Just Cause-serien har alltid vært kjent for å gi spillerne frie tøyler og ha verdener som virkelig reagerer på hva vi gjør, men det virker som om utviklerne i Avalanche Studios alltid ønsker å overgå seg selv. Spillets regissør, Francesco Antolini, gjorde det klart at Just Cause 4 ikke er et unntak da vi snakket med han på E3-messen.
"Vi ønsket å lage det beste "open world" spillet noen gang. Vi ønsker å være den sandkassen som gjir deg flest muligheter til å utfolde deg slik du vil i en åpen verden ved å presse fysikksystemet vårt til det ytterste, og vi ønsket å komme tilbake til den følelsen av variasjon og oppdagelse jeg føler vi mistet litt i Just Cause 3. Dette er ting jeg leser noen steder, men spillere sier at om du tror noe kan gjøres i Just Cause er det en ganske stor sjanse for at du kan det og at det mest sannsynlig ser bedre ut enn du trodde. Derfor prøver vi å lage spillet mer med disse personene i tankene. Samtidig vet vi at det ikke er alle spillere som ønsker å tukle med sandkassen bare for å ha gjort det, så sannheten er at du fint kan overse dette aspektet av spillet, og bare spille det akkurat slik du gjorde i de foregående spillene. Jeg kan ikke si at du vil spillet dette på samme måte som andre tredjepersons actioneventyr-skytespill, siden det ikke er dette vi lager, og i tilleg har vi tatt utfordringene til et nytt nivå denne gangen [...] selve fiendene, den kunstige intelligensen er mer avansert. Du kan ikke spille ved å bare stå på bakken; du må være vertikal."