - sammenlignet med RTX 3090

3D Benchmark
Time Spy: 29071
Time Spy Extreme: 16379
Fire Strike: 37445
Fire Strike Extreme: 37445
Fire Strike Ultra: 11430
Port Royale: 24564

I beste fall en økning med 64% sammenlignet med RTX 3090, økning med 87% i Ray-Tracing.

Geekbench 5 - beregningstest
Cuda: 430774
OpenCL: 334869
Vulkan: 173974

I beste fall en økning med 69,4%.

Heaven
1080p: 9498
1440p: 6361

I beste fall en økning 67,2%.

FPS: Alt på maksimale innstillinger, ingen DLSS med mindre det er spesifikt nevnt.

Total War: Warhammer III
1080p: 217.1
1440p: 177.6
4K: 101.4

I beste fall en økning med 70%.

Hitman 3, Dubai, DLSS performance
1080p: 325.2
1440p: 327.81
4K: 300.78

I beste fall en økning med 75%.

Assassin's Creed Valhalla
1080p: 226
1440p: 197
4K: 136

I beste fall en økning 109%. Vår første virkelige dobling.

The Division 2
1080p: 284
1440p: 255
4K: 147

I beste fall en økning med 77,1%.

Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G

Så bør du kjøpe en? Hvis du har penger til overs og vil ha det beste på markedet, og du kanskje som meg ser frem til DLSS 3-implementeringen i Cyberpunk 2077, eller hvis du spiller Microsoft Flight Simulator - så ja. Gjorde Gigabyte en god jobb med kjølingen på dette kortet? Ja, uten tvil. Men vi sitter fortsatt igjen med noen problemer. Kortet har vokst seg så stort, ikke hjulpet av den massive strømadapterkabelen, at ikke alle kabinetter har plass til det. Det krever at strømforsyningen din er veldig, veldig god, og 1000 watt anbefales på det sterkeste. Og vi er fortsatt langt fra et generelt 2x til 4x ytelseshopp som lovet, det er imidlertid fortsatt overlegen tidligere utgivelser og deres ytelsesløft, og vi er nå virkelig en 4K/60FPS-generasjon uansett spill. Vel, nesten.

09 Gamereactor Norge
9 / 10
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster



Loading next content