Harry Potter og mysteriekammeret

Harry Potter og Mysterie-kammeret

Spillet tar for seg det andre året på Hogwarts school of witchcraft and wizardry og som filmen følger det boken som best det kan.

Potter fenomenet har for mange blitt en sykelig feber. Uansett hva slags butikk du går inn i så finnes det Potter krims-krams. Det kan være alt fra briller, samlekort, figurer, sopelim, drakter, sjokolade og tyggegummi. Sikkert mange foreldre der ute som river seg i håret når deres fire små skal ha komplett Potter ustyr, inkludert magisk potetgull. jeg kunne sikkert ha skrevet et kompendie på størrelse med de norske lover om Harry og all magien som tømmer lommebøkene verden over. Men hvorfor skal jeg gjøre det når jeg selv er med på hypen, Dessuten er jeg heller ingen moralens vokter, ei heller har jeg fire små!

Bedre enn forventet...
I fjor tok det helt av da den første filmen kom seilende inn på kinoduken, også den ble lansert sammen med et dataspill. Dette spillet har jeg ikke testet selv, men kritikken var så som så. Nå er det jo slik at spill basert på store filmer ofte blir en smule neglisjert av selskapene. For uansett hvor dårlige de er så blir det solgt uforskammet mange av dem. Mysteriekammeret går ikke under denne begredelige kategorien. Det er ikke på høyde med de beste Star Wars spillene men det er absolutt verd å bruke penger på. Det er så mye spilleglede her at armene blir helt rustne. Iallfall ble mine det...

Spillet tar for seg det andre året på Hogwarts school of witchcraft and wizardry og som filmen følger det boken som best det kan. Harry blir advart av en liten hagegnom om ikke å vende tilbake til skolen fordi fanden er løs og trøbbel er i gjære. Nærmest uanfektet raser Harry og beste kompis Ron Wisley til Hogwart, og det i en flygende bil. Hvordan skal det ellers bli action.

Harry med frihet
Handlingen er lagt til selve skolen og dens endeløse katakomber, spøkelser og hemmelige rom. Du har total frihet i forhold til å utforske komplekset på innsiden og utsiden. Dette er særs pent gjort og gir spillet en mengde muligheter i forhold til små og store oppdrag. Jamfør boken og filmen kjemper du selvfølgelig mot de andre klassene om å bli årets super vinner. Din hardeste motstander er Slytherin med Draco Malfoy i spissen. Det lille svinet ingen av oss liker. Dette skjer igjennom quests hvor du skal sanke inn så mye poeng som mulig.

Hyggen er bygd opp etter det tradisjonelle tredje person systemet. Du ser Harry bakfra over skulderen og du bruker pil-tastene og musen til å bevege deg. I hånden har Harry sin trofaste tryllestav som brukes til å kaste spells. Etter som spillet går sin vante gang lærer du flere og flere av disse.

Du kjemper mot monstre, farlige planter, edderkopper, grønt slim, tingelings og supersnegler. Selvfølgelig må du også hoppe over lava, finne nøkler og balansere på planker. Sist men ikke minst så slåss du også med tiden. Du kan løse et hav av små tileggs oppdrag som snappes opp underveis. Om dette ikke er nok så kan du alltids ta det berømte sopelimracet eller rett og slette utfordre Draco Malfoy til tryllestav duell. I det hele tatt er det mye her som kommer til å gå utover lekser, forelesninger, rengjøring og andre viktige plikter i heimen... Dette er et spill for hele familien. Ingen slipper unna!

Spillskaperne har ikke strebet etter å revolusjonere noe som helst. De har bare gjort innmari god jobb innenfor de kravene vi stiller i dag. Det er tidvis irriterende mye cut scenes men disse kan du lett skippe med entertasten. Lyden og musikken er kjempebra, dette gjør mye med atmosfæren og frembringer den naive Harry Potter mystikken. Sving staven, ut i kulden, tøm lomebokken, skaff deg dette spillet. God medisin mot tunge vinterdepresjoner!

8 / 10
+
Flott grafikk og fengende gameplay. Passer for hele familien.