Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
anmeldelser
Hypnospace Outlaw

Hypnospace Outlaw

Kristian har dratt tilbake til internettets kleine tenåringsfase i Hypnospace Outlaw.

Jeg har en god del respekt for utviklere som våger å gjøre drastiske tiltak i ånd av eksperimentering eller realisering av visjon. Det krever tross alt mot å helle vaniljesaus, müsli og knust glass over den nakne kroppen sin, og springe ut i gatene for å spørre om folk vil ha en bit. Fjorårets Return of the Obra Dinn demonstrerte at all verdens grafikk ikke var nødvendig for en dyp og interessant spillopplevelse, og det aksepterer jeg som en del av utviklerens begrensning eller ledd i utfordringen, men hva hvis spillet ditt ser grusomt ut fordi det er morsomt?

Hypnospace OutlawHypnospace Outlaw

Det første du kommer til å legge merke til er at spillet ser helt blekemiddels-vapende grusomt ut. Dette er jo åpenbart med viten og vilje, ettersom Hypnospace Outlaw etterligner en spesifikk periode i internettets utvikling - den tiden GeoCities var en greie. Dette er før min tid, men estetikken vil nok ikke gå alle hus forbi, særlig hvis man har sett noe på Tim & Eric Awesome Show, Great Job. Her snakker vi webdesign fra Michael Scotts dumsnille sinn, druknet i så mange lavoppløste animasjoner og lydspor til du får lyst å slippe ut et rustent, digitalt skrik.

Hypnospace OutlawHypnospace Outlaw
Apropos rustent digitalt skrik...

Ikke misforstå dette som surmaget kritikk, for det er i denne etterligningen mye av spillets humor ligger. Jeg tror de fleste av oss kan huske vår første utflukt i sosiale medier. Hvem vi var. For meg var det Blink, Nettby og MSN, og jeg vil snarere putte kjeften rundt eksosrøret til en fresende Hummer enn å noensinne se det vesenet igjen. Det er denne personen, de første naive stegene og overbærende trangen til å dele alt som faller en inn, før ungdomsskolens nettvett omsider slo til, som utviklerne har klart å etterligne

Hypnospace OutlawHypnospace Outlaw
Drit og dra, Professor Helper.

Jeg tror det er i det spillmekaniske noen kan falle litt av lasset. Du trer inn i rollen som internettpoliti, og din oppgave er å sørge for ro og orden i Hypnospace - som da er internett. Dette innebærer å fjerne rettighetsbeskyttet innhold, slå ned på trakasserende oppførsel eller fjerne skadelig programvare. Det er ganske involverende, kreativt og variert. Interaktivitet står alltid i sentrum for å drive handlingen fremover, men mekanisk er det ikke mer ulikt enn å tråle gjennom Facebook.

Hypnospace Outlaw skal ha pluss for en spillerdrevet handling, men i og med at spillet finner sted på "internett" er detaljene og nyansene spredt til alle vinder. Det er ingen naturlige høyder for handlingen å dra til, og det blir veldig kjedelig og strevsomt i lengden. Spillets trang til autentisitet, som for perioden betyr "irriterende og upraktisk," hjelper heller ikke på saken når oppdragene, med varierende grad av uklarhet, skal ha deg til å laste ned virus med samme virkning som Microsoft-bindersen, noe jeg gjorde flere ganger fordi jeg ikke ante hva jeg holdt på med.

Hypnospace Outlaw
Drit og dra, Prof-- Ja, kanskje det.

Kombiner dette med et dusintalls nettsider med hvert sitt heslige lydklipp, som om du snublet over noens MySpace-side dedikert til Linkin Park, så har du en oppskrift på tidstypisk nostalgimigrene, og jeg vil egentlig bare skru av. Jeg tror derimot utviklerne er klar over at dette er ganske skjærende å både se og høre på i lengden, ettersom en slags avstikker i handlingen tar for seg "beefbrain," en tilstand forårsaket av å ha blitt eksponert for Hypnospace over tid.

Hypnospace Outlaw
every1 need 2 no

Det er ikke særlig langt, og avhengende av hvor mottakelig du er for hodepine vil du trolig være ferdig på fire timer. Spillet har igrunn bare én vits, og humorverdien varierer beroende på om du blir sliten. Mekanisk er det god variasjon og kreativitet, men jeg slet med å sette pris på det hele når hodepinen begynte å melde seg. Ved å "gjøre greia si" har spillet utvilsomt begrenset sitt publikum til en bestemt aldersgruppe, men for oss andre tror jeg det er en verdi i Hypnospace Outlaw som en tidskapsel til våre første nølende steg ut i internettet. Om ikke annet vil du kanskje få en ny sympati for Facebook-moderatorene.

06 Gamereactor Norge
6 / 10
+
Ubehagelig morsomt. Variert og involverende innhold. Spillerdrevet handling. Artig og kleint lydspor.
-
Slitsomt og irriterende i lengden. Kjedsom handling. Tidvis dårlig forklart.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene