Marvel Heroes 2015

Marvel Heroes

Spider-Man og resten av Marvel-heltene møter Diablo. En god idé, men til tross for tilsvarende godt gameplay er ikke Marvel Heroes helt perfekt.

De klassiske Blizzard-spillene Diablo og Diablo II har satt tydelig preg på Marvel Heroes. Når det gjelder gameplay er nemlig mye veldig likt. Man styrer sin helt fra isometrisk perspektiv, angriper fiender og samler opp loot som står igjen når de treffer bakken. Man samler opp erfaringspoeng og går opp i spillernivå når tiden er moden. Likhetene er med andre ord mange.

Det er to måter å spille Marvel Heroes på. Du kan innta rollen som en av gratisfigurene du får tilbud om på starten, eller kjøpe deg tilgang til din favoritthelt fra Marvel-universet. Jeg valgte i første omgang Storm fra Xmen-serien. Hun var gratis og tilhørte de som kan kalles en B-liste av figurer. Samme liste inneholdt også halvkjente fjes som Think, Hawkeye, Scarlet Witch, Black Widow og Daredevil.

Det gikk dog ikke lenge før behovet for å sette mitt eget fingeravtrykk på historien kom krypende. Jeg besøkte den innebygde butikken for å kjøpe meg en mer spenstig figur. De beste, Iron Man, Spiderman, Hulk og Deadpool, kostet en smule mer enn de andre, så jeg gikk heller for Wolverine. Han ble kjøpt og betal, og eventyret mitt startet for alvor.

Marvel Heroes 2015

Spillet byr på mange sidehistorier, men de er alle sammenvevd med hovedhistorien, som er skrevet av Brian Michael Bendis. Denne blir presentert gjennom en rekke mellomsekvenser i tegneseriestil, som passer perfekt til stemningen i spillet. Stemmeskuespillet er dessuten godt. Når det gjelder plottet skal man prøve å stoppe den fryktinngytende Dr. Doom, som har fått fingrene i en såkalt Cosmic Cube. Ved hjelp av kubens enorme krefter kan han overta verden, eller utslette den. Klassisk svart-hvitt, klassisk tegneserie. Underveis møter man vell av superhelter og superskurker, og tegneseriefans vil sette pris på de obskure figurene som er med i pakken.

Noe av det første du vil legge merke til er hvor hektisk spillet fremstår. På skjermen vrimler det nesten alltid med med figurer, fiender og eksplosjoner, og selv om man kan se rikelig med detaljer briljerer aldri grafikken for alvor. Det er også mange andre spillere i samme omgivelser som deg, og det kan være problematisk av flere grunner.

Marvel Heroes 2015Marvel Heroes 2015

Den første grunnen er rent kosmetisk, men antall Hawkeyes og Scarlet Witches (altså to av gratisfigurene) er nesten latterlig. På ett tidspunkt spilte jeg sammen med tre Hawkeyes, som alle hadde identisk kostyme. Den andre grunnen er de visuelle effektene. Noen av angrepene fyller hele skjermen med effekter, midt i kampens hete. Det kan være imponerende, men også forvirrende.

Når du skal kjempe mot ikoniske skurker i form av bosskamper er spillerantallet også problematisk. Er du alene blir det for vanskelig, er du i en liten gruppe fungerer det bra, er dere mange blir det direkte latterlig. Se for deg over 20 helter som svermer rundt en boss som en gjeng med paparazzi-fotografer. Det er bosktavlig talt snakk om null utfordring når det skjer. De mindre og mer intime øyeblikkene er heldigvis langt mer underholdende, og mer utfordrende. Spillet blir uten tvil best hvis du spiller det med andre, men det er verdt å merke seg at vanskelighetsgraden ikke skaleres i tråd med spillergruppen. Hvis du tar med deg en venn som ikke har kommet like langt i historien, vil ha dø. Ofte.

Marvel Heroes 2015

Men det gjør ikke så mye, for nederlag blir sjelden straffet i Marvel Heroes. Du må av og til gjenoppleve en middels lang gårtur, men som regel respawner du rett rundt hjørnet fra der du døde. Man kan dessuten også bli gjenopplivet av allierte. Man kastes uansett raskt tilbake i kampens hete, og det kan jeg i grunnen like. Ingen liker å bare sitte og se på. Samtidig blir man på en måte litt knyttet til spillfiguren sin.

Spillets høydepunkt er nemlig utvilsomt leveling-systemet. Det er som sagt mange helter å velge mellom, og alle har hvert sitt evnetre. Disse evnetrærne kan bygges opp individuelt, og selv om det er få muligheter for tilpassing av hver enkel evne er det nok evner til å forme seg sin egen spillestil. For eksempel har min Wolverine fantastiske healing-evner, et kraftig grunnangrep og to superangrep til pressede situasjoner. Etterhvert som du går opp i nivå øker naturligvis helsen din, og spirit-nivået (som avgjør om du kan utføre spesialangrep) vokser raskere. Det blir etterhvert lett å føle seg som en skikkelig bad ass superhelt mens man kvitter seg med fiender over en lav sko.

Marvel Heroes 2015Marvel Heroes 2015Marvel Heroes 2015

Når du først har marsjert deg gjennom historien (det tar deg omlag 15 timer) blir du presentert for endgame-innholdet. Daily-, Group- og Survival-utfordringer, samt PvP-kamper (player vs. player).

Mens PvP foreløpig er preget av store balanseproblemer er Daily-, Group- og Survival-utfordringene mer interessante. Daily-utfordringene gir deg mer av det du kjenner fra historiedelen, Group-utfordringene kaster deg og fire venner inn i situasjoner og bosskamper dere må takle med et visst antall liv, og Survivial-utfordringene setter deg opp i mot endeløse horder av fiender. Den enste ulempen er at du må bruke såkalte Cosmic Shards for å delta. Disse tjener du inn ved å bekjempe bosser i end game-oppdragene.

Alt i alt er Marvel Heroes et solid actionrollespill og et gjennomført free-to-play-spill. Det er lettere å nyte hvis du bruker litt penger, men det er ikke et krav. Antall helter du kan velge mellom er imponerende og de blir presentert på en herlig måte. Gi spillet en sjanse, i hvertfall hvis du liker Diablo-oppskriften eller superhelter. Eller begge deler.

Marvel Heroes 2015
Marvel Heroes 2015Marvel Heroes 2015
7 / 10