Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Mad Max

Mad Max

Han er så tøff at han ikke bruker det fulle navnet sitt, for i ødemarken er det bare de sterkeste og råeste som overlever. Vi har satt karakter på Avalanche Studios' Mad Max.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Sand. Man får det overalt, og i Mad Max er det overalt. Før vi satte oss ned med Avalanche Studios' nye action-sandkasse (haha) var derfor vår største bekymring at en støvete ødemark ville bli kjedelig i lengden. At det ikke ville være nok variasjon. Heldigvis har det vist seg at disse bekymringene stort sett var ubegrunnede, selv om det definitivt kunne vært enda mer variasjon i Mad Max. Det er mye bedre enn vi fryktet, men ikke helt perfekt.

Det blir nemlig endel gjentagelser her, og dette er uten tvil gjort som en slags honnør til det post-apokalyptiske universet skapt av George Miller. Man kjører mye gjennom de samme områdene, og mange oppdrag er strukturert på nøyaktig samme måte. Dette kunne vært et kjempeproblem, hvis det ikke hadde vært for at oppdragene i seg selv er såpass fornøyelige å spille. Da gjør det på en måte ikke så mye at man gjentar dem.

HQ

Og enda bedre. Ødemarken man befinner seg i er også vertskap for en engasjerende historie med flere twister og overraskelser underveis. Historien er ikke banebrytende, men den byr på mange tilfredsstillende øyeblikk. Dessuten møter dystre Max Rockatansky (som han egentlig heter) mange interessante og fargerike personligheter på veien, og ikke alle er like klisjéfylte som man kanskje skulle tro. Personen du blir best kjent med er en mekaniker som kaller seg Chumbucket. Han er med på brorparten av reisen og han fikser opp bilen din. Han er i det hele tatt en veldig god alliert å ha blant sanddynene.

Dette er en annonse:

Settingen i Mad Max er spennende og holder seg mot kildematerialet, selv om det ikke er en hel masse innovasjon å finne i spillstrukturen. Her snakker vi open world-oppskriften med et kart fylt opp av små prikker, som representerer ulike aktiviteter, oppdrag og så videre. Det finnes konvoier å kvitte seg med, baser å overta og ballonger som gir deg en oversikt over de ulike områdene. Ganske standard saker, men Avalanche har gjort en meget god jobb med å sette stemningen i eventyret. Det er stemning som gjør spillet interessant, og det er stemningen som skaper likheten med filmene. Dette er ikke bare en ødemark, det er en ugjestmild og dødelig ødemark, som preges av både sandstormer og mennesker du helst ikke vil håndhilse på.

Mad MaxMad Max

Dette er ikke et spill du skal fullføre, men heller et spill du skal overlevde. Det skal sies at selve spillingen ikke helt lever opp til dette premisset, og at man sjelden kjenner en reel frykt for de ubarmhjertige omgivelsene. Samtidig er dette åpenbart en verden man lever seg inn i og vi husker spesielt godt én episode underveis som illustrerte dette. Det skjedde da vi sjekket et tilfeldig lik for gjenstander vi kunne ha bruk for. Da oppdaget vi plutselig et lite barn som satt å så på oss. Barnet var ikke spesielt skjult, men vi hadde likevel ikke lagt merke til det, fordi vi var så langt inne i overlevelsesmodus. Å se et redd, lite barn i slike omgivelser bidro veldig til å understreke den brutale stemningen Mad Max formelig oser av.

Mad Max
Dette er en annonse:

Når det er sagt er det hverken Max eller ødemarken som er den ekte hovedpersonen i dette spillet, men heller bilen din, kjent som Magnum Opus. På starten av spillet mister du den forrige bilen din (The Interceptor), og mange av de 20 timene eventyret varer er viet til å oppgradere og perfeksjonere den nye doningen din. Når den er klar, altså når du har funnet nok skrapmetall og konvertert det til nyttige deler, er det ultimate målet å skaffe deg hevn over Scabrous Scrotus, som er en slags leder av de lovløse i ødemarken.

På samme måte som med bilen kan man naturligvis også oppgradere Max sine egenskaper og våpen. Også her er det skrapmetall som er valutaen, ettersom skrapmetall er verdifullt når man ikke har noe bedre. Samtidig hadde vi satt pris på en annen form for resurs når det gjelder Max selv, slik at vi hadde sluppet å hele tiden måtte prioritere mellom å gjøre Max tøffere eller bilen tøffere.

HQ

Når det gjelder selve slåssingen vil du føle deg hjemme i Mad Max' støvler hvis du har spilt titler som Batman: Arkham-spillene eller Shadow of Mordor. Max kan både kontre og unngå tøffe slag, og fiendene er for det meste flinke til å vente på tur med å angripe. Til forskjell fra Batman har imidlertid ikke Max noen problemer med å ta livet av folk, men det blir likevel mest nevekamper. Det er nemlig få våpen å finne og enda mindre ammo, og Max mangler både de tøffe manøvrene og de kule gadgetsene Batman har i beltet sitt. Det jeg prøver å si er at kampsystemet fungerer bra, men dybden er ikke helt der den burde være. Derfor er det bedre å holde seg i bilen så mye som mulig.

Å slåss fra bak rattet er nemlig vesentlig mer interessant, først og fremst fordi man har så mange muligheter. Du kan installere utstyr som gjøre det avskrekkende for fiender å hoppe oppå bilen din, samt pigger på felgene som gjør kort prosess med alle som kommer for nærme. Du kan også stramme opp støtfangeren og forvandle doningen din til en særdeles effektiv rambukk. I tillegg har bilen et heldig harpungevær, som blant annet kan brukes til å skyte slemmingene bort fra deres egne kjøretøy. Man kan oppgradere "armour", "speed", "boost" og alle de vanlige greiene, og variasjonen og mulighetene er såpass mange at valgene du tar påvirker måten du spiller på.

Mad MaxMad MaxMad Max
Mad MaxMad MaxMad MaxMad Max

Der spill som Just Cause handler om å skape kaos, handler det altså her om å skaffe seg nytt og bedre utstyr, eller å oppgradere det man allerede har. Det spillene derimot har til felles er masse action og drøssevis med digre eksplosjoner. På tvers av alle regionene på kartet kan du senke trusselnivået ved å fullføre diverse oppgaver (eksempelvis å nøytraliserer vakttårn eller "sniper nests"), og den brutale, eksplosive metoden å gjør dette på er ofte den mest effektive. Det er også tilfredsstillende å se ting bli blåst til himmels. Det er jo tross alt Mad Max du spiller som.

Når det er sagt er variasjonen som nevnt litt lavere enn det ideelle. Det finnes eksempelvis massevis av baser å nøytralisere (med massevis av skrapmetall), men de er alle veldig like og jobben avsluttes alltid av den samme bosskampen mot stedets daglige leder. Det er litt for få typer aktiviteter til å holde følelsen av repetisjon på avstand, selv om vanskelighetsgraden øker jo lengre nord man kommer.

Mad Max

Repetisjon er altså den største svakheten her, og mot slutten begynte det å bli irriterende at man måtte gjøre flere sideoppdrag for å bli sterk nok til å takle neste historieoppdrag. Det ble derfor til at vi gjorde minst mulig annet mot slutten. Samtidig er historieoppdragene i seg selv mer varierte og spennende, selv om man aldri blir helt blåst av banen av det som skjer. Balansen mellom historieoppdragene og sideoppdragene er rett og slett for ujevn. Skulle dette spillet blitt virkelig kanonbra måtte det enten hatt flere historieoppdrag, eller mer varierte sideoppdrag.

Til syvende og sist er det likevel mye å kose seg med i Avalanche Studios' nyeste sandkasse. Grafikken og det tekniske ligger på et godkjent nivå, og omgivelsene du befinner deg i er som nevnt utrolig stemningsfulle og levende. Dette på tross av utformingen som en ødemark. Bilkjøringen fungerer supert, og alt annet fungerer også bra nok til å holde på interessen vår, inntil man når punktet der repetisjon biter seg fast i følelsesregisteret vårt. Det ligger definitivt et godt spill til grunn her, selv om det ikke varer evig...

HQ
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Interessant design av miljøene, solid kampsystem, fantastisk bilkjøring og bilslåssing, gode muligheter for å tilpasse bil og utstyr
-
Det er ikke nok variasjon i sideoppdragene, slik at spillet føles repeterende etter hvert. Ting blir aldri helt makeløst. Noen tekniske småfeil.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

6
Mad MaxScore

Mad Max

ANMELDELSE. Skrevet av Mike Holmes

Han er så tøff at han ikke bruker det fulle navnet sitt, for i ødemarken er det bare de sterkeste og råeste som overlever. Vi har satt karakter på Avalanche Studios' Mad Max.

1
Mad Max erter Half-Life-fansen

Mad Max erter Half-Life-fansen

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Drømmen om Half-Life 3 er blant spillbransjens mest brukte vitser, og utviklerne i Avalanche Studios er tydeligvis ikke redde for å rette et spark mot Valve. Gordon...

3
Advarer mot feil i Mad Max

Advarer mot feil i Mad Max

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det er ikke så godt å vite om det er en bug, eller om svenske Avalanche har mislykkes med oppdragsdesignet. Det har i hvert fall oppstått en situasjon som tvinger...

2
Se PC-bildene fra Mad Max

Se PC-bildene fra Mad Max

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Som du sikkert allerede vet har vi publisert vår anmeldelse av Mad Max allerede. Kort oppsummert er det et godt spill fylt med sand, motorolje og brutalitet. Vi testet...

1
To timer med Mad Max

To timer med Mad Max

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

I gårsdagens sending av Gamereactor Live sendte vi Philip ut i ødemarken med en avsagd hagle og et monster av en bil - i hvert fall i digital form. Det var på tide å...

4
Se to timer med Mad Max klokken 16.00

Se to timer med Mad Max klokken 16.00

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Gamereactor Live-gjengen har endelig landet etter de fire timene de tilbragte i Metal Gear Solid V: The Phantom Pain i går, og forhåpentligvis er de klare for en litt...



Loading next content