Lara Croft and the Guardian of Light

Lara Croft and the Guardian of Light

I det store og det hele er det den samme gamle Lara som møter oss mot finaleetappen av Xbox Live Summer of Arcade. Ved å utforske eldgamle katakomber, slenge seg over farlige juv og bekjempe banditter har hun skutt seg inn i våre hjerter. Forskjellen? Denne gangen har hun med seg assistanse...

Bare for å ha sagt det: Om du vil beholde Lara Croft for deg selv er det stor risiko for at dette eventyret gjør deg tung på øyelokkene. Det gjelder å dele godene, være det seg med en venn lokalt eller online. Din medspiller får prøve seg som mayaindianeren Totec, og med det tar Lara Croft steget fra en ganske middelmådig enspilleropplevelse til en co-op-himmel.

For første gang på 14 år står stilikonet Lara Croft på egne ben, og har lagt fra seg tilnavnet Tomb Raider. Det har hun erstattet med en urgammel kriger, som kan hjelpe henne over spikerfeller og hellige gravlunder for å slå klypa i granatkastere og edelstener.

Spillet gir oss en fin balanse av arkadeaction og hjernestimuli. Felles for begge elementene er tempoet - det er alltid på topp. Lara Croft and the Guardian of Light er intensivt, og har du flaks får du to sekunder på samme plattform før du blir sendt videre. Utvikleren har byttet ut tredjepersonsperspektivet med en isometrisk vinkling, som gir oss følelsen av at 2010-utgaven av Lara Croft har mer ryggrad og mindre sympati.

Du står ofte rygg mot rygg med Totec, mens deres svette kropper pulserer i takt med hagla og ildkasterne. Mens skjelettkrigerne og de gigantiske reptilene detter ned rundt omkring røsser det inn poeng, og det er en ny takt ved Lara vi ikke er vant til. Men vi blir påminnet om heltinnens arv til stadighet når vi samarbeider med Topec for å løse hjerneblødende gåter. Det beste er at de kompletterer hverandre, så felles beslutninger gjør at de urgamle ruinene kan befestes. Med sitt elastiske grep kan Lara stjele til seg en ugle for å heise opp en venn, mens Topec kaster sylpresise spyd som Lara kan balansere på. Godt samarbeid betyr alt.

Men selv om balansegangen mellom gåter og action er problemfri blir jeg grepet av déja vu etter noen timer. Jeg har allerede besteget den muren 57 ganger. Jeg har meid ned 180 reptilmonstre. Det revolusjonære lar vente på seg, men på den andre siden er spillet over før man rekker å gå lei. Det er dette som kalles fingerfølelse.

Kontrollen sitter som støpt etter noen timer, men det er noen timer for mange. Jeg krever kanskje gull og grønne skoger, men i en så kort og innsnevret spillopplevelse vil man smelte sammen med figuren med en gang. Da oppleves til og med en kort innledningskurve som unødvendig. Til spillets forsvar skal det sies at de ulike elementene forklares på et klart og pedagogisk vis.

Lara Croft and the Guardian of Light byr ikke på en estetisk opplevelse utenom det vanlige. Men er du ute etter en funksjonell, fargesprakende og stemningsfull verden har du kommet til riktig sted. Begrepet funksjonell popper også opp når det er snakk om lydsporet. Utvikleren treffer spikeren på hodet med sine økende fotsteg, eksplosjonsfester og storslagne musikk.

Som avslutning på Xbox Live Summer of Arcade er Lara Crofts nye spill enestående. Det holder også mål ved siden av hennes tidligere eventyrspill. Jeg kan gjerne argumentere for hvorvidt det var nødvendig å sette Lara Croft i hovedrollen, men på den andre siden kunne jeg ikke klart meg uten den aristokratiske og nonchalante britiske stemmen hennes under reisen. Det er noe spesielt med de to pistolmunningene som skjøt seg inn i våre hjerter for 14 år siden. Denne gang er opplevelsen mye mer intensiv og mindre omtenksom enn vi er vant til, men med en spiller til er den fremdeles like bra.

Lara Croft and the Guardian of LightLara Croft and the Guardian of LightLara Croft and the Guardian of LightLara Croft and the Guardian of Light
8 / 10
+