Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
nyheter
Guild Wars 2

Guild Wars 2-forfattere sparket etter Twitter-bråk

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Internett kan være en meget skummel plass å dele meningene sine på, særlig om du ikke takler å få kritikk. Slike ting kan raskt få konsekvenser, noe to personer fra ArenaNet nå har fått erfare.

Jessica Price, som har jobbet med Guild Wars 2 i nesten ett år nå, bestemte seg nemlig for å starte en meget lang Twittertråd om hvordan det er å skrive figurer i MMO-spill. Tråden fikk mange åpenbart positive kommentarer til å begynne med, men så bestemte Youtuberen/Twitch-streameren Deroir seg for å skrive
at han var uenig med Prices uttalelse om at det er vanskelig å skrive MMORPG-figurer siden folk har ulike forventninger til hvordan figuren vil være. Deroir mente nemlig at dette kan unngås ved å gi oss dialogvalg. Personlig synes jeg dette virker som en ganske mild kritikk, men Price tok det ikke særlig lett akkurat.

Hun svarte nemlig følgende på meldingen:

"thanks for trying to tell me what we do internally, my dude 9_9"

Etter litt frem og tilbake bestemte hun seg deretter for å retweete meldingen fra Deroir med disse meldingene inkludert:

"Today in being a female game dev: 'Allow me--a person who does not work with you--explain to you how you do your job."

"like, the next rando asshat who attempts to explain the concept of branching dialogue to me--as if, you know, having worked in game narrative for a fucking DECADE, I have never heard of it--is getting instablocked. PSA."

Kanskje ikke den beste måten å svare folk som liker spillene du lager. Deroir prøvde å unnskylde seg noen ganger, men diskusjonen bare fortsatte. Etter hvert prøvde Peter Fries, som har jobbet for ArenaNet i over 13 år, å forsvare Price sitt utbrudd med blant annet følgende kommentar:

"Here's a bit of insight that I legitimately hope he reflects on: she never asked for his feedback. These are our *private* social media accounts - imagine you're an astronomer and you start sharing some things you've learned in the last few months since you began a research project observing Saturn, only to have observation techniques explained to you by a layman."

Noen minutter senere kom han også med en melding som er litt interessant å tenke på:

"Today is a national holiday. It is our day off, after working hard for months on our most recent content release. If I'm being embarrassing and unprofessional, it's because I'm enjoying a beverage in the sun in my backyard and this nonsense is being directed at someone I respect. Jessica is great at her job and deserves to be treated with respect, was the gist of what I was reacting to."

Price kom så med en lignende melding selv, dog med en litt mindre hyggelig tone:

"Since we've got a lot of hurt manfeels today, lemme make something clear: this is my feed. I'm not on the clock here. I'm not your emotional courtesan just because I'm a dev. Don't expect me to pretend to like you here. The attempts of fans to exert ownership over our personal lives and times are something I am hardcore about stopping. You don't own me, and I don't owe you."

Twitterdiskusjonen stoppet egentlig opp etter dette, men diskusjonen blant folk var langt fra ferdig. Andre personer hadde merket seg denne opphete diskusjonen, og lagde flere forumtråder hvor de skrev om hvordan de mente at spillutviklere og andre personer som representerer et selskapet hvor mye handler om å ha god kontakt med andre ikke bør oppføre seg på den måten. Dette mente tydeligvis ArenaNet selv også, for de kan nå fortelle at både Price og litt overraskende Fries har fått sparken fra selskapet. Medgrunnleggeren Mike O'Brien har kommet med følgende uttalelse:

"Recently two of our employees failed to uphold our standards of communicating with players. Their attacks on the community were unacceptable. As a result, they're no longer with the company.

I want to be clear that the statements they made do not reflect the views of ArenaNet at all. As a company we always strive to have a collaborative relationship with the Guild Wars community. We value your input. We make this game for you."

Nå spørs det nok om det kanskje har skjedd noe mer i bakgrunnen også, for ArenaNet og andre selskaper har hatt noen smått lignende situasjoner før som bare har endt opp med en advarsel. Det er uansett en grei påminnelse om hvor forsiktig du må være på sosiale medier, og at du ikke nødvendigvis fritas av arbeidsgiveren din for kommentarer gjort utenfor arbeidstiden.

Hva synes du om hendelsen og hvordan slike saker generelt har blitt stadig vanligere?

Guild Wars 2

Relaterte tekster

Guild Wars 2Score

Guild Wars 2

ANMELDELSE. Skrevet av Jostein Holmgren

ArenaNet tar et oppgjør med de etablerte sannhetene i MMO-sjangeren, og leverer den beste sosiale opplevelsen i et rollespill til dags dato...



Loading next content