Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Halo: Reach

Halo: Reach

Skal innrømme at forventningene sto i taket den morgenen jeg trappet opp hos Microsoft, for nok et gjensyn med Halo-serien. Sløyfen var strøket og lissene stramme, idet jeg fant meg til rette i godstolen på Lysaker - en hard og minimalistisk stol. Her skal komfort vike for trendene, tenkte jeg. Etter et par bananer og en kaffekopp, var det derimot ingenting å utsette på humøret. Jeg hadde stålsatt meg for en dag fylt med heseblesende action, og det viste seg at hele det storslåtte eventyret skulle oppleves i en og samme smekk.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

En menyskjerm fylt med overdådig natur introduseres, og umiddelbart drar de dramatiske og gjenkjennelige strykerharmoniene igang. Anledningen byr seg på å fundere litt rundt Halo-serien, og hvorfor jeg er så nysgjerrig på nettopp denne utgivelsen. Trolig er forventningene ekstra høye ettersom dette er siste gangen Bungie legger sine stødige utviklerfingre på et Halo-spill.

Helt siden det første Halo-spillet for 10 år siden ble lansert på Xbox, har serien vokst og blitt stadig mer populær. Bungie satte standarden for skytespill på konsoll, og klarte på flere områder å revolusjonere sjangeren. Nå er gjengen som en gang startet det hele i ferd med å løpe sin siste etappe med spillserien. Det er knyttet en enorm dose med prestisje opp mot det hele, der sleipe tunger går så langt som å mene at Bungies ettermæle står på spill. Jeg forventer ikke noe mindre enn det beste Halo-spillet til dags dato - en verdig avslutning på solskinnshistorien - og Bungie skuffer på ingen måte.

Halo: Reach
Fiender og lyseffekter fra våpen så riktignok pene ut i Halo 3, men har like fullt fått en overhaling i Halo: Reach. Til sammenligning består nå maskingeværet i Halo: Reach av like mange polygoner som en soldat i Halo 3 - og det synes på skjermen.

For allerede idet kampriflen dukker opp for første gang på skjermen, er jeg lykkelig. Omgivelsene er vakrere enn noensinne, og jeg blir stående å skue over det storslåtte landskapet idet solstrålene filtreres gjennom duskregnet. Her skimtes majestetiske fjell i det fjerne, idet jeg tar beina fatt og følger troppene gjennom detaljert vegetasjon for å undersøke et område der et par soldater har forsvunnet sporløst. Det viser seg raskt at gutta hadde opplevd en mildt sagt ubehagelig skjebne, og uten det hele store overraskelsesmomentet, starter bakholdsangrepet.

Dette er en annonse:

Frenetiske skrik høres rett før kulene hviner gjennom luften og skytefesten braker igang. Mennesker og rombeist møtes nok engang på slagmarken, og under skuddvekslingene er det ingen tvil - Halo er tilbake i storform. Den samme suksessformelen som har gjort spillserien så populær, er fortsatt fundamentet i Halo: Reach, men det er imidlertid tilstrekkelig av nyvinninger og forbedringer til å gjøre det hele interessant nok en gang. Det er ganske enkelt penere, større og enda mer spektakulært enn tidligere - og det kan vi like.

Halo: Reach
Hett tips: Som Guanio fikk erfare ved flere anledninger, kan det lønne seg å holde et øye med hvor granater havner når man kaster dem. Det anbefales ikke å kaste granaten rett i veggen ettersom den da spretter tilbake og eksploderer - ikke sant, Daniel?

Uten å røpe for mye av handlingsforløpet inntar du rollen som det siste tillskuddet i kremlaget, Noble Team. En hardbarket gjeng bestående av seks elitesoldater med vilje og ferdigheter uten sidestykke. Reach skal reddes fra den sikre undergang - og det med livet som innsats. Vi vet alle hvilken dyster skjebne som venter, ettersom historien i Halo: Reach er forløperen til de andre Halo-spillene. Til tross for dette forteller Bungie en vakker, dramatisk og mørk historie om heltemot og oppofrelse, idet menneskene kjemper en febrilsk kamp for sin eksistens.

Halo: Reach
Kampanejedelen i Halo: Reach kan også oppleves i samarbeid med opp til fire venner - her er det bare å ta telefonen fatt for å samle kompisgjengen til en drusefest uten sidestykke. Utviklerne i Bungie oppfordrer alle til å meske seg med eventyret sammen med venne-gjengen, og for hver person som slenger seg på, øker vanskelighetsgraden en ørliten smule. Ikke ta med hvem som helst.
Dette er en annonse:

En stødig kunstig intelligens sørger for god dynamikk og drøssevis med intense øyeblikk, da Bungie også har sørget for at flere romkrek enn tidligere stilles til disposisjon for å gjøre livet surt for deg og dine allierte. Flere fiender kommer også godt til rette når nye våpen og ferdigheter skal testes ut, og de er det flere av. Blant annet nye spesialevner som å kunne fly, sprinte raskere, aktivere skjold eller sende avgårde et hologram av seg selv - til full forvirring blant motstanderne. Vi får også prøve oss som pilot for et romskip i spillet, og stjernekrigen fungerte som et fint lite pusterom mellom de mer tradisjonelle actionsekvensene.

Lyden er halve opplevelsen, sies det. Og lydbildet i Halo: Reach er noe av det mest spektakulære jeg noensinne har hørt i et spill. Musikken kler virkelig omgivelsene, og blir man ikke fyrt opp til kamp med røffe toner på gitaren, setter enorme orkestrale komposisjoner spissen på de mer dramatiske øyeblikkene. Bungies egne huskomponist, Martin O'Donnell, har virkelig satt kronen på verket med denne lanseringen, til stående applaus fra redaksjonen. Musikken er simpelthen fantastisk. Det smeller også mer i våpnene enn i tidligere Halo-spill, og de kjennes tyngre og mer agressive.

Halo: Reach
Til høyre ser vi en av elitelagets mer hissige tilskudd. Krabaten er pakket med tungt skyts, og er av typen som stiller spørsmål først etter at magasinet er tømt. Noe vi selvfølgelig setter pris på. I spillet kriger man side om side med flere av medlemmene i Noble Team, samt vanlige fotsoldater. De har alle unike egenskaper som krydrer slagscenen, og er god hjelp hvis motstanden blir for stor.

Uansett hvor storslått kampanjen enn måtte være i Halo, er det flerspillerdelen som kommer til å stå for levetiden. Halo 3 er fortsatt et av spillene som opplever mest slitasje over Xbox Live, og det med god grunn. Flerspillerdelen i Reach virker unektelig lovende, men det er i skrivende stund noe tidlig å uttale seg om den.

Bungie leverer en verdig avslutning på Halo-eventyret med det hittil beste Halo-spillet. Det er lekrere, større og simpelthen enda mer spektakulært enn tidligere. Et stemningsfylt skytespill proppet til randen med høyoktan action. Her er det ingen ting å lure på. Det er bare å knuse sparegrisen.

10 Gamereactor Norge
10 / 10
+
Solid kontroll, flerspiller, superfrekk grafikk med nydelige effekter, lyd og musikk, kunstig intelligens, rikelig med storslåtte kamper, fantastisk landskap
-
Ingen widescreen-støtte på delt skjerm
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

En annens mening

Daniel Guanio

Jeg har på mange måter følt meg mett på Halo-serien, etter utallige timer med både 1, 2 og spesielt flerspillerdelen i treeren. I påvente av Halo: Reach har jeg derfor vært relativt lunken - noe som skulle vise seg å være en feilbedømmelse av de sjeldne. Etter å ha kjempet meg gjennom kampanjen på høyeste vanskelighetsgrad, kan jeg med hånden på hjertet si at Halo: Reach ikke bare er mer av det samme. Det er bedre enn alt vi har spilt tidligere. Varierte kamper hjelpes frem av storslåtte omgivelser, som i sin omgang løftes frem av et rungende, orkestralt lydspor. Joda, for en observant Halo-traver kan enkelte av oppdragene føles en anelse déjà vu, og man kan fort ta seg til å undre over hvorfor kampriflen er så til de grader ubrukelig, men gåsehuden lyver likevel ikke: Bungie fortjener nok en gang å parkere konkurrentene. 9/10

Medlemsanmeldelser

  • Solmyr Raven
    Ja. Jeg er nok en die-hard Halo-fan inn til beinmargen. Hva kjennetegner en fan? At man vet alt om emnet? I så fall er jeg nokså blank. Jeg... 9/10
  • HaloGirl33
    Hvor skal jeg starte å gi ros! Vi kan starte med storyen. Jeg falt pladask for Reach sin campaign. Det første jeg gjorde når jeg fikk spillet,... 10/10
  • Benamin95
    Fantastisk Onlinedel :) Eid Sci Fi Action spill:) Jeg synes dette spillet er det beste i serien så langt og jeg mener at dette bør anbefales på... 9/10
  • AcH Clawed
    Halo Reach er Bungies siste tillegg til den populære Halo-serien, som er det eneste de har arbeidet med de siste ti årene. Før Reach har de laget... 8/10
  • fantomena
    Helt siden Halo: Combat Evolved ble utgitt på markedet i 2002 som en Xbox-eksklusiv har Halo blitt satt som spillet som revolusjonerte FPS på... 9/10
  • unge-ferdinand
    Hey mine lesere. Jeg tok på Halo Reach, det nye idag. Vippet opp matchmaking og rett inn i elite slayer. Valgte selvsagt min standard-class... 8/10
  • Dr Madnar Petrovich
    Jeg er dessverre en av de som falt av Halo-serien etter Halo combat Evolved. Jeg har lidd meg gjennom Halo 2, jeg ga opp i Halo 3 og jeg skammer meg... 10/10

Relaterte tekster

Halo: ReachScore

Halo: Reach

ANMELDELSE. Skrevet av Kristian Nymoen

Kan Bungie levere en verdig avslutning på Halo-eventyret, eller vil for høye forventninger legge en demper på opplevelsen? Her er vår Halo: Reach-anmeldelse...

0
Microsoft jobber med Halo: Reach-problem

Microsoft jobber med Halo: Reach-problem

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det har dukket opp en rekke klager fra de som spiller Halo: Reach på Xbox One, og nå sier Microsoft til Kotaku at de vet om problemet. De jobber visst med å finne en...

1
Forvent ikke en Halo: Reach-remaster

Forvent ikke en Halo: Reach-remaster

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Halo: The Master Chief Collection er som kjent en massiv spillpakke bestående av Halo: Combat Evolved, Halo 2, Halo 3 og Halo 4, og etter den mildt sagt problematiske...

2
Last ned Halo: Reach gratis i september

Last ned Halo: Reach gratis i september

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Microsofts Major Nelson har avslørt hvilke spill som vil bli gratis å laste ned for alle Gold-medlemmer i september. Den første halvdelen av måneden kan Xbox 360-eiere...



Loading next content