Kald Grandiosa og lunken Cola er det første som faller meg inn når jeg tenker på det. En killer combo for enhver gamer. Men det er flere minner enn mitt tidvis usunne kosthold som strømmer på når jeg hører snakk om Heroes of Might and Magic (HoMM). Jeg har et lite rituale som jeg må utføre med jevne mellomrom. Noen dager må jeg bare sitte i pyjamasen hele dagen, pakke meg godt inn i dyna, og fordype meg i ett av HoMM-spillene. Helst treeren. Nå er spill nummer fem rett rundt hjørnet, og jeg har fått æren av å få prøve det allerede i god tid før det skal slenges i butikkhyllene. Egentlig har jeg ikke tid til å skrive denne anmeldelsen, for jeg vil bare spille hele tiden. Det er jo et avhengighetsskapende eventyr av dimensjoner. Men jeg har omsider greid å rive meg løs fra skjermen et lite øyeblikk; Velkommen inn til en magisk verden!
For deg som ikke har spilt HoMM før, er det rundebasert strategi. Du styrer helter som igjen leder hærer som utkjemper strategiske slag. Spillet starter med en god og omfattende opplæringsdel, som deretter følges opp av de skikkelige brettene. For å komme igjennom et brett må du klare en rekke ulike hovedoppdrag, samtidig som du holder helten i live. Helten er spillets viktigste karakter, han eller hun leder jo tross alt hele hæren din, så han eller hun må hele tiden oppgraderes og bli bedre.
Helten vil tjene erfaringspoeng etter hvert som du deltar i og vinner kamper, eller finner spesielle skattekister. Disse poengene gjør at helten din går opp i nivå, og får nye evner. Evnene kan du velge selv, og det varierer alt etter hvilken rase du har valgt å være. På større kart kan det lønne seg å ha flere helter i aksjon samtidig, så du så effektivt som mulig rasker til deg det som er av ressurser på kartet før fienden din gjør det. Heltene dine kan gå opp noen nivåer per brett, og det er her du legger grunnlaget for hvordan du skal kjempe i HoMM. Noen helter kan du ta med videre til neste nivå, mens selvlagde "bihelter" forsvinner sammen med brettet.
I byene legger du grunnlaget for din hærs stolte seire. Som med karakteren din, kan du også oppgradere byene dine. Dette gjør du ved å bygge ut bymurene, eller sette opp bygninger, som i sin tur kan skaffe deg penger, soldater eller ressurser som ethvert imperie er avhengig av.
Men det er ikke bare i byer du kan bygge opp en arme og tjene ressurser. Rundt omkring på spillkartet er det også mange steder som kan skaffe deg fordeler. Enkelte bygg gir tilgang til flere menn, og du kan finne for eksempel gruver som kan skaffe deg jevnlige leveringer av ressurser. Du kan også snuble over en rekke objekter som er fordelaktige for helten din, blant annet våpen og diverse rustninger som du drar stor nytte av i spillets
mange kamper.
Og nettopp kampene er helt sentrale i HoMM V. Som i de tidligere spillene, og akkurat som vi er vant til, er kampene turbaserte. Taktikk og logikk er nøkkelordene om du vil seire. Hvert eneste skritt må planlegges nøye, hvis ikke tar det ikke lang tid før du kan vinke farvel til heltelivet. Heltene kan for øvrig også delta i kamp, men de er ikke bundet til de nevnte rutene eller andre hindringer. Dermed er bevegelsesfriheten total, men det tar sin tid før helten din har blitt god nok til å gjøre mye skade.
HoMM V er nydelig. Rett og slett fantastisk å se på. Oversiktskartene er spennende og varierte, og animasjonene er gode. Det visuelle skaper umiddelbart en fortyllende stemning og atmosfære som drar deg inn i spillets magiske verden, og den gir ikke slipp med det første. Det er lett å se at utviklerne har brukt mye tid og omtanke på hver minste detalj. Kameraet i 3d-verdenen er også veldig bra, og gir deg nesten ubegrensede kameravinkler. Det eneste jeg kan sette fingeren på er mellomsekvensene. Kvaliteten på disse er, om jeg får si det selv, dårlig, og spillet er slettes ikke tjent med dem. Når vi kommer til lydsporet i HoMM er det som med det visuelle. Nesten perfekt og utrolig fengende. Kanskje til og med på høyde med det beste du finner av spillmusikk der ute. Men så skranter også lyden litt i mellomsekvensene. Stemmene er hakket for lave. Synd, for det er disse som skal formidle selve historien.
Mai blir en knallbra måned. Ikke bare på grunn av 17. mai, softis, og iskalde bad i den lokale innsjøen. Neida! For mai er også måneden Heroes of Might and Magic-serien starter på nytt, etter et heller middelmådig fjerde kapittel. Spill nummer tre i serien blir av mange regnet for å være det beste, og det ser ut til at Nival Interactive sender spillserien tilbake til røttene. Likhetene er nemlig slående, og det kan bare bety en ting. At alle de som en gang hyllet spill nummer tre garantert vil like det de får servert ved denne bordsettingen. Det er ikke mye vondt å si om Nival Interactive's nyeste produksjon. Det er et spill som bare kan anbefales på det varmeste. Og nå blir jeg nødt til å sette mitt siste punktum, for jeg lengter tilbake til kald Grandiosa, lunken Cola og mer eventyr i Heroes of Might and Magics mektige, magiske verden.