Grid: Autosport er et vanskelig spill å skulle bedømme. På én side er dette et spill med innhold vi har sett tidligere, som på ingen måte inspirerer til bruken av ordet next-gen (det slippes ei heller til de nye konsollene). På en annen side er det et forbannet godt racingspill.
Autosport er nemlig en slags pokal britiske Codemasters har laget til seg selv. Det er et spill som kombinerer alle de briljante seriene de har levert de siste årene, med unntak av Rally-spillene under Colin McRae- og siden Dirt-navnet. Selve grunnpremisset er at du skal mestre fem ulike disipliner og bli den ultimate Grid-mesteren, og aldri har Codemasters stappet så mange baner og så mange biler inn i én og samme pakke.
De fem disiplinene er Touring, Open Wheel, Endurance, Street og Tuner.
Touring-løpene har røtter som strekker seg helt tilbake til TOCA Touring Cars-spillene fra 90-tallet, og byr på kompakt og ofte aggresiv baneracing med normalbiler. Personlig foretrekker jeg biler som har litt mer krefter i seg, men jeg setter samtidig pris på muligheten til å knuffe og dytte litt for å komme meg fremover i feltet. Av og til er det gøy å kjøre litt gris.
Open Wheel-løpene plasserer deg i førersetet (cockpiten?) til Formel 1-lignende fartsmonstre, og krever høy presisjon og minimalt med kollisjoner. Til forskjell fra de andre disiplinene er det lite å hente i å knuffe på de andre bilene her, og det er lett å spinne ut hvis man blir for ivrig på gassen. Dette er modusen for de som foretrekker teknisk kjøring.
Endurace-løpene handler om å takle lengre løp (som regel rundt 8 minutter) der dekkene dine gradvis blir slitt ned underveis. Her stiller man i meget spreke superbiler, som sparker fra seg nesten like godt som Formel 1-bilene. At man må følge med på dekkene og velge når man skal kjøre aggressivt og når man skal ta det litt rolig (førstnevnte sliter naturligvis mer på gummien) bidrar dessuten til et mer strategisk preg på løpene.
Street-løpene er lette å beskrive dersom du har kjennskap til Grid-serien allerede. Her er det snakk om kjøring i lukkede bymiljøer med en variert bilpark. Hvis du gutser litt kan du hente mye på å krasje og knuffe litt, men det er også veldig fort gjort å havne i autovernet. Kjedelig hvis man ikke har rewinds (spol tiden opptil 30 sekunder bakover) igjen.
Til slutt har vi Tuner, som byr på en blanding av klassiske løp (gjerne med muskelbiler), time trials (kamp om beste rundetid) og drift duels. Den største avvekslingen fra de øvrige disiplinene kommer med andre ord fra de korte løpene der hensikten er å sladde så mye som mulig rundt en kort bane.
Som du skjønner er det snakk om en omfattende og variert pakke. Likevel får du ikke noe genuint nytt i Grid: Autosport, det er ikke til å komme utenom. Alle banene og bilene man blir servert underveis har vi sett tidligere. Alle modusene er allerede utforsket. Det eneste som er nytt her, er at alt blir presentert i samme spill. Det er en fin idé, men det mangler noe ekstra, i hvert fall for å fortjene heder og ære.
Selv om alt i Grid: Autosport fungerer bra er det tydelig at utviklerne ikke har puttet sjela si i prosjektet. Menysystemet er effektivt, men det er samtidig nokså enkelt og kjedelig. Grafikken er grei nok (i hvert fall på PC), men den gjør ingenting for å heve seg over Grid 2 eller andre spill fra tampen av den forrige konsollgenerasjonen. Det samme kan sies om lyden. Den gjør nytten, men ikke noe mer. Samtidig er alt som har vært bra tidligere bra nå også. Bilene har fremdels god kontakt med underlaget, og tyngden i svinger og sladder føles autentisk. Som før ligger serien et sted mellom simulator og arkade, og takket være være muligheten til å skru av og på innstillinger som traction control, anti-spin osv. har man muligheten til å finjustere opplevelsen i en av retningene.
Med fare for å gjenta meg selv. Alt i Autosport er bra, men det er først og fremst bra fordi det er uendret. Codemasters har ikke gjort så fryktelig mye endringer, og enkelte irritasjonsmomenter er fremdeles tilstede. Du har fremdeles en lagkamerat og han er akkurat like ubrukelig som tidligere. Vanskelighetsgraden er også litt vrien, først og fremst på grunn av måten løpene er lagt opp. På medium ble det alt for lett, men på hard ble det for vanskelig å ta igjen hele feltet. Så lenge jeg hadde mulighet å kjøre kvalifisering hadde jeg en sjanse, men noen av løpene tvang meg til å starte helt bakerst. Veldig irriterende at dette varierer etter tilsynelatende helt vilkårlige kriterier. Jeg har også et problem med karriereoppsettet. Når spillet presenterer seg selv få man inntrykk av at man kan velge hvilken av de fem disiplinene man ønsker å fokusere på, men i realiteten må man gå opp i nivå innenfor hver gren før man kvalifiserer seg til Grid Grand Slam-turneringene. De fleste vil nok kjøre litt av hvert på tvers av disiplinene uansett, men det er likevel litt selvmotsigende.
Nok en gang. Grid: Autosport er en god pakke, men ikke noe å juble over. Jeg skjønner godt at Codemasters ønsker å avslutte den avtroppende konsollgenerasjonen med en slags oppsummering. De lager alltid gode spill, og i lys av dette fortjener de å gi seg selv en klapp på skulderen. Det betyr imidlertid ikke at jeg også skal gjøre det. Som spiller fortjener jeg mer enn en gjentagelse av de forrige spillene. Som fan av Codemaster-spillene fortjener jeg noe mer, og hvorfor i himmelens navn er ikke rally á la Dirt med i pakken her?
Totalt sett har Grid: Autosport en nesten paradoksal målgruppe. Spillet er en hyllest til seriene Codemasters har lansert tidligere og derfor passer det best for folk som ikke kjenner til dem allerede. Ser du ironien? Det passer for de som liker gode racingspill, men som av en eller annen grunn aldri har sjekket ut Grid- eller Formel 1-spillene. Jeg vil ikke strekke meg så langt som å si at lanseringen av Grid: Autosport er frekk mot seriens fans, det er tross alt ingen som tvinger deg til å kjøpe spillet, men Autosport kunne vært en så mye mer komplett tittel dersom den tilbød noe nytt til kjernefansen ved siden av å oppsummerer fortiden. Grid: Autosport er dessverre ikke noe mer enn en ventetittel. Det er et godt spill, men det bærer likevel preg av å være sideprosjektet Codemasters gir ut mens de egentlig jobber med noe annet. Ettersom rally er utelatt her, tipper jeg det første ordentlige next-gen-spillet blir, tja... la oss si Dirt 4?