Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
anmeldelser
Left Alive

Left Alive

Petter har satt karakter på Square Enix' dårlige Metal Gear-plagiat.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Jeg er ikke overdrevet myk, men den sjokkeffekten Square Enix prøver å nå frem til hos meg som spiller av deres nyeste storspill, Left Alive, føles litt ekkel og ustudert allerede 12 minutter inn i denne grøtete suppen. Barn skytes i hjel på åpen gate. Og med kvinner som blir henrettet forstår man med en gang hvor hardt utviklerne prøver å få meg til å forstå at Left Alive er på alvor. Det er mørkt, voldsomt, voksent og rått. Men spiller det noe rolle når så og si alt det andre i dette forferdelige actioneventyret stinker like ille som gammelt søppel?

Året er 2127 og gjennom historiedelen veksler du mellom å styre tre overlevende fra krigen som hendte mellom to fraksjoner over hele Europa. Historien utspiller seg i en fiktiv stat kalt Novo Slava og handlingen, såvel som arkitekturen og atmosfæren, gir assosiasjoner til den undertrykte perioden under Sovjetunionen og Kalde-Krigen. Dette er slettes ikke ulikt fra det vi opplevde i Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots. Faktumet er at Left Alive, fra punkt og prikke, er en skammelig og dårlig kopi av Metal Gear Solid. Jeg prater da om plagiering av den fantasiløse sorten som inneholder mangel på ideer og egen identitet. Square Enix har, så enkelt som det er, studert Hideo Kojimas fantastiske spillserie og bestemt seg for å herme etter det hans spill er mest kjent for. Resultatet av det er årets desidert dårligste spill hittil.

Left Alive
Square har gjort alt for å kopiere så mye som mulig fra Metal Gear Solid, men resultatet er fryktelig dårlig.

For å overleve i Square Enix sitt cyberpunk-spill, som henter inspirasjoner fra 'Den kalde krigen', gjelder det å veksle mellom tre ulike figurer som på mirakuløst vis klarte å overleve utryddelsen som skjedde i begynnelsen. Mikhail er en fersking i det som har med krig å gjøre og får muligheten til å kjøre et av spillets mange Metal Gear Rex-lignende roboter som er verdiløs i både utforming, drivkraft og personlighet. Blant gruppen er Olga den mest mystiske figuren du møter på. Hun er en politikonstabel med hjertet på rett sted, mens Leonid tidligere har vært en krigsfange som klarte, takket være hans oppfinnsomhet, å unngå døden. Det gis dog aldri tid for meg som spiller å bli godt kjent med noen av dem, det finnes ingen dybde her, ingen egentlig mening og portrettet av dem alle tre er proppfullt av dårlige sjanger-klisjeer. Som om det ikke var nok, er stemmeskuespillet latterlig dårlig. Det floreres av så mange teite og håpløse dialoger i spillet at det nesten er paradoksalt, og samtalene Olga, Leonid og Mikhail har med de datastyrte innbyggerne i spill-universet er noe av det verste jeg har hørt siden Shenmue 2.

Left Alive
Figurene er dumme og dialogen er ganske teit.

Spillmessig har Square Enix markedsført spillet som et actionspill hvorav snike-elementet er vektlagt. Tanken om å kopiere mye av innholdet fra en av spillhistoriens mest kjente spill var slettes ikke et dumt valg. Problemet er bare at utviklerteamet har klart å mislykkes på hvert eneste punkt. Kontroll-oppsettet er helt forferdelig, klønete og på lik linje med enkelte andre spill føles det gammeldags ut. Den kunstige intelligensen hos fiendene, som kan sammenlignes med de dumme fiendene fra Rouge Warrior, er så dårlig at det å prøve å snike seg rundt blir håpløst.
Dessuten er spillet kraftig rammet av stor ubalanse i hvordan opplegget, designet og mekanikken motvirker spilleren i å nå fram til målet problemfritt. Banene er dessuten såpass fylt med fiender at det, i kombinasjon med den klønete kontrollen, så og si er umulig å snike deg forbi dem med mindre du har flaks. Alt i alt sender det et signal om at utviklerne ikke har hatt en ørliten anelse over hva de har holdt på med og stresset med å ferdigstille spillet.

For at snikelementer i et spill skal fungere optimalt må det tas hensyn til et par grunnleggende ting. Smarte fiender, en fungerende spillmekanikk med et godt varierte valgmuligheter samt velkonstruerte baner som klarer å lede spilleren til målet uten å straffe han/hun. Left Alive inneholder hverken det ene eller det andre og velger heller å straffe meg regelmessig for handlinger jeg selv ikke kan kontrollere eller velge på en optimal måte. Når ikke engang mekanikken henger sammen, innser jeg hvor dårlig dette spillet egentlig er. Det leder til at jeg trykker iherdig på 'ninja-rull'-knappen og ruller rundt som en mopp gjennom hele banen. Kort fortalt er dette et ødelagt og uferdig produkt på så mange måter at det knapt finnes ord til å beskrive det.

Left Alive

Det sørgelige er at gruppen som har hatt ansvaret for utviklingen med Left Alive kan beskrives som et skikkelig drømmeteam. Det er snakk om personer som sitter med mye erfaringer fra tidligere elskede suksessfulle spill. Toshifumi Nabeshima har produsert en god del av Armored Core-serien mens illustratøren Yoji Shinkawa er mest kjent for å ha skapt mange av de elskede figurene fra Metal Gear Solid-serien. Takayuki Yanase (designeren til blant annet Mobile Suit Gundam og Xenoblade Chronicles) har også fått plass i utviklingen og det merkes godt at det ikke har vært noe problem med budsjettet.

Left Alive
Musikken er dårlig og grafikken er utdatert.

Råttent er det også. Animasjonene er unaturlige, lyseffekten er simpelt laget og arbeidet med strukturen ser ut til å være et resultat av arbeid utført i all hast. Musikken er, tro det eller ei, enda verre. Ganske ofte blir den samme musikken spilt om og om igjen til den grad at alt kjennes som en dårlig vits og i kombinasjon med dårlig grafikk og elendig dialog, ender jeg opp med å gi dette Square Enix-spillet årets hittil dårligste karakter. Hva enn du gjør, hold deg for guds skyld langt unna dette spillet.

Left Alive
02 Gamereactor Norge
2 / 10
+
Store roboter, godt figurdesign.
-
Elendig spillmekanikk, dårlig konstruerte baner, forferdelig musikk, dårlig stemmeskuespill, makan til dårlig kunstig intelligens fiendene har.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene