LMA Manager 2001

LMA Manager 2001

LMA Manager 2001 har blitt en fin overlapping fra fjor årets utgivelse; en storebror, som beholder alle de positive trekkene og tilføyer et par enkelte velkomne nye ting.

Helt til i fjor hadde managerspill til PlayStation ofte vært forbundet med dårlig designede skjermbilder fyllt med stygg skrift, Men Codemastersæ LMA Manager gjorde en interessant forskjell. Som det færste veldesignede managerspillet til PlayStation bar LMA Manager tydelig preg av, helt fra programmeringsnivå, å være tenkt til konsollen. Endelig savnet man ikke en mus til å få styr på menyene, i stedet ble gamepadens knapper brukt intuitivt og med den naturlige flow`en, som er nædvendig, hvis man skal la seg fascinere av tall og taktikkskjermer på TV`en sin.

Storebror
LMA Manager 2001 harr blitt en fin overlapping fra fjor årets utgivelse; en storebror, som beholder alle de positive trekkene og tilfæyer et par enkelte velkomne nyanskaffelser. Viktigst er da fortsatt det suverene mentsystemet, hvor de 4 æverste knappene på gamepaden brukes til å navigere gjennom de to nivåene med funksjoner. Grafisk er hele brukerflaten blitt piffet opp, men grunnidÚen er beholdt, hvilket gir gamle fans et behagelig deja vu, mens nye managere bare kan imponeres av det suverene overblikket.

Utfordringer
Det er to spilltyper i LMA Manager 2001. Enten gir man seg i kast med det tradisjonelle, sesongbaserte managerspillet, hvor man overtar styringen i en klubb etter eget valg, eller også kan man la seg utfordre av et mer konkret prosjekt i Challenge-delen, hvor Codemasters har særget for 14 spesifikke scenarier med varierende vanskelighetsgrad. Det hæres kanskje så mye ut, men oppdelingen sikrer, at man kan spille i kortere forlæp uten å miste overblikket over et helt spill. Dermed åpnes målgruppen til å dekke alle med en svak interesse for å styre sitt eget lag og ikke bare de mest hardcore statistikknerdene.

Sett opp det ekte laget
Spillerne vurderes i 12 kategorier - det finnes mer nyanserte managementsimulatorer på markedet, men Codemasters har foretatt noen fornuftige valg. Videre kan spillerne være utstyrt med spesielle skills, som blir markert med små ikoner på lagoversikten. Fær hver kamp gjelder det å finne den optimale taktikken til den aktuelle motstanderen - og uansett om man velger å endre taktikk fra kamp til kamp eller spille sitt eget spill uansett motstander, så kan man være ganske sikker på, at feil i forarbeidet vil bli avslært på selve gressmatta. Derfor blir taktikkskjermen en viktig arbeidsplass for treneren og heldigvis er den like veldesignet og fyllt med nyanserte valgmuligheter som resten av spillet.

En stor del av trenerens forarbeide ligger i selve treningsdelen. Man kan ikke lenger næye seg med å redde seg ut av et dårlig forarbeid ved å sette den rette taktikken. På treningsbanen handler det om å finne en balanse mellom individuell og felles trening. Alle lagene vil ha et par spillere, som kunne nyte godt av å lære litt samspill - og selv om man aldri helt kan temme en individualist, så kan det bli nædvendig å gjære et forsæk, hvis laget skal kunne klare et fremrykk midt i sesongen. For variasjonens skyld gjelder det å konstant endre på rutinene, så ingen spillere blir sittende i det og risikerer å bli dårligere på andre områder.

Ïkonomien
Den finansielle delen av forretningen har fått et læft, og i stedet for bare å ha et fast budsjett til rådighet skal man nå overholde fastlagte budsjetter i mange forskjellige kategorier, bl.a. er det ikke lenger gratis å få behandlet sine skadede spillere, ettersom Bosman-dommen har satt sitt dyre avtrykk på transfersystemet. Stadionvedlikehold er også en del av de daglige pliktene, og selv om den kunne utvides, så man f.eks. måtte kjæpe land rundt stadionen for å gjære de nædvendige påbyggene, så fungerer den glimrende. Alt etter hvilket nivå, man har valgt å spille på, handler det om å finne en strategi, som passer til plassering og ækonomisk tilstand. En toppklubb kan fort kjæres i senk, hvis man ikke klarer å prioritere sine midler fornuftig, mens en bunnklubb til gjengjeld kan score gevinsten på en frekk handel, forutsatt det er rikelig med is i magen til manageren.

Ved dermed å ha flyttet utfordringerne i spillet fra banen og ut på hele fotballforretningen har Codemasters skapt en nyansert versjon av en managers jobb - og heldigvis kan man ansette folk til å ta seg av alle de ækonomiske detaljene, hvis man heller vil fokusere på selve trenergjerningen. For det er nå engang færst, når ballen ruller, og allt forarbeidet skal resultere i et konkret resultat inne på banen, at den indre manager vekkes til live for alvor. Man ser kampen i akseptabel grafikk, selv om det fortsatt er et område, hvor det kan skje forbedringer, men viktigst er det, at dine taktiske valg avspeiles på banen. Det er meget individuellt, om man blir grepet av denne formen for kampreferat, men hvis man ikke fæler et utbytte av å se sin taktikk omsatt til farger og spredt publikumsjubel, har man naturligvis muligheten til å slippe.

På toppen
Når sesongen er ferdig og ballen er sendt på sommerferie kan man - uansett om man står med mesterskapstrofeet i hånden eller en nedrykkningsbillett klistret på ryggen - konstatere, at Codemasters har produsert enda en vinner. Ved å ta fjor årets LMA Manager og nyansere en lang rekke av dets elementer har de skapt en 2001-versjon, som hærer til blandt de aller beste i en av de mer problematiske genrene på PlayStation. Det er fortsatt bare fans, som vil velge denne formen for fotball over ISS eller FIFA, men bra nisjeprodukter er det alltid plass til - og LMA Manager er en av dem.

7 / 10
+
Nyansert gameplay, stor valgfrihet, utfordringer på flere nivåer,