Lake Ridden

Suzanne har prøvd seg på et nytt puzzle-spill, og har så vidt sluppet unna med håret og sin mentale helse i behold.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Det å anmelde puzzle-spill er en risikosport, spesielt for sånn som meg som ikke er vant med avansert gåteløsning eller logisk tekning. Hva om man blir sittende fast på en puzzle og ikke kommer seg videre i spillet? Man kan jo ikke akkurat bare finne seg en walkthrough som kan hjelpe en videre. Hvordan skal man forholde seg til det i en anmeldelse? Dette er spørsmål jeg har stilt meg selv mange ganger i løpet av min gjennomspilling av Lake Ridden.

Lake Ridden er debutspillet til Midnight Hub, et svensk indiestudio bestående av folk som tidligere har jobbet for Paradox, Mojang og Massive, og er et historiedrevet puzzlespill med fokus på narrativ og atmosfære. Det er ikke et skrekkspill eller en "gåsimulator". Eller, det er i hvert fall det det står i beskrivelsen av spillet.

Lake Ridden er en emosjonell berg- og dalbane, men ikke nødvendigvis fordi historien er så engasjerende eller medrivende, men fordi du føler deg som en gud i det ene øyeblikket, og som en komplett idiot i det andre øyeblikket. Jeg har vært veldig høyt oppe og veldig langt nede i løpet av min tid i Lake Ridden, og gåtene og puzzlene skal ha all æren for det. Jeg har revet meg i håret, bannet og hyttet neven mot skjermen, for dette har vært en ekstremt frustrerende opplevelse. Stort sett har det vært frustrerende på en god måte, med noen unntak hvor jeg bare har måttet slå av spillet og gjøre noe helt annet enn stund, fordi oppgavene krevde logiske sprang jeg overhodet ikke skjønte.

Lake RiddenLake RiddenLake Ridden
Et utvalg av puzzles. Jeg fortrekker den første. Den siste tok stygglang tid.

Puzzlene er helt klart stjernen i dette spillet, og det er veldig tydelig at det har blitt lagt ned enormt mye arbeid i dem. De er varierte, kompliserte og spenner over et vidt spekter av "sjangre" - alt fra brettspill og kartinspirerte puzzles, til rene logiske puzzles, til puzzles som tester hukommelsen din og din evne til å se mønstre, til puzzles hvor du må finne riktig gjenstand og riktig rekkefølge ved finne hint i små historiesnutter. Dette er et hjernetrimspill uten like hvor de små grå virkelig får kjørt seg!

Jeg anbefaler å ha en notatbok i nærheten som du kan tegne og notere i, for du kommer til å trenge det. Det gjorde i hvert fall jeg. Hele pulten min var på et tidspunkt fylt med post-its med masse rare skriblerier på, og Player 2 lurte på om det hadde rablet for meg. Det var ikke langt i fra skal jeg si deg, for mange av puzzlene var så vanskelig at jeg bare måtte gi opp. Heldigvis var ikke dette de puzzlene som driver historien fremover (de kommer takk og lov med hjelpende hint), men heller puzzles som gir deg tilgang til ekstra informasjon rundt mysteriet som foregår i Lake Ridden.

Lake RiddenLake Ridden
1. Puzzle-notatene mine. 2. En ganske nøyaktig representasjon av meg mens jeg spilte Lake Ridden

Det hadde nok kanskje lønnet seg å få låst opp disse puzzle-boksene, fordi jeg følte hele veien at historien var noe usammenhengende og manglet noen detaljer for å knyttes sammen og gi mening. Spillet baseres seg mye på utforskning og undersøking, så hvis man ikke får med seg hele historien kan man på en måte takke seg selv fordi man ikke har vært flink nok til å lete. Men selv etter at jeg hadde samlet komplette sett av nesten alle brev og dagbøker, fulgt nøye med på alle dialoger og spilt gjennom slutten hvor de store avsløringene endelig kommer, satt jeg fortsatt igjen med en del spørsmål, og noen narrative regnestykker jeg ikke fikk til å gå helt opp.

Det hjelper heller ikke at rammefortellingen ikke er spesielt original eller engasjerende, eller har så mye å si for det man gjør og det som skjer i spillet. Man spiller som Marie, ei jente på 13 (som jeg var overbevist om var MYE eldre), som er på campingtur i skogen med lillesøstra Sofia og noen venninner, og så forsvinner plutselig lillesøstra og man begir seg ut i skogen på leting etter henne. Man følger henne til et stort og mystisk herskapshus, hvor man må løse en puzzle for å komme seg inn på gårdsområdet, slipper samtidig løs en gammel ondskap ved et uhell, blir så revet med i mysteriene på gården og må hjelpe beboerne der med diverse oppgaver. Man hjelper de først under påskudd av at man leter etter Sofia, men etter hvert blir den delen av historien helt glemt, og dukker ikke opp igjen før det er nødvendig for at plottet skal bevege seg videre. Den virker unødvendig og slengt på som en ettertanke, og gjør at man egentlig ikke har noen grunn eller driv til å løse alle disse puzzlene. Jeg følte aldri på at det var noe hastverk eller panikk inne i bildet fra hovedfiguren sin side, til tross for at lillesøstra hennes mangler og hun utsettes for en rekke overnaturlige hendelser.

Lake Ridden

Lake Ridden er et veldig tomt og ensomt spill, med få figurer og lite dialog, og det går lang tid mellom hver gang man finner en liten narrativ brødsmule som gir en et hint om veien videre og hva som skjer. Dette kunne man lett levd med hadde figurene hatt sterke og interessante personligheter, men hovedfiguren virker til å være dopet ned på Prozac og lar seg ikke overraske eller agitere av noe, og sier ikke noe som er spesielt minneverdig eller gjør at man gleder seg til neste gang hun snakker, som gjerne tar en stund. I tillegg er stemmeskuespillet enormt lite troverdig, og bærer preg av at engelsk kanskje ikke er førstespråket. Den mest interessante figuren er den tidligere eieren av herskapshuset, og han lærer man å kjenne kun via dagboknotater. All teksten i spillet kunne trengt litt mer arbeid da den mangler litt litterær pizzaz, og skrivestilen til de forskjellige figurene glir veldig lett over i hverandre.

Atmosfærisk og visuelt har Midnight Hub gjort en ganske god jobb. Omgivelsene er pene, interessante, enormt detaljerte og stemningsfulle, og lyssettingen er direkte nydelig. Det ligger en del underholdning i å bare gå rundt og kikke på ting, oppdage nye steder og tenne lykter og lys for å gjøre atmosfæren litt koseligere. Lydsporet er også meget godt gjennomført, med veldig troverdige knirkelyder og regn som faller på tak-lyder, og bidrar til å lage en ganske ekkel stemning i deler av spillet. Selve musikken kunne vært litt mer variert, for man blir litt lei av de samme notene om og om igjen.

Lake Ridden

Til tross for at dette verken er et skrekkspill eller en "gåsimulator" er det skrekkelig mye gåing (høhø) i spillet, og det er mye grunnet at man ikke har et kart eller et kompass av noe slag, og må huske hvor alt er. I tillegg har ikke spillet noen journal hvor man kan sjekke hva det var folk sa vi skulle gjøre og hvor vi skulle gå. Du kan så klart få et grovt inntrykk av hva du skal gjøre under "objectives", men noen ganger mangler de fullstendig eller er misvisende formulert. Jeg ble bedt om å finne noe i et "locker" i vaskeriet, og brukte 20 minutter på å lete etter skap i vaskeriet, et skap som viste seg å ikke eksistere, for det jeg lette etter viste seg nemlig å være skjult bak et panel på veggen.

Lake Ridden hevder å være et historiedrevet puzzlespill med fokus på narrativ og atmosfære, men historien og atmosfæren drukner litt under vekten av alle puzzlene. Med tanke på hvor mye tid og krefter man bruker på gåteløsning og tenking, og det at man setter sin psykiske helse på spill for å komme helskinnet gjennom alle prøvelsene, føles historien, og spesielt avslutningen, ganske underveldende. Så, som historiedrevet spill føler jeg at det mislykkes ganske hardt. Men som puzzlespill? Kjempesuksess! Anbefales til alle som liker å utforske hver krik og krok av et creepy hus og en enda mer creepy hage, som gjerne vil endevende på hver eneste gjenstand og åpne hvert skap og enhver skuff på leting etter hint og koder, som liker pine seg seg selv, og vri seg i søvne fordi man drømmer om gjenstridige puzzle-bokser, og som ikke er spesielt knyttet til håret sitt. Dette spillet er for deg.

6 / 10
+
Utfordrende og vellagde puzzles, nydelig lyssetting, bra lydspor, interessante omgivelser.