Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Mario + Rabbids Kingdom Battle

Mario + Rabbids Kingdom Battle

Magnus var skeptisk til blanding av Mario, Rabbids, og Xcom fra første stund, men nå har tonen blitt en helt annet.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Nå må jeg bare innrømme at jeg var meget skeptisk da det begynte å gå rykter om det vi nå kjenner som Mario + Rabbids Kingdom Battle, men det var jeg vel ikke alene om heller? Mario, en av de mest elskede og respekterte spillfigurene vi har, skulle slå seg sammen med Ubisoft sine dryge Rabbids i et Xcom-lignende spill? Det høres ut som en dårlig oppskrift når man ser det på papiret. Var dette virkelig bare to gigantiske selskaper som slo sammen to av de mest lønnsomme universene sine for å tjene en haug med penger? Disse tankene gjorde at jeg dro til E3-messen med veldig lave forventninger til hva Ubisoft ville vise frem, noe som gjorde overraskelsen bare enda større da spillet faktisk ble vist frem. Det virket som om hele salen ble tatt på sengen av denne presentasjonen, for plutselig satte alle seg helt på kanten av setene sine. Forventningene ble nå snudd fra bunn til topp. Kan virkelig Mario + Rabbids Kingdom Battle være like bra som det vi fikk se i juni, eller hadde Ubisoft og Nintendo bare vært meget lure med hva de viste frem? Det viser seg heldigvis å være førstnevnte.

Mario + Rabbids Kingdom Battle

La oss starte med hvordan Ubisoft forklarer møtet mellom de to universene. Alt begynner med at en forsker har utviklet et virtual reality-headset som lar personen som bruker dem kombinere ulike elementer. En relativt ufarlig ting før Rabbidsene får fingrene i teknologien. Det tar ikke lang tid før alt tullet de finner på gjør at de kombinerer universet sitt med Mario-plakaten som henger på veggen, og der har du i hovedsak den grunnleggende historien. Vi får ikke vite hvorfor enkelte Rabbids er slemme mens andre er snille. Spillet bryr seg ikke om dette, og det bør ikke du heller. La oss innse det, dette er ikke første gang Mushroom Kingdom har blitt inntatt av en ganske vag trussel, og det blir ikke den siste. Her handler det bare om å ha artige sekvenser som i de fleste tilfeller ikke gir særlig mening.

La oss for eksempel ta de to første Rabbidsene du møter, Rabbid Peach og Rabbid Luigi. Disse er helt klart ikke kjent i Mushroom Kingdom, og har det ofte veldig gøy med alt de finner. De barnslige lekene deres får virkelig utfolde seg i Mario sitt rike med slapstick-humor og litt klassisk ugang. Å blande dette med Mario-universet sine mer rolige figurer gir et resultat som ofte fikk undertegnede til å strekke på smilebåndet.

Dette er en annonse:
Mario + Rabbids Kingdom Battle

Historien er ikke det eneste som blander de to universene. Presentasjonen blander dem også på en fortreffelig måte. Greit nok, Mushroom Kingdom er uten tvil seg selv likt. Gjennom spillet får vi se de ulike figurene løpe på snødekte fjell, ved lavaelver, og alt mellom de polarene. Her snakker jeg ikke om å løpe fritt rundt, men i få gjengen gjennom firkantede omgivelser som i hovedsak bare fungerer som bakgrunnsomgivelser. Du kan nesten si at man bare kunne snudd litt på kameraet fra Super Mario 3D Land for Wii U, og fått det samme resultatet. Dette mener jeg i positiv forstand. Spillet gjør en utmerket jobb med å blande kjente Mario-verdener med et lite dryss av Rabbidsene sine sprell og kjennetegn. Rabbids-kanoner vil skyte oss til nye steder, mens tunneler og andre små detaljer i omgivelsene lar oss finne hemmeligheter og løse gåter. Mario er altså i førersetet på dette området, men det er vel også forståelig siden dette ikke akkurat er det Ubisoft sin serie er mest kjent for.

Til tross for dette føles omgivelsene og det du gjør helt unikt. For som du vet er det en grunn til at kameraet nå er plassert slik det har blitt. Mario og Rabbidsene er ikke den eneste kombinasjonen vi finner her, men også en stor dæsj av Xcom: Enemy Unknown sine turbaserte kamper. Du vil nemlig ikke bare utforske de ulike verdenene, men også komme til såkalte Battle Spaces. Som navnet tilsier vil disse områdene kreve at du kjemper mot fiendtlige Rabbids av ulike typer og størrelser. Disse områdene er klart markerte med to svarte piratflagg, så du vet når du vil møtte forbedrede deg på slåssing. Med en gang du kommer innenfor disse flaggene vil du introduserer for de ulike fiendene du møter, og kunne plassere de tre figurene du vil innenfor et bestemt område av kartet. Deretter starter kampen.

Mario + Rabbids Kingdom Battle
Dette er en annonse:

De grunnleggende kampsystemene er som tatt ut av Xcom-boka. Du vil kunne gå i full eller halv dekning for å minske sjansene for at fienden treffer deg, bruke omgivelsene for å få fordelen av å være høyere enn fienden, oppgradere ferdighetene og våpnene dine, og nesten alt annet du forventer av et Xcom-spill. Vi hadde helt klart takket ja til kun dette, men Kingdom Battle byr også på noen særegne mekanikker og elementer. I dette spillet får vi blant annet mulighet til å endre planene mens figurene utfører kommandoen du har gjort. Om du for eksempel ber Peach om å gå i dekning bak en stein kan du også be henne ta turen innom en fiende for å slå vedkommende om avstanden ikke er for stor. Etter dette slaget vil hun så dra dit hun skulle. Siden figurene kan gjøre såpass mye hver runde vil situasjonen raskt kunne endre seg mellom hver gang de ulike figurene får en ny sjanse til å gjøre noe. Dermed vil alt føles mer givende, samtidig som det blir mer intenst. Slik fjerner spillet noe av den mer tidkrevende taktikken i Xcom til fordel for litt særpreg som nok er mer underholdende for Mario-fansen. Noe annet som øker dette særpreget er muligheten for å bruke lagkameratene som et slags springbrett for å kunne komme deg enda lenger enn vanlig. Med litt planlegging gjør dette at du lett kan utmanøvrere fienden, og overraske dem. Alt dette gjør at Mario + Rabbids Kingdom Battle blir raskere og enklere enn mange andre strategispill, men mister også noe av godfølelsen som kommer med å lure fienden.

Mario + Rabbids Kingdom Battle

Om du ønsker mer taktikk og utfordring kan du og enn venn prøve dere på samarbeidsmodusen. Her vil dere kunne teste ferdighetene deres i spesiallagde utfordringer. Vanskelighetsgraden vil øke for hver utfordring dere klarer, og etter hvert blir dere nok nødt til å tenke to ganger før dere bestemmer hva som skal gjøres. Denne modusen vil nok kunne underholde deres i et par timer ekstra, men vi skulle gjerne sett enda mer av den eller mulighet til å samarbeide i historiedelen.

Mario + Rabbids Kingdom Battle er nok uansett ikke et perfekt spill for dere som er ute etter et dypt og strategisk spill. For selv om du vil møte på en rekke ulike fiender og bosser vil de færreste av disse føles nevneverdig utfordrende eller kreve at du totalt skifter spillestilen din. Dette er ikke Xcom, men mer som Xcom sitt Nintendoland. Ubisoft har helt klart tatt høyde for at Nintendo er kjent for å ha et yngre, mer "mainstream" publikum, og reflekterer dette i Kingdom Battle. Denne simplisiteten gjør at du føler deg tilfreds når rulleteksten går over skjermen, men vil nok også få deg til å tenke på alt det andre de kunne fått til med de grunnleggende ideene. Spillet er nok ikke ment å være et skikkelig rollespill, men det kunne helt klart hatt godt av låne litt fra andre spill i den sjangeren. Man får ulike våpen med ulike styrker å velge blant, men ikke noe mer enn det. Å kunne bruke ulike typer klær og gjenstander hadde helt klart tilført mer dybde og variasjons til spillet. Samtidig kan man lære noen nye egenskaper i et ferdighetstre, men også dette føles litt overfladisk. Få av ferdighetene endrer gameplayet nevneverdig, så jeg følte aldri en særlig stor glede av å lære noe nytt. Du finner rett og slett mange lånte mekanikker her, men ingen av disse tilbyr den samme dybden som vi finner i inspirasjonskildene. Kingdom Battle er rett og slett enklere på godt og vondt.

Dette er en annonse:
HQ

Jeg mener uansett at Mario + Rabbids Kingdom Battle gjør opp for mangelen på dybde med sin utrolige sjarm, design, og selvironi. Det er morsomt, vakkert, smart, og får meg aldri til å tenke på andre ting. Dette er et konsept som egentlig ikke burde fungert, men som i praksis setter klørne i deg og aldri slipper taket.

Mario + Rabbids Kingdom Battle
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
En flott blanding av de to universene, Det grunnleggende gameplayet er fantastisk, God humor, Flott presentasjon, Samarbeidsmodusen
-
Føles ganske tynt
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster



Loading next content