Gran Turismo 4 Mobile

Gran Turismo 4 Mobile

Gran Turismo-serien var spillene som i sine yngre dager definerte Playstation. Serien var med fra starten, og ga oss spill som var herre i egen klasse. Nå har Polyphony Digital jobbet med en bærbar versjon siden 2004. Er det verdt det?

Jeg klarer faktisk ikke bli enig med meg selv engang. Ikke et eneste Gran Turismo-spill har noen gang skuffet meg. Jeg er av kategorien blod-fan, som har spilt hvert eneste Gran Turismo-spill helt siden det første spillet dukket opp på markedet i 1997. Når huset i tillegg fikk sin første Playstation i anledning julaften 2000, var det bare en ting som gjaldt.

Det er noe eget med Gran Turismo-serien som får det til å føles meningsfullt å sitte time etter time med kontrollen mellom hendene, og kjøre runde etter runde med favorittbilen din, som du har spart til i flere dager ved å kjøre masser av løp med en bil som du egentlig ikke har noen interesse av å ha i garasjen. Det er den fantastiske Gran Turismo-følelsen av å hele tiden jobbe etter noe bedre og dyrere, og fylle opp garasjen med gromme biler som du bare kommer til å ellers oppleve ved å søke dem opp på internett.

For meg er det nettopp dette som er Gran Turismo. Den fantastiske kjørefølelsen, den krystallklare grafikken og det sinnsyke biblioteket med biler og baner er for meg bare bonusfaktorer som er med på å gjøre serien til en fantastisk bilsimulator.

Og trist nok, er det akkurat her Gran Turismo skuffer stort på PSP.

Jeg blir sittende å lure på hva Polyphony Digital har gjort de siste 5 årene, selv om det egentlig er åpenbart at hovedfokuset har vært på det neste store spillet i serien - Gran turismo 5, som for anledningen også er blitt utsatt usannsynlig mange ganger. Fremdeles må jeg forundre meg over hvordan det går an å bruke 5 år på å lage en port av Gran Turismo 4, og fremdeles ende opp med under halvparten av det spillet ga oss i 2004. Kjenner følelsen av å ha sittet i en time og ventet på en deilig biff i ovnen, for å så svi den noe sinnsykt, bli sittende igjen med bare en fjerdedel som er spiselig. Ikke noe hyggelig for verken deg eller biffen.

Hovedproblemet til Gran Turismos PSP-bror er den deprimerende mangelen på karrieremodus. Spillet har rett og slett ingen mål eller mening. Bare det at jeg har nok penger til å kjøpe hissig Audi RS6 etter å ha kjørt ferdig den første av ni grupper med meningsløse kjøreutfordringer (som kan minne noe om sertifikatene vi kjenner fra de tidligere spillene), får det hele til å føles alt for lett og lite givende. Ikke finnes det noen utfordrende vanskelighetsgrad heller, da dine motstandere automatisk tilpasses ytelsen i den bilen du måtte ha. Med andre ord vinner du uansett hvilket løp du kjører i enspillermodus, som faktisk er den eneste formen for ren racing spillet inneholder. Du kan selvfølgelig slå til med å bevege deg over på både Time Trial og Drift Trial, men uten noen form for internettbaserte topplister føles dette total nytteløst. Å kjøre mot sine egne tider i en evighet har hvertfall for meg begrenset underholdningsverdi.

Når jeg i tillegg kjører fra en Ferrari Enzo med min nyinnkjøpte Audi RS6 (en firedørs familieracer som er kjent for å være tung og pølsete i banesammenheng), føler jeg meg rett og slett lurt. En ting er å konstant bli satt opp mot biler som er ment for å være likeverdig deg selv, men når dette til tider viser seg å være målt i rene hestekrefter, og ikke hvordan bilene faktisk ville vært opp mot hverandre i den virkelige verden, føler jeg at spillet lurer seg selv. Igjen brenner dette prinsippene som serien tidligere har vært så flink til å bygge på. For meg grenser det til blasfemi. For ikke å nevne mangelen på muligheter for modifisering av bilen din...

Men det skal sies at det som er der og faktisk fungerer i spillet, fungerer meget bra. Det er jo tross alt en konvertert versjon av Gran Turismo 4, et spill som fremdeles den dag i dag fungerer meget bra.

Kjørefølelsen er akkurat slik den skal være. Bilene føles tunge og gode på bakken, og du kjenner forskjell fra bil til bil akkurat slik du skal. Grafikken er også meget, meget pen, og seiler fort opp som et av de lekreste spillene noen sinne laget på PSP.

Men det hjelper egentlig ikke når alt kommer til alt. Gran Turismo 4 har vi spilt før, og en direkte overført PSP-versjon av dette spillet hadde egentlig vært helt topp. Men når vi blir sittende med en nedstrippet og totalt overkjørt versjon av noe som vi en gang likte, blir det helt feil.

Totalt skal spillet inneholde hele 800 biler, noe som faktisk er mer enn Gran Turismo 4 hadde i sin tid. Dette er jo i utgangspunktet vel og bra, men så kommer det en hake. Det flotte bilbiblioteket har nemlig blitt kvalt av en rar form for dagssyklus, som gjør at kun enkelte forhandlere er tilgjengelig i grupper bestemte dager. Utrolig irrnterende hvis du har brukt tid på å spare til en bil du har lyst på, for å så finne ut at akkurat denne bilen ikke er tilgjengelig i dag. Virker i grunn som et desperat forsøk på å trekke ut levetiden på spillet, men for min del har det motsatt effekt.

Alt i alt sitter jeg igjen med en skuffet magefølelse. Spillet skal ha skryt for å faktisk tilby det som det i bunn og grunn gjør. Men hvis målet var å gi Gran Turismo en verdig lillebror i bærbar form, har det hele feilet. Jeg vil ikke ha noe arkadepreget Gran Turismo, jeg vil ha Gran Turismo som vi kjenner det. Grei baksete- eller bussunderholdning for deg som allerede måtte like spillet, men ikke forvent å se noe nytt. Du vil derimot oppleve å ìkke se masse du har sett før.

Blir du derimot mettet med en nedstrippet arkadeversjon av Gran Turismo 4, vil du nok finne noen timer med glede i dette spillet. Hvis ikke, vil du gjøre lurt i å spare pengene dine.

Gran Turismo 4 MobileGran Turismo 4 MobileGran Turismo 4 MobileGran Turismo 4 Mobile
05 Gamereactor Norge