Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Hitman 2

Hitman 2

Agent 47 er tilbake etter en kort ferie, og han har ikke lært mange nye triks siden sist. Spørsmålet er bare om han trengte det eller ikke.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

IO Interactive var tidlig ute med å si at de jobbet med en ny sesong for 2016s episodebaserte Hitman, men mange fryktet at serien i seg selv ville elimineres på samme måte som Agent 47 kvitter seg med ofrene sine da Square Enix bestemte seg for å avslutte forholdet til det danske studioet. Heldigvis overlevde våre venner det hele, og bestemte seg da samtidig for å kalle det neste prosjektet for Hitman 2 fremfor sesong to. Dette fikk det til å høres ut som om forbedringene var store nok til å rettferdiggjøre et nytt spill. Hadde de grunn til dette eller er dette rett og slett bare mer Hitman? Etter noen titalls timer med spillet klarer jeg fortsatt ikke å bestemme meg helt for svaret.

Hitman 2

For det er ikke tvil om at Hitman 2 er en fortsettelse av Hitman. Historien starter rett fra der vi stoppet sist, men nykommere trenger uansett ikke frykte. Sammendraget man får i begynnelsen her viser akkurat hvor overfladisk og simpel historien var forrige gang. Konspetet er fortsatt det samme. Dra til ulike deler av verden for å drepe personer som vil gi et stadig bedre innblikk i Agent 47s opphav. Alt fremstilt med en blanding av stillbilder og noen atmosfærisk filmsekvenser som gir en rask begrunnelse for hvorfor du har orket å ta disse lange flyturene. En helt ålreit ordning, men overfloden av stillbilder får det hele til å føles som hastverksarbeid. Gamle fans vil nok uansett kose seg med noen interessante sekvenser som virkelig bygger opp om Hitman-universet, selv om det fortsatt er gameplay som er spillets største drivkraft.

Hitman 2
Dette er en annonse:
Hitman 2Hitman 2

De mest nevneverdige nyvinningene denne gangen er selvsagt de nye områdene. IOI har helt klart tatt til seg tilbakemeldingene fra Hitman-fansen. Områdene er generelt mye større og mer åpne, samtidig som at variasjonen mellom dem er enorm. Etter å ha startet på en liten strand i New Zealand går turen til en stor racingarena, en colombiansk jungel med både en villa og liten landsby, et tettpakket Mumbai, og en rekke andre steder som hver byr på ulike måter å tilnærme seg situasjoner på. Noen av de nye funksjonene og forbedringene hjelper helt klart også på dette. Nå kan man blant annet gjemme seg i busker, i tillegg til at det er tydeligere om man er skjult i en folkemengde eller ikke. Hvor vi vanligvis er vant til å gjemme oss i det åpne gjør førstnevnte sitt for å tilføre noe som til en viss grad er nytt for serien. Å snike seg gjennom buskene i Colombia mens to vakter går noen små meter unna føles mer som et tradisjonelt snikespill fremfor Hitman-seriens vanligvis mer moderne tolkning av sjangeren, noe som slettes ikke er et minus for min del. Enda flere muligheter til å løse situasjoner på er jo bare et pluss, særlig når det fungerer såpass godt.

Et annet område som har blitt forbedret er Opportunities, nå kalt Mission Stories. Folk likte å prøve seg på disse mer omfattende drapsmetodene i Hitman, og Hitman 2 tar det hele til nye høyder. Både humoren, oppfinnsomheten og universbyggingen har fallt enda bedre i smak hos undertegnede enn forrige gang. Akkurat hvorfor er det vanskelig å beskrive uten å røpe noen av måtene, men kort sagt dreier det seg bare om at utviklerne helt og holdent har omfavnet seriens sprøhet og tilfeldigheter. Forkledningene er latterlige, situasjonene 47 plutselig befinner seg i enda mer overraskende og samtalene man får klarer vanligvis å balansere hårfint mellom klisjeaktige og innlevelsesbrytende overdrevet. Alt dette pakket inn i grunnleggende forbedringer som forbedrer en allerede meget stødig grunnmur.

Å se en liten informativ videosnutt øverst til venstre når noe viktig skjer, evnen til å se synsfeltet til kameraer, realistiske speil og et mer oversiktelig minikart høres kanskje ikke ut som massive endringer, men sett under ett gjør de en vesentlig forskjell. Ved å blande alt dette har nemlig innlevelsen blitt enda bedre og usikkerhetene rundt hva man gjorde feil færre. Det sier seg selv at vi her snakker om småtteri når alle som eier Hitman får disse endringene implementert i de gamle områdene også, men for å vise alderen min: "Mange bekker små, gjør en stor å" i dette tilfellet.

Dette er en annonse:
Hitman 2
Hitman 2Hitman 2

Når det er sagt føles dette mer som Hitman 1.5 enn en fullverdig oppfølger. Med et spill som lar oss teste ut kreative løsninger såpass mye som Hitman 2 gjør kommer det kanskje ikke som en overraskelse at både fysikken og intelligensen til figurene i spillet relativt ofte har problemer med å holde følge. Figurer som blir sittende fast i omgivelser, går gjennom de samme animasjonssyklusene eller bare ikke gjør det som kreves for at oppdraget skal kunne fullføres har tvunget meg til å gå tilbake til gamle lastefiler eller starte oppdrag på nytt urovekkende mange ganger. En rekke av disse er bare underholdende når de skjer i de letteste modusene hvor man kan lagre når man vil og ting er lettere, men spiller man på den høyeste vanskelighetsgraden Master, som nå er åpen fra første stund, blir det bare irriterende og frustrerende når man må starte helt på nytt eller bare gjøre en god del ting på nytt om man er heldige med den ene lagringsfilen man har lov å ha.

Figurene har ikke akkurat blitt smartere i løpet av de to siste årene heller. Jeg kan forstå at IOI ikke ønsker å gjøre ting altfor utfordrende, men det føles liksom ikke like kult å få Silent Assassin-rangering når man vet at vakten som voktet døren burde lagt merke til at kompisen han snakket med for to sekunder siden plutselig ble stille eller kanskje forstått at den eneste plassen jeg kunne gjemt meg var i det eneste skapet i rommet ved siden av etter å ha blitt oppdaget. Småtteri, men det legger uansett en demper på stoltheten man føler etter et oppdrag.

Hitman 2
Hitman 2Hitman 2Hitman 2

Så hvorfor går jeg alltid tilbake til Hitman 2 hver kveld? Grunnen er enkel. Spillet leverer akkurat det jeg forventet etter å ha fullført rebooten fra 2016. Her får jeg enda flere og større muligheter til å teste kreativiteten i fantastiske omgivelser som virkelig gir meg følelsen av å være en verdensvant leiemorder. Mens de mer omfattende Mission Stories-metodene lar meg utføre mer detaljerte drap som gjør mer lineære spill til skamme, er det også enda flere muligheter til å finne sine helt egne måter å gjøre ting på. Å bruke omgivelsene og helt vanlige gjenstander på oppfinnsomme måter til å drepe folk på spektakulære måter er noe av sjarmen med serien, og Hitman 2 hever standarden på dette området. Selv om områdene har blitt større har ikke dette gått ut over detaljegraden i dem. Uansett hvor du ser eller går er det muligheter som kan utnyttes, artige samtaler som høres og små detaljer som kan beskues. Derfor er det bare litt skuffende at serien fortsatt strever med velkjente problemer som dumme fiender, tekniske problemer som stopper fremgang og et par andre ting som setter noen betraktelige dempere på underholdningene med jevne mellomrom. Med det sagt er det ikke tvil om at Hitman 2 vil underholde meg i flere titalls timer denne vinteren, og med Elusive Targets, nye områder, Sniper Assassin og Ghost Mode kan du være sikker på at Agent 47 blir å se på skjermen min langt ut i 2019 også.

HQ
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Vakre og varierte omgivelser, Underholdende drapsmetoder, Flere små forbedringer gjør frn generelle opplevelsen bedre
-
Dumme fiender, Tekniske problemer ødelegger innlevelsen,
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

5
Hitman 2Score

Hitman 2

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Agent 47 er tilbake etter en kort ferie, og han har ikke lært mange nye triks siden sist. Spørsmålet er bare om han trengte det eller ikke.

0
Hitman 2 får gratis Halloween-oppdrag

Hitman 2 får gratis Halloween-oppdrag

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Som nevnt er det ikke akkurat få spill som gjør noe spesielt for å markere Halloween i disse dager, men i kjent stil har danskene i IO Interactive tenkt å gjøre ting litt...

0
Hitman 2 drar til New York i dag

Hitman 2 drar til New York i dag

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

I april kunne IO Interactive gi oss nærmere detaljer om de kommende utvidelsene til Hitman 2. Da fikk vi blant annet at spillets første nye område ville ta oss til en...



Loading next content