King Kong

King Kong

Han er utvilsomt jungelens konge, men er King Kong også konge i spillformat? David og Ole Martin har testet årests mest ambisiøse prosjekt.

Som de fleste har fått med seg, er årets julefilm King Kong den største begivenheten på kino siden... vel, siden forrige gang en film av Peter Jackson hadde premiere. Både Kong og Jackson er filmhistoriske giganter, og Jackson har stilt som executive producer også for spillversjonen av King Kong. Et møte mellom to kjemper, med andre ord - er resultatet kjempebra, eller kjempedårlig?

Litt tilbake til filmversjonen av historien først: original-versjonen av King Kong ble spilt inn i 1933, og er en av filmhistoriens mest lønnsomme og populære filmer. King Kong har blitt et kulturfenomen, "alle" har hørt om King Kong og sett minst ett klipp fra filmen. Originalen har blitt nyinnspilt, oppdatert og kopiert flere ganger. King Kong har vært et kulturfenomen i over 70 år: alle vet at gigantiske apekatter kidnapper blondiner og klatrer til toppen av Empire State Building.

Historien i spillet følger filmen, med fokus på hovedpersonen Jack Carver og de andre sentrale karakterene. Handlingen er som i originalen lagt til 30-tallet. Spillet begynner med et langt filmklipp fra forberedelsene for en ekspedisjon til en mystisk øy. Akkurat denne innledningen illustrerer godt forskjellen på akkurat film og spill. Joda, skuespillerne er flinke. Effektene er kule. Kostymene er tidsriktige. Jack Black er akkurat passe breial som filmskaperen Carl Denham. Naomi Watts i den kvinnelige hovedrollen som Ann Darrow er veldig søt. Dette blir nok stas i kinosalen. Men det er liksom ikke derfor vi liker spill: vi vil ha action! Og vi vil styre selv! Derfor kribler det en del fingrene etter å komme i gang mens den lange introen ruller og går.

Når vi først kommer i gang, venter imidlertid en liten overraskelse. Dette er i bunn og grunn et førstepersons skytespill, men... hvor er interfacet? Hvor mange kuler har jeg i skyter'n? Hvor er minikartet? Helse-meter, hallo? Hvordan veksler jeg mellom våpen... og hvilke våpen har jeg til rådighet? Ikke greit å si, for skjermen er nemlig helt blank. What you see is what you get, som utlendingene sier. For å sjekke ammosituasjonen må du trykke på en knott som får Jack til å åpne revolveren sin og telle kulene: "I have four bullets left", kan han finne på å si.

Helse-meter finnes ikke, men synet til Jack (altså det du ser på skjermen) blir slørete og uklart når han blir skadet. Du kan stort sett bare ha ett skytevåpen om gangen. Du kan slenge rifla på skulderen for å bruke spyd eller andre improviserte våpen når det passer best, men først og fremst er det snakk om å bytte ut ett skytevåpen med et annet. Heldigvis er folka du omgir deg med ganske greie når det gjelder å bytte våpen . Mangelen på hundrevis av kuler og et dusin BFG'er i inventaret er nok uvant for en herdet FPS-spiller, men grepet gir en fin og veldig filmatisk effekt. Hensikten har vært å skape størst mulig innlevelse i handlingen, og det fungerer veldig bra.

Det er viktig å ta nytte av omgivelsene. Du kan blant annet skremme vekk rovdyr ved å sette fyr på buskene og kratt, eller du kan avlede oppmerksomheten mot lettere og mer fristende bytte. Den siste finessen er en spennende og morsom detalj. Hvis du skulle komme over en feit og saftig larve, kan du spidde vesenet på et spyd for å mate farligere vesen. De fleste dyra du møter på er svært svake for meat-on-a-stick-trikset, og løper ivrig avgårde for å hente pinnen dersom den har noe godt på seg. Slik sparer du både helse og ammunisjon. Kult.

Handlingsfrihet til tross: King Kong er en forholdsvis lineær opplevelse. Det gis lite rom for å improvisere eller oppdage øya på egenhånd. Dette er naturlig med tanke på at spillets fremgang baseres på sekvenser fra filmen. Spillet er delt inn i 42 kapitler, og med et såpass høyt antall sekvenser hender det at noen av dem blir relativt like.

Det er litt stressende at spilleren hele tiden må følge med på hva bi-figurene i følget driver med. Dette fordi store deler av hendelsene aktiviseres av de andre karakterenes kommentarer og posisjon. Ofte er det følgesvennene dine som finner ut hvordan hindringer skal forseres, og du må gjøre som de sier for å komme videre. Blir noen i gruppa drept, er det game over, og de datastyrte kompisene er ikke alltid like skarpe. Ideen med "fire på eventyr" som spilloppskrift er definitivt oppfinnsomt, men oppleves ofte som mer frustrerende enn engasjerende.

En av de store styrkene til spillet King Kong er muligheten til å styre to vidt forskjellige figurer i to komplett ulike omgivelser: henholdsvis Jack Carver og Kong Kong selv, i så forskjellige scenarier som jungeløya Skull Island og metropolen New York. Balansegangen mellom å utmanøvrere T-rex'er i jungelen med Jack og å styre Kong mellom skyskrapere og sivile fungerer upåklagelig. Disse delene av spillet er veldig gøy. Vi skulle dog ønske oss flere muligheter til å styre Kong, særlig i New York. Det er moro å klatre på skyskrapere og å knuse fly med bare hendene. Men slik er det gjerne med de elementene du får lite av. Mye vil ha mer.

Spillversjonen av King Kong er en fullverdig ledsager til filmen, og viser at den gamle "sannheten" om at spill basert på filmlisenser alltid er elendige ikke er helt sann lenger. Peter Jackson har med andre ord en karrière som executive producer å falle tilbake på i tilfelle han blir lei av å lage verdens største kassasuksesser på kino.

King Kong
King Kong
King Kong