Mario Kart 7

Mario Kart 7

Mario og gjengen trykker gassen i bånn nok en gang, og har flere ess i ermet. Line har fått kjørt seg i Mario Kart...

Det tok kanskje litt tid, men Nintendo 3DS har endelig fått noen solide titler som har vist akkurat hva konsollen kan gjøre. Det startet med de herlige relanseringene av The Legend of Zelda: Ocarina of Time og Starfox 64 3DS, mens det første originale 3DS-spillet kom på banen for to uker siden i form av Super Mario 3D Land. Sistnevnte ble også et av de første som brukte 3D-teknologien som et rammeverk i designet. Nå har turen kommet til Mario Kart, og det gleder meg å kunne si at gjensynet er minst like trivelig som på Nintendo Wii.

Mario Kart 7 blander gammelt med nytt, og holder seg tro til tradisjonen til de nyere Mario Kart-spillene med 16 gamle og 16 nye baner. Vi får altså et gjensyn med kjente slagere fra SNES, GBA, Gamecube, Nintendo 64, Wii og DS, som alle kan skilte med å være perfekt restaurert til 3D.

Mario Kart 7Mario Kart 7

Selv synes jeg inkludering av gamle baner fungerer bedre her enn i Mario Kart Wii. Dette er mest fordi de har funnet de oppriktig gode banene, ikke bare de som fungerte som fyllstoff. Det som løfter det desto høyere er måten de har integrert nye snarveier og fasetter ved dem, som resulterer i at man får seg en overraskelse når man leter etter en snarvei som var der for noen år siden. Min favorittbane var alltid Koopa Troopa Beach, og idet jeg skulle ta en av de mange snarveiene fra 64-versjonen fant jeg raskt ut at disse hadde blitt erstattet med nye hopp og muligheten til å kjøre under vann. En velkommen overraskelse, som sørger for at det holder seg friskt.

Likevel er det de nye banene som stjeler showet. Designet er uovertruffent, og bruker 3D-dybden for alt det er verdt. Det spiller ingen rolle om det er kirsebærblomster som daler nedover skjermen eller om vi kjører under vann - pent er det uansett, og rent designmessig holder det samme standard som de 16 gamle banene. De varierer fra lengre baner til kortere etapper, der vi befinner oss både i slott, skip og i vannet.

Mario Kart 7Mario Kart 7

Blant de nye tilføyelsene er en hangglider, som lar deg hoppe og dernest fly over lange strekker i banene. Vingene folder seg ut automatisk, slik at du bare trenger å konsentrere deg om hvor du skal lande og hvor lenge du skal fly. Siden du nå befinner deg flere meter over bakken åpner det derfor for flere morsomme snarveier, da du eksempelvis kan lure til deg ekstra fart eller en power-up.

Nytt i Mario Kart 7 er pengeinnsamlingen. Du kan bære maksimalt ti mynter under hvert løp, og får å oppnå bedre fart er det om å gjøre å samle inn så mange som mulig. Hver gang du har spart opp 50 mynter får du nemlig nytt utstyr til karten din, slik at du får bedre fart, akselerasjon og så videre.

Mario Kart 7Mario Kart 7

Kart-byggeren er ikke akkurat veldig avansert, da det i all hovedsak dreier seg om å bytte hjul, karosseri og hangglider. Her avgjør forskjellige målere hvorvidt bilen er rask på fart og kanskje dårligere på presisjon, og er et behjelpelig verktøy siden du alltid befinner deg på forskjellig underlag.

Men la oss komme til saken. Mario Kart ville ikke vært Mario Kart uten alle power-upsene, og i Mario Kart 7 er de i fenomenalt god behold. Blant de største tilleggene er Tanooki-halen, som lar deg slå motstanderne av veien når du kjører forbi, mens ildblomsten lar deg skyte ildkuler i retning dine intetanende motstandere.
Den beste power-upen av den alle er imidlertid 7-tallet. Da får du nemlig alle de syv tilleggene mens de roterer rundt bilen din, og om du timer dem riktig er løpet over og ut for dine motkjørere. Her er det selvfølgelig også rom for å snike til seg en power-up om du kjører tett nok inntil dem, slik at du kan stikke av med tillegget i stedet. Ingen sak å vinne i Mario Kart!

Mario Kart 7Mario Kart 7

Styringen fungerer helt greit. I visse partier synes jeg svingene var litt vriene på grunn av analogen, men dette er mer en vanesak enn et teknisk problem. Power-ups frigjøres med Y, mens du gasser med A og hopper med skulderknappene. Enkelt og greit, akkurat slik Mario skal være.

Nintendo har også lagt til cockpit-perspektiv, som benytter seg av bevegelsessensoren for å styre. Det er helt pyton, fordi synsvinkelen er håpløs om du har aktivert 3D-en. Denne modusen er selvfølgelig fullt spillbar med analogen, men jeg foretrakk å spille uten cockpit-syn.

Mario Kart 7Mario Kart 7

Modusene bringer ikke noe spesielt nytt til bordet. Du har den sedvanlige Grand Prix-modusen, der du kan kjempe mot syv kjørere i skalaen 50 til 150 CC. I tillegg får du tidskjøring, da du kan laste ned ghost-data fra andre kjørere. Utover det får vi Balloon Battle og Coin Battle, der du som kjent skal skyte ned ballonger etter poeng og samle mynter i banene fremfor å fokusere på at farten sikrer deg førsteplassen.

Spillet bruker vennelister som trekkes fra konsollen, slik at du også får en liste over de folkene du møtte sist over nett. Det vil nok gjøre mang en innbitt hater av vennekodene fornøyde. Opptil åtte spillere kan kjøre mot hverandre over nett eller lokalt. Dette gjøres i Communities, slik at du kan invitere folk til å kjøre mot deg. Her bestemmer du selv rammene for løpet, da power-upsene og kjøretøyene er egenvalgte. Lite fryder meg mer enn når jeg denger en skikkelig god kjører med en velplassert power-up, og i disse øyeblikkene føler jeg nesten at jeg sitter på kjellergulvet med en Nintendo 64-kontroller i hånden. Herlig spillfølelse!

Mario Kart 7

Mario Kart-serien har alltid bygd på samme formel, og i de siste årene har det ikke skjedd mye nytt. Mario Kart 7 prøver å tilføye en del, men for min del vet jeg fremdeles hva jeg får og har fremdeles ikke blitt oppriktig overrasket over en spillmodus eller en bane. Men Mario Kart 7 er fremdeles en av de sterkeste 3DS-spillene på lenge, og til og med et av de beste Mario Kart-spillene siden seriens spede start i 1992. Dette er moro for alle penga, og til syvende og sist er det akkurat det jeg vil ha fra Mario Kart - moro, moro og atter moro.

8 / 10
+
Nydelige baner, fin grafikk, morsomme restaureringer, holder seg godt.