Mario Golf: Toadstool Tour

Mario Golf: Toadstool Tour

Mario, Luigi og Yoshi drar ut på greenen og slår 18 hull i rutete bukser og piggsko.

På N64 var Camelot Software Planning en viktig partner for Nintendo. Anført av de to Takahashi-brødre, var det lille utvikler-studiet med på å sikre maskinen en større utbredelse i både USA og Europa, da henholdsvis Mario Tennis og Mario Golf ble lansert. Basert på et meget enkelt men allikevel fengende konsept, hvor hele det fargerike galleriet med Nintendo-karakterer møtte opp til en runde tennis eller golf, slapp firmaet to dundrende suksesser. Deretter kastet Camelot seg over den populære Golden Sun-serien til Game Boy Advance og det er først nå, noen år etter utgivelsen av GameCube, at firmaet igjen er klare til å levere en ny sportsopplevelse til Nintendo-fans.

Alt ser ut til å være det samme i vingummi-land. Gressplenen har fått par polygoner ekstra, Mario og hans venner har fått et rundere og glattere snitt og spillets fargepalett består igjen av alle regnbuens farger. Til og med lensflare- og partikkel effekter er det blitt plass til. Det er kort sagt ikke noe galt i Soppkongeriket. Ikke en gang Bowser har planer om å stjele Princess Peach - nei, alt tyder på fred og ingen fare.

Kanskje er det litt for rolig, for Mario Golf: Toadstool Tour er nemlig prikk lik sin fem år gamle storebror. Både i gamemodes, generell stemning og styring. Det er det naturligvis ikke noe galt i, men GameReactor ble fort lullet inn i en slags transe, hvor man bare følger spillets anvisninger og ganske raskt kan slå både Birdies og Hole-in-ones uten store problemer. Spenningen uteble faktisk helt fra tid til annen. Det skyldes at Camelot tilsynelatende vil at alle skal interessere seg for golf denne gangen. For ikke nok med at spillet forteller deg hvor langt det er til greenen og viser deg den beste kølla, men det gir deg også en lett auto-mode når ballen skal slås avgårde. Dermed blir det nærmest vanvittig vanskelig å ikke sende avgårde perfekte baller nedover gressplenen. Det er jo mulig å bruke B i stedet for A, og dermed ta i bruk de proffesjonelle mulighetene, men det endrer ikke så alt for mye. Mario Golf holder seg konstant innenfor veldig snevre og sikre rammer, som fort visker ut grensen mellom en golfproff og en amatør.

Det samme kan sies om motstanderne. Mens Nintendo for en gangs skyld ikke har laget en såkalt catch-up mode, som raskt gir AI’en muligheten til å innhente ett hvert golfkrumspring man skulle begå, så har de allikevel begått en brøler. For AI’en er sant nok dreven på banen, men spiller man seg gjennom på banens par på måfå, så vil det allikevel være fullt mulig å vinne. Faktisk er man stort sett ikke mer enn på fjerde eller femte hull før man leder med to eller tre skudd.

Kameraet kan også være en kilde til irritasjon. Fra tid til annen kan det være nesten umulig å se hvor hullet er, og når man zoomer inn og plutselig ser gjennom både banen og trær, støter man på vemmelige grafikkfeil. Heldigvis er feilen med de korte puttene helt vekk nå. Når man står veldig nært et hull for å putte, kan man nå la meteret gå helt opp, for så å falle igjen. Dermed blir også veldig løse slag gjennomførbare.

Alt er allikevel ikke helt på trynet i Mario Golf. Spillet har fortsatt samme fengende stil og hvis man inviterer et par kompiser og gir dem en joypad i neven, så kan man glede seg over en del artige timer i vente. Det samme gjelder om man drar på rundtur i spillets mange moduser. Her kan man både dyste i en runde Speed Golf, hvor den som er raskest ferdig vinner, eller skyte seg gjennom en rekke gullringer. Tar man fatt på spillets hoveddel, nemlig en Championship, så er der også timesvis av golf i sikte. Her åpners det opp nye baner hvis man ender på toppen av pallen, og det drøyer ikke lenge før man har en hel haug nye baner å boltre seg på.

Fans av Mario og da spesielt det første Mario Golf spillet, vil nok sette pris på Toadstool Tour, som egentlig bare forlenger det opprinnelige spillets ideer med et par forbedringer og litt penere grafikk. Det er allikevel veldig lite fornyelser i denne GameCube versjonen, så hvorfor det var så veldig viktig å slippe enda et spill i serien, er vi ikke helt sikre på.

7 / 10
+
Golf som slik bare Camelot kan lage det