Indiana Jones and the Emperor's Tomb

Indiana Jones and The Emperors Tomb

Hele verdens yndlingsarkeolog er tilbake i et nytt og heseblesende eventyr, men kan det leve opp til de gode gamle filmene?

Hele verdens yndlingsarkeolog er tilbake i et nytt og heseblesende eventyr, men kan det leve opp til de gode gamle filmene? Indiana Jones and The Emperors Tomb er spekket med fart på den ene siden og puzzels på den andre - som seg hør og bør. Legger vi til en utrolig høy "siste-liten-faktor", så har du spillet i et nøtteskall, men er det nok?

Historien er isolert fra filmene, men er likevel ikke veldig ulikt Indys første eventyr. Året er 1935 og du blir hyra inn av Kinas kulturminister for å finne The Heart of the Dragon, en veldig verdifull gjenstand som befinner seg i Kinas første keiser’s gravkammer. Gravkammerset er fylt med skatter bortenfor fantasiens grenser, så det er flere ute i samme ærend som deg, nazister selvsagt. Den som besitter The Heart of the Dragon har makten til å styre den frie vilje, så den må ikke falle i gale hender. Eventyret tar deg først jorda rundt for å finne tre gjenstander som skal åpne gravkammerset, og det blir litt av et rotterace mot gale tyskere.

Dette spillet er helt tydelig ikke laget til PS2, og ikke er det brukt mange penger på konverteringen heller. For det første så ser det ikke spesielt bra ut. For det andre så virker det som om noe i spillet trekker alle resursene i maskinen, for det er hele tiden litt hakking. Ikke mye, men nok til at det er irriterende. For det tredje, forsvinner plutselig karakterer på noen steder og bildet blir bare helt forvridd, men bare i et halvt sekund, før alt fortsetter som før igjen. Virker som en og annen texture faller ut i ny og ne. Oppå alt dette kommer selvsagt noen klassiske clipping feil. Xbox versjonen har en ganske mye smootehere grafikk, og Indy kler i aller høyeste grad full screen anti-aliasing.

Manøvreringen av Mr. Jones er ikke så vanskelig, men spillet har en ganske lang lærekurve. Jeg kan love deg at du aldri blir fortrolig med å hoppe ut fra en terrasse, vifte med pisken, og slenge deg over på en grasstust stikkende ut av en klippevegg, mens uendeligheten bare glefser under deg. Kontrollen er helt ok, og lett å forholde seg til. Kjekt med to par skulderknapper, istedenfor bare ett, som det er på Xboxen.

Orkestrert spenningsmusikk er vel og bra, men noen ganger blir det bare litt for mye. Litt for pompøst og høytravende, men på en annen side så er det jo ikke så langt fra filmene. Replikkene sitter fortsatt der de skal, og Indys stemme ligner bra på Harrison Fords. Det klassiske Indiana Jones-temaet er jo selvsagt med, og noen ganger har det gått kaldt nedover ryggen min når det ruller seirende ut av anlegget etter litt tricky "siste-liten-hoppig". Det er flere gode kick av denne typen, men totalt sett så tar dessverre aldri helt av.

Du reiser som sagt verden rundt for å gjøre jobben din, og på din vei møter du alskens skurker. Du begynner med å hamle opp med en gruppe dusørjegere i jungelen, og reiser så videre til Praha og Istanbul og hamler til slutt opp med hele Asias undergrunnsverden på egenhånd. Det er festlig at Indy kan bruke mye av det han finner som provisoriske våpen. En flaske kan for eksempel gjøre ganske mye skade, men ikke like mye som et bordbein, en stol eller en spade. Spader er morsomme, for du kan bare meie ned alt og alle. Du har også en kniv som grenser til et sverd, omtrent en halv meter lang! Men det tar like lang tid å banke opp en skurk med bare nevene, som om du bruker sverdet. Apropos seigpina tyskere, du kan stå på kloss hold og skyte de i hodet med en revolver, og de dør ikke. Det trekker selvsagt ned. Ellers så har du selvfølgelig pisken med deg, som brukes som både våpen og fremkomstmiddel.

Det er jo ikke å komme utenom at det ikke er så veldig langt fra Lara Croft og hennes Tomb Raider, gameplay-messig. Den største forskjellen er en mye bedre kontroll og personlig syns jeg nok at Lara er hakket mer sexy enn Mr. Jones. Absolutt et spill å vurdere for deg med utforskertrang, men Indiana Jones and the Emperors Tomb er et typisk spill du burde prøve før du kjøper det. Har du valget er det ingen tvil; kjøp Xbox versjonen, PS2 versjonen er rett og slett for dårlig tilrettelagt til maskinen.

6 / 10
+
Greit gameplay, og fin kontroll.