Maximo vs. Army of Zin

Maximo vs. Army of Zin

Oppfølgeren til 'Maximo - Ghosts to Glory', er nå tilgjengelig for PS2, og som sin forgjenger er det her snakk om en 3D 'hack’n’slash'.

Oppfølgeren til "Maximo - Ghosts to Glory", er nå tilgjengelig for PS2, og som sin forgjenger er det her snakk om en 3D "hack’n’slash", som i spillsammenheng, har en lang historie - helt fra "Ghost’n’Goblins" som så dagens lys i spillehallene på 80-tallet.

Maximo vs. Army of Zin ser ved første øyekast ut som sin forgjenger, men det er flere forbederinger som er gjort under overflaten. Historien tar til en stund etter avslutningen til Ghosts to Glory, hvor Maximo og hans kamerat Grim leter etter Maximos store kjærlighet Sophia. Etter å ha kommet en hel landsby til unsettelse i det den blir angrepet av monsterlignende roboter, også kalt Automatoner, skjønner Maximo at Zins arme, en myteomspunnet legion av dødlige roboter, er løs etter å ha vært innesprettet i over 500 år av Baronen av Hawkmoor. Som den superhelten Maximo er, bestemmer han seg for å redde dagen, og gjøre sitt ytterste for å beskytte sitt land fra denne nye trusselen.

Spillet foregår over fem hovednivåer, og selvsagt er det, som det seg hør og bør, en boss på slutten av hver og en av disse. Handlingen er faktisk riktig spennende og hadde faktisk gitt spillet en bra underholdningsverdi selv om spillet ikke hadde vært bra. Heldigvis så er spillet bra, noe som duker for en bra helhet. Som sagt har Capcom gjort visse forbedringer. Du kan fortsatt løpe, dobbelthoppe og svinge sverdet gjennom samtlige nivåer, men nå kan du i tillegg samle penger til å kjøpe oppgraderinger til sverdet, rustningen og selv boxershortsen av kjøpmenn du møter på din vei. Oppgradering av for eksempel sverdet, og etter hvert en kraftig hammer, utvikler også kampteknikken slik at det stadig blir enklere å komme seg ut av vanskelige situasjoner mot tøffe motstandere. Oppgradering av rustning og skjold gjør at du etter hvert kan kaste skjoldet mot fiender på avstand, eller å plukke opp skatter som du ellers ikke hadde hatt innenfor rekkevidde. De ulike boxershortsene du kan oppgradere hjelper deg bl.a. til å få sterkere rustning eller angrepsmetoder, eller noe så fiffig som at de kan hjelpe deg med å finne nedgravde skatter.

Det er et flertall nye gjenstander samt angrepskompinasjoner i Army of Zin, og desto mer du spiller, desto mer kommer du til å finne ut hvor moro selve kampscenene kan være. Maxio kan utføre vanlige horisontal angrep samtidig som han kan angripe vertikalt med våpnene sine. Disse angrepene kan igjen kombineres for å utføre en hel del avanserte combos. Spillet har til og med sin egen combo-teller som holder oversikt over angrepene dine, og belønner deg ut fra hvor avanserte comboer du får til.

Det er godt at Maximo er en så pass kapabel kriger denne gangen, da han må konfrontere mange og sterke roboter og andre fiender. Med en gang du har fått taket på kampmulighetene, er det en fornøyelse i seg selv og rense et rom fullt med badguys på kortest mulig tid. Du kan også ta kontroll over Maximos kamerat, Grim, men denne funksjonen er veldig tidsbegrenset, og må spares til de tøffeste kampene.

Spillets lengde er dessverre ganske kort, med tanke på kun fem varierte hovednivåer, men det betyr likevel ikke at du ikke kommer til å bruke lang tid på å fullføre det. Grunnen til dette er at vanskelighetsnivået til tider er rimelig høyt, og at du derfor må jobbe mye med visse deler av spillet før du klarer å komme deg videre. Etter hvert nivå blir du rangert etter hvor mange fiender du har tatt kverken på, hvor mange innbyggere du har reddet og hvor mange hemmeligheter du har funnet. Så fort du har 100% på samtlige punkter i en level, blir denne markert med "mastered" på oversiktskartet, og desto flere nivåer du fullfører på denne måten, desto flere bilde-gallerier låser du opp i en egen bonus-avdeling i spillet.

Kort og godt byr spillet på mange morsomme og spennende, men også frustrerende timer foran tv-skjermen. Helt klart et must for alle fans av sjangeren, og det er slett ikke umulig at Maximo dukker opp i en tredje oppfølger i nær framtid.

7 / 10
+
Fengende og morsom fortsettelse, mange bra og nye gameplay-elementer