Heavenly Sword

Heavenly Sword

God of War og Kratos får en kvinnelig utfordrer i Heavenly Swords Nariko. Martin har inntatt rollen som den hissige rødtoppen og storkoste seg!

"Tilskuerne brøler når krigerne entrer arenaen. Med ristende rustninger og sølvblanke sverd løper de mot meg som dyr. Med bankende hjerter og raske skritt kommer de som vil meg vondt nærmere, mens mitt eget er rolig og jeg står stille. Ikke et skritt skal tas feil og ikke en bevegelse kastes bort. Tilskuerne brøler høyere, og de som vil se meg dø er snart hos meg. Jeg har blitt fortalt at det våpenet jeg bærer er smidd i himmelen. Smidd i himmelen og skapt for en guddom. Den første som får føle det roper, den andre hikster, og den tredje får ikke engang trukket pusten før alt er over. Det er dette jeg har ventet på og jeg går derifra seirende. Den dagen jeg tok opp sverdet og kjente hvordan jeg nøt å hugge med det, tok jeg et skjebnesvangert valg. Jeg har aldri vært den som angrer. Eller ber. Gudene lytter sjelden. Men denne gangen ville jeg gått gjennom helvete for å endre det."

Fra generasjon til generasjon har det blitt fortalt en legende i klanen om en frelser som skal komme. En frelser som skal bære det himmelske sverd og lede klanen til storhet og seier. Planene endres derimot når klanen får Nariko. Født av sin mors død, en kvinne med rødt flammende hår, ben i nesa, og selvfølgelig en kropp som mange jenter (og gutter) drømmer om. For klanen tror ikke at Nariko er den frelseren de har ventet på, hun blir istedet sett på som en forbannelse, og får ikke det himmelske sverd. Men når faren blir kidnappet av den onde krigsherren Bohan og klanen satt på prøve tar hun saken (og det himmelske sverd) i egne hender.

Med sverdet i hånda og en sidekick i form av den mildt sagt forstyrra småjenta Kai med armbrøst (!), er din oppgave å lede Nariko og hennes klan til seier, og finne hennes far. For å gjøre det må du sloss. Masse. Underveis i spillet vil du skifte mellom å spille småjenta og rødtoppen som hver har sine måter å kjempe på. Som bærer av det himmelske sverd kan Nariko innta tre forskjellige stillinger som hjelper henne i å overvinne motstanderen. I fartsstillingen tas middels raske angrepskombinasjoner som gir moderat skade på motstanderen, i avstandskombinasjonen tas raskere rekkeviddeangrep som gir lite skade på motstanderen, og i kraftposisjonen tas noe tregere angrep som gir større skade.

Narikos angrep utføres ved å trykke på forskjellige kombinasjoner av trekant og firkant, og de forskjellige stillingene benyttes ved å holde nede en av skulderknapene. Ingen avanserte greier med andre ord, men det funker. Det eneste minuset er at det kanskje funker like godt å trykke vilt som å prøve å gjøre en av de utallige kombinasjonene som finnes. Når man skal styre den vesle jenta er det sixaxis som gjelder.

Ved å holde skyteknappen inne mens man skyter kan man styre pila ved å snu på kontrollen. Noe som ofte ledsages av en hånende kommentar av småjenta som både inneholder kroppsdel og hvor vondt det måtte ha gjort. Denne funksjonen gir en morsom demonstrasjon av hva sixaxis kan brukes til, og gjør nesten at Sony tilgis for den groteske kontroll-lobotomien som førte til at ristefunksjonen sa takk for seg.

Som Nariko og Kai blir du ledet gjennom små kapittel med tydelige delmål som gir en god følelse av progresjon og oppnåelse mens du hakker deg fram gjennom motstander etter motstander. Og mye hakking blir det, med et par småoppgaver innimellom som krever timing, presisjon, og enda mer bruk av sixaxis.

De fleste elementene i Heavenly Sword har vi sett før. Hvis gameplayet hadde vært en oppskrift hadde den sett ut som følger: ta 500 gram God of War i gryta og spe sakte med to spiseskjeer Prince of Persia. Tilsett tre teskjeer Matrix og skrell et stykke Tomb Raider (der du fjerner litt av silikonen) før du legger den i gryta og lar blandingen koke sakte opp. Og vips; Heavenly Sword! Og blandingen er god den. Grafikken er enestående, og angrepene er ofte så heseblesende og fulle av akrobatikk at man nesten skulle ønske man bare kunne sitte å se på.

Spillets sterkeste bidrag til sjangeren er hvordan det portretterer sine karakterer. Utvikler Ninja Theory har ikke bare lagt enormt mye arbeid i å gi karakterene ansiktsuttrykk som formidler følelser, men voiceactingen er ingenting annet enn fenomenal. De engelske skuespillerne er virkelig valgt med omhu og i visse videosekvenser i spillet er det så godt gjort at håret reiser seg på armene. Hipp hurra for Ninja Theory, og måtte andre utviklere følge deres eksempel!

Heavenly Sword har også et humoristisk og uhøytidelig manus som oppleves som et friskt pust i en sjanger (og en bransje) som noen ganger kan ha en tendens til å ta sine egne historier litt for seriøst slik at de mer enn ofte ender opp som en gjennomsnittig episode av "I gode og onde dager" enn som et supplement og en drivkraft som skal drive selve gameplayet framover.

Spillet er gjennomført som få, og når det glitrer så er det best.
Har du en PS3 så er dette et must, og vi får bare håpe at andre utviklere legger like mye arbeid i kommende spill til denne konsollen. Om Nariko virkelig er den frelseren klanen har ventet på? Kanskje. Om Heavenly Sword stiller i en klasse for seg? Garantert!

Heavenly SwordHeavenly SwordHeavenly SwordHeavenly Sword
8 / 10
+