Lake Ridden

Lake Ridden

Suzanne har prøvd seg på et nytt puzzle-spill, og har så vidt sluppet unna med håret og sin mentale helse i behold.

Det å anmelde puzzle-spill er en risikosport, spesielt for sånn som meg som ikke er vant med avansert gåteløsning eller logisk tekning. Hva om man blir sittende fast på en puzzle og ikke kommer seg videre i spillet? Man kan jo ikke akkurat bare finne seg en walkthrough som kan hjelpe en videre. Hvordan skal man forholde seg til det i en anmeldelse? Dette er spørsmål jeg har stilt meg selv mange ganger i løpet av min gjennomspilling av Lake Ridden.

Lake Ridden er debutspillet til Midnight Hub, et svensk indiestudio bestående av folk som tidligere har jobbet for Paradox, Mojang og Massive, og er et historiedrevet puzzlespill med fokus på narrativ og atmosfære. Det er ikke et skrekkspill eller en "gåsimulator". Eller, det er i hvert fall det det står i beskrivelsen av spillet.

Lake Ridden er en emosjonell berg- og dalbane, men ikke nødvendigvis fordi historien er så engasjerende eller medrivende, men fordi du føler deg som en gud i det ene øyeblikket, og som en komplett idiot i det andre øyeblikket. Jeg har vært veldig høyt oppe og veldig langt nede i løpet av min tid i Lake Ridden, og gåtene og puzzlene skal ha all æren for det. Jeg har revet meg i håret, bannet og hyttet neven mot skjermen, for dette har vært en ekstremt frustrerende opplevelse. Stort sett har det vært frustrerende på en god måte, med noen unntak hvor jeg bare har måttet slå av spillet og gjøre noe helt annet enn stund, fordi oppgavene krevde logiske sprang jeg overhodet ikke skjønte.

Lake RiddenLake RiddenLake Ridden
Et utvalg av puzzles. Jeg fortrekker den første. Den siste tok stygglang tid.

Puzzlene er helt klart stjernen i dette spillet, og det er veldig tydelig at det har blitt lagt ned enormt mye arbeid i dem. De er varierte, kompliserte og spenner over et vidt spekter av "sjangre" - alt fra brettspill og kartinspirerte puzzles, til rene logiske puzzles, til puzzles som tester hukommelsen din og din evne til å se mønstre, til puzzles hvor du må finne riktig gjenstand og riktig rekkefølge ved finne hint i små historiesnutter. Dette er et hjernetrimspill uten like hvor de små grå virkelig får kjørt seg!

Jeg anbefaler å ha en notatbok i nærheten som du kan tegne og notere i, for du kommer til å trenge det. Det gjorde i hvert fall jeg. Hele pulten min var på et tidspunkt fylt med post-its med masse rare skriblerier på, og Player 2 lurte på om det hadde rablet for meg. Det var ikke langt i fra skal jeg si deg, for mange av puzzlene var så vanskelig at jeg bare måtte gi opp. Heldigvis var ikke dette de puzzlene som driver historien fremover (de kommer takk og lov med hjelpende hint), men heller puzzles som gir deg tilgang til ekstra informasjon rundt mysteriet som foregår i Lake Ridden.

Lake RiddenLake Ridden
1. Puzzle-notatene mine. 2. En ganske nøyaktig representasjon av meg mens jeg spilte Lake Ridden

Det hadde nok kanskje lønnet seg å få låst opp disse puzzle-boksene, fordi jeg følte hele veien at historien var noe usammenhengende og manglet noen detaljer for å knyttes sammen og gi mening. Spillet baseres seg mye på utforskning og undersøking, så hvis man ikke får med seg hele historien kan man på en måte takke seg selv fordi man ikke har vært flink nok til å lete. Men selv etter at jeg hadde samlet komplette sett av nesten alle brev og dagbøker, fulgt nøye med på alle dialoger og spilt gjennom slutten hvor de store avsløringene endelig kommer, satt jeg fortsatt igjen med en del spørsmål, og noen narrative regnestykker jeg ikke fikk til å gå helt opp.

Lake Ridden
Lake Ridden