Da jeg begynte å anmelde spill kom jeg i skade for å si at jeg leste tegneseriene knyttet til Dragon Ball, og siden har jeg blitt satt til å anmelde hvert nye spill i serien. Det har vært en blandet opplevelse ettersom kvaliteten på spillene har variert, men hovedproblemet har alltid vært spillenes manglende evne til å engasjere de som ikke besitter forkunnskap om seriens univers.
Det samme opplever jeg i mitt møte med JoJo's Bizarre Adeventure: All-Star Battle. For sett bort fra et par kikk på tegneserien og spillene som baserer seg på den kan jeg ikke påstå at jeg kunne spesielt mye om dette universet.
Det derimot Cyber Connect 2, spillets hyperaktive utvikler, som tidligere har omsatt tegneserier og mangastil til spill med stor suksess. Her viser de igjen sitt engasjement for fargesammensetning, planlagt kaos og humor allerede fra det første sekundet spillet er på skjermen. Menyene består av skjeve former som minner om istykkerrevne tegneserier, og hver gang du foretar et valg kommer det et utbrudd fra en av seriens kjente figurer.
Først ser det ut til at mulighetene er de samme som i alle andre kampspill, og det kan derfor være smart å begynne med historiemodusen hvis du spiller alene, mens flerspillerfans kan kaste seg rett ut i kamp mot hverandre. I spillets Campaign-modus, som forøvrig er av interessant størrelse, finner spillet motstandere til deg online, men alle er AI-styrte slåsskjemper designet av andre spillere. Seier i disse kampene gir alle mulige former for bonuser som kan brukes til å skreddersy din egen AI (som også kan sendes ut i kamp over nettet).
Nybegynner gjør derimot lurt å skaffe seg erfaring gjennom spillets historiemodus. Seriens viktigste historier er her en del av fremgangen, og selv om man kan velge rekkefølgen anbefaler jeg at ferske spillere tar dem for seg i kronologisk rekkefølge.
Uansett vil nybegynnere garantert få problemer med å forstå alt sammen, for historien som forklarer handlingen mellom kampene blir forklart i tekstform. Jeg har virkelig ingen aning om hvorfor de ikke heller valgte å bruke utklipp fra tegneserien, eller i det minste skrevet det hele mer forståelig, slik at det hadde blitt enklere for alle å forstå sammenhengen. Som nybegynner i JoJo-universet vil man som en følge av dette oppleve store svingninger innenfor selve forståelsen av historien.
Hvis man dropper å følge historien for i stedet å fokusere på selve kampspillet blir opplevelsen heldigvis bedre og mer imøtekommende. Kontrollen er enkel med kun noen få knapper til angrep, og en spesiell knapp for unnamanøvre. Sistnevnte lar hvilken som helst spillfigur ta et skritt til siden, og dette lar spillere med selv null erfaring komme inn i selve kampene.
Enkeltheten betyr derimot ikke at utvikleren har glemt dybde i kampsystemet. Style-systemet er delt inn i fem forskjellige teknikker, hvor hver av dem definerer hvordan de mange figurene fungerer. Hamon-karakterer kan aktivt lade opp en energimåler som gir dem tilgang til et superangrep, mens Mode gir et par sekunder med ekstra styrke. Vampirism lar figuren din helbrede, mens Mounted lar den valgte figuren tilkalle en hest (!) og kjempe fra hesteryggen. Den mest interessante teknikken er derimot Stand. Denne åpner nemlig for muligheten til å benytte en sekundær figur med egne angrep.
Style-sytemet er fordelt over 32 figurer (hvor omtrent halvparten er låst fra begynnelsen), og betyr at man bør tenke litt ekstra før man velger seg en karakter. Med så mange forskjellige muligheter kunne man godt ha ønsket seg en større forskjell mellom figurene, men JoJos nyeste eventyr satser først og fremst på at kreftene skal være så tro som mulig mot tegneserien.
Jeg er nødt til å ta av meg hatten for Cyber Connet 2s evne til å presentere spillet på en måte som ser til forveksling likt ut som tegneserien. Med Asura's Wrath blåste de oss av banen, og til tross for at JoJo's Bizarre Adeventure: All-Star Battle aldri når de samme høydene, så ser det hele virkelig flott ut. Noen vil kanskje synes at figurdesignet er en anelse snodig, men spillet er altså bare tro mot tegneserien ned til minste detalj. Superangrepene er også veldig pent laget, og de følges opp av tegneserielignende sekvenser hvor alt fra maskingevær til fremmede galakser blir brukt til å denge fienden.
JoJo's Bizarre Adeventure: All-Star Battle ser aldri ut til å ha noe ønske om å utfordre sjangerens tungvektere, men er i stedet fornøyd med å ligge så tett som mulig opp mot tegneserien. Dette merkes i kampsystemets manglende dybde og kompleksitet. Det er likevel snakk om et fornøyelig slåssespill med en flott presentasjon. Dette er utvilsomt spillet for deg som er på utkikk etter en spillbar versjon av en tegneserie med JoJo-universet i fokus.