Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Kingdoms of Amalur: Reckoning

Kingdoms of Amalur: Reckoning

Med sverd, tryllestav og magiske kasteringer har Robin reist på storslått eventyr i det magiske kongedømmet Amalur...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Rollespill er en av spillverdenens største sjangere, og det er ikke lett for en nykommer å finne sin plass i det solide utvalget av titler. Hvis det likevel er noen som har mulighet, så er det nok Kingdoms of Amalur: Reckoning. Med store navn som Ken Rolston, en kar med spill som Morrowind og Oblivion under beltet, i sjefdesignerstilling, og forfatter R.A. Salvatore som mannen bak historien til spillet. Kingdoms of Amalur lover nyskapende kampmekanikker og dype rollespillelementer, og spillet vi får servert er en velsmakende blanding av gode ideer og innfridde løfter.

Som i mange av dagens rollespill, er det første du gjør i Kingdoms of Amalur: Reckoning å skape din egen figur. Du kan velge mellom fire forskjellige raser som består av menneskerasene Almain og Varani, og alverasene Ljosalfar og Dokkalfar. Du kan også forandre på hver minste detalj i ansiktet til figuren din, som sørger for at din figur blir unik. Dessverre har du ikke muligheten til å forandre størrelsen på kroppen din, eller mengden muskler du har, noe som er en smule skuffende.

Kingdoms of Amalur: Reckoning
Chakram-ringer er og blir et av spillets kuleste våpen å bruke - foruten de massive hammerene, da.

Etter en kjapp introduksjon av verdenens forhistorie overtar vi endelig roret, og i horisonten kan man skimte mang et eventyr. Du våkner opp i en haug av stinkende, døde kropper, og ditt eneste mål er å komme deg ut av hulen du befinner deg i. Snart støter du på en gnom som forklarer at du er død. Eller rettere sagt, var død. Det har seg nemlig slik at gnomene eksperimenterer med gjenopplivning, og utrolig nok er du den første som faktisk har våknet til liv igjen.

Siden du har dødd har du ikke lenger en skjebne, og det betyr at du er den eneste i verden som kan forme fremtiden til kongedømmet Amalur. Du er den eneste som kan stoppe den onde kongen Gadflow. Neida, handlingen til Kingdoms of Amalur: Reckoning er ikke overdrevent unik og original, men det gjør egentlig ingenting. Det er ikke korstoget mot Gadflow som gjør Reckoning så interessant, men heller det overraskende stødige kampsystemet og moroa det bringer med seg.

Kingdoms of Amalur: Reckoning
Kongedømmet Amalur har litt å by på når det kommer til flotte og storslåtte miljøer.

Du kan til enhver tid bruke to våpen og samtidig ha mulighet til å kaste trylleformler når du måtte ønske. Hvilke typer våpen du ønsker å bruke er helt opp til deg selv, og det er en stor mengde kombinasjoner å velge mellom. Ønsker du å være en barsk kriger med et digert sverd og en enda større hammer, trenger du bare kjøpe eller finne det utstyret du vil bruke. Finner du ut at du ikke liker den kombinasjonen, eller bare ønsker å prøve deg på noe annet, kan du på et par sekunder bli en skjeggete trollman med ildtryllestav og magiske chakram-ringer som kan kastes mot fienden og sette fyr på dem.

Kampsystemet er både dypt og tilgjengelig på samme tid. Det er lett å komme inn i, men vanskelig å mestre. I tillegg til en overflod av unike våpen og trylleformler har hver våpentype en egen liste med forskjellige comboer, kalt Moves. Det lønner seg å lære disse, for selv om fiendene er relativt enkle å håndtere til å begynne med, tar det ikke lang tid før vanskelighetsgraden blir justert opp, og da trenger du hvert eneste hjelpemiddel du kan få.

Kingdoms of Amalur: Reckoning
Her skal Croc Dundee kaste boomerang på glødende kengeruer, tror jeg.

Viktigst av alt er det gøy. 38 Studios og Big Huge Games har klart å skape et veldig dypt rollespill med et kampsystem som minner mer om God of War enn Elder Scrolls. Det er både skummelt og spennende når du støter på et digert troll, skummelt fordi du ikke vet om det blir din siste kamp, og spennende fordi det er nok en mulighet til å utforske det utrolig artige kampsystemet. Samtidig er det også veldig givende, og følelsen man får når man utfører en rekke komboer perfekt er fantastisk. For hver velykket kombo får du også skjebnepoeng, og når du har nok skjebnepoeng kan du utføre et voldelig spesialangrep som tar ut alle fiender i nærmeste omkrets. Disse kan være veldig nyttige når man har lite helse, siden helsemåleren fylles opp etter et vellykket spesialangrep.

Til å begynne med kan det virke som Amalurs verden har lite variasjon. Dette er fordi spillet er delt opp i store områder. De ser alle forskjellige ut, men siden de er såpass store kan det fort føles som om du bare går rundt i den samme skogen. Så fort du kommer til et nytt område blir det tydelig at dette ikke stemmer, men at Amalur faktisk er en av de mest varierte spillverdenene jeg noengang har hatt gleden av å utforske. Digert er en underdrivelse, Amalur er enormt. Du kan vandre rundt i en evighet og likevel ikke få sett hele verden. Det er ingen tvil om at det ligger masse potensiale for fremtidige eventyr her.

Kingdoms of Amalur: Reckoning
Torget yrer av liv, men akkurat nå er det siesta!

Kingdoms of Amalur: Reckoning er et strålende spill, men det har likevel sine problemer. Ett av de største problemene er helt klart overbruken av A-knappen. Den brukes til å plukke opp gjenstander, sprinte, aktivere knapper og dører og så videre. Ligger det for eksempel et lik i nærheten av en dør du skal åpne, vil ikke spillet forstå hvorvidt du prøver å ransake liket eller åpne døren. Da må du enten forlate rommet for at liket skal forsvinne, eller plukke opp alle gjenstandene liket har, før du faktisk kan åpne døren. Dette er uutholdelig, men det skjer heldigvis kun en sjelden gang.

Et annet stort problem er hvordan siktingen med pil og bue fungerer. Du har ikke mulighet til å velge hvilken fiende du skal sikte på. I stedet velger spillet ut den fienden det tror du har lyst til å pepre med piler, og det er forsåvidt greit for alle fiendene skal drepes uansett. Problemet ligger i det at spillet ofte flytter siktet om en annen fiende kommer i mellom deg og den du skjøt på fra før. Dette har ved flere anledninger ødelagt mine nøye planlagte snikangrep på intetanende monstre og andre krigere, og til slutt endte jeg opp med å ikke bruke buen i det hele tatt.

Kingdoms of Amalur: Reckoning
Etter en lang gåtur skal det bli deilig å slappe av på byens lokale vertshus.

Visuelt sett er Kingdoms of Amalur: Reckoning flott å se på. Teknikken er ikke helt på topp, og teksturene er langt fra det beste jeg har sett, men selve designet er strålende. Stilarten er majestetisk og gir Reckoning et utseende som minner om en blanding av Fable og World of Warcraft. Som sagt er ikke teknikken på topp, men spillet har likevel sin andel av flotte visuelle effekter. Solen skinner gjennom trærne i skogen og den varme luften bølger over ørkensanden. Det hender at gjenstander tegnes inn for sent, slik at du ser dem dukke opp et lite stykke foran deg, men dette er ikke normen og forekommer bare av og til.

Hver gang jeg plukker opp kontrolleren blir jeg fornøyd. Kingdoms of Amalur: Reckoning er et spill jeg blir glad av å spille, og det er nettopp fordi det er så overraskende artig. Det har sine feil, men spillet gjør opp for dette med et fantastisk involverende kampsystem og en stor og spennende verden å utforske. Som andre spill i sjangeren krever Kingdoms of Amalur: Reckoning flere gjennomspillinger før du kan si at du har sett alt spillet har å by på, og du vil gå glipp av mye hvis du er av typen som bare spiller hovedoppdragene.

Kingdoms of Amalur: Reckoning
I mystiske ruiner finnes litt av hvert, som for eksempel dette beistet her.

I så fall er ikke Kingdoms of Amalur: Reckoning spillet for deg, for dette er et spill som krever at du investerer en god dose tid. I en sjanger hvor det er veldig vanskelig for utviklere å få fotfeste, klarer Kingdoms of Amalur: Reckoning å finne sin egen identitet.. Det blir spennende å se hvor Big Huge Games og 38 Studios vil ta denne nye serien i fremtiden, men til den tid kommer skal jeg nok bli en permanent eventyrer i kongedømmet Amalur.

Kingdoms of Amalur: Reckoning
Kingdoms of Amalur: Reckoning
Kingdoms of Amalur: Reckoning
Kingdoms of Amalur: Reckoning
Kingdoms of Amalur: Reckoning
Kingdoms of Amalur: Reckoning
09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
Fantastisk kampsystem, dype rollespillelementer, flott estetikk og en diger verden å utforske.
-
Lavoppløste teksturer, dårlig siktesystem og spillet er en tidstyv.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • gilliankrueger
    Kingdom of Fuckups. Rollespill sjangeren har alltid vært misvisende. Uansett nesten hvilke av de store tittelene i sjangeren man velger. La oss ta... 4/10

Relaterte tekster

Kingdoms of Amalur: ReckoningScore

Kingdoms of Amalur: Reckoning

ANMELDELSE. Skrevet av Robin Høyland

Med så prominente navn som Ken Rolston, R.A Salvatore og Todd McFarlane involvert er det grunn til forventninger. Men hvordan ble resultatet?

Får vi et nytt Kingdoms of Amalur?

Får vi et nytt Kingdoms of Amalur?

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

De siste årene har THQ Nordic blitt veldig kjent for å kjøpe rettighetene til spill og spillserier vi ikke har sett på en stund for å gjenopplive dem. Både Timesplitters,...

Kingdoms of Amalur: Reckoning

Kingdoms of Amalur: Reckoning

FORSPILL. Skrevet av Robin Høyland

Robin reiste til Sverige for å prøve Ken Rolstons kommende rollespillprosjekt. Et spill så lovende at vår skribent forelsket seg i løpet av få minutter...



Loading next content


Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.