Mortal Kombat 11

Netherrealm Studios leverer atter en gang et solid Mortal Kombat-spill fylt med det serien er kjent for, brutalitet.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonse

Før jeg går noe nærmere inn på anmeldelsen av Mortal Kombat 11, føler jeg det er viktig å belyse dere om at jeg har vokst opp med Street Fighter-serien og det er i grunn det eneste slåssespillet jeg har forholdt meg til opp igjennom årene med unntak av en liten dose av Tekken på PlayStation og PlayStation 2. Det var ikke før jeg prøvde Street Fighter X Tekken at jeg innså hvor lite serien hadde endret seg og at mye i grunn var ganske likt fra det ene spillet til det andre, med unntak av den grafiske overhalingen mellom hver nye konsoll som kom ut på markedet. Det endte opp med at jeg mistet interessen for serien og generelt for hele sjangeren, til fordel for å rette fokuset mer mot skrekk - en sjanger jeg elsker til de grader! Det interessante er at jeg klarer å se klare koblinger mellom skrekk og Mortal Kombat 11 i forhold til det brutale og blodige innholdet, og det er noe av grunnen til at jeg blir interessert i dette slåssespillet.

Jeg får tilbudet om å skrive en anmeldelse av Mortal Kombat 11 - en spillserie som jeg i grunn ikke er så veldig kjent med utenom at det er et ekstremt blodig. Jeg velger å kaste meg ut i det ukjente for å se om dette er noe for uerfarne spillere eller for å si det på en annen måte. Klarer Mortal Kombat 11 å tiltrekke flere til å like serien?

Mortal Kombat 11
Detaljene er helt nydelige

Det er ingen tvil om at Street Fighter- og Mortal Kombat-serien bygger på to helt forskjellige prinsipper og filosofier. Der Capcom sikter mot et bredere publikum ønsker Netherrealm Studios heller å skape et brutalt og blodig spill som er mer rettet mot de voksne spillerne der ute. Den største forskjellen mellom Street Fighter og Mortal Kombat 11 er nok hvor lenge du kommer til å oppholde deg i trenings-arenaen. Der jeg føler det Street Fighter-serien har bedre flyt og overganger mellom hver kombo, fokuserer Netherrealm Studios sin Mortal Kombat-serie mer på å time knappetrykkingen til enhver tid. Til syvende og sist handler det om å tilbringe mest mulig tid i trenings-arenaen og bli kjent med de ulike teknikkene og komboene så dette vil man nok bli vant til etter en stund.

Ellers må jeg bare si hvor nydelig den fotorealistiske grafikkmotoren til Netherrealm Studios nyeste storspill er. Det finnes ikke ord som kan beskrive hvor detaljerte de dynamiske banene er med personer, demoner og monstre som jobber med sine saker mens du slåss mot en annen figur. Enkelte baner er mer imponerende enn andre som f.eks. vannbølger som strømmer inn mot land, store colosseum med publikum tilstede og mye mer annet som, på en positiv måte, retter oppmerksomheten din bort fra selve kampen. Dessuten må jeg få påpekt hvor kult det er å se hver bane har sine egne unike gjenstander som kan brukes i slåsskampen som for eksempel en drill i den ene banen og spyd eller tanks i den andre banen.

Jeg vil også påpeke at spillet er testet på en av de tidligste Xbox One-modellene, men selv på en så gammel konsoll er jeg riktig imponert over hvor bra spillet kjører. Stor applaus til Netherrealm Studios for å ha klart å lage et spill som så og si kjører plettfritt uten problemer med lastetider som ikke varer mer enn rundt 3-5 sekunder. Det er godt å se at utviklerne har tenkt på andre biter av spillet enn kun gameplayet. Ønsker du likevel den optimale Mortal Kombat-opplevelsen så anbefales det så klart å spille det på de kraftigste utgavene av PS4 eller Xbox One med en god TV og enten godt headset eller et hjemmekinoanlegg som oser av kvalitet.

Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11

En uforglemmelig filmatisk-opplevelse

Mortal Kombatt 11 bygger videre på historien der Mortal Kombat X avsluttet. Det er brutalt, actionfylt og spenning helt opp til hundre fra start til slutt. Jeg ønsker ikke å røpe ut så mye om spillets handling fordi det rett og slett er en kul opplevelse som enhver spiller burde få med seg på egenhånd, men kort fortalt handler det om en ond gudinne kalt Kronika som har makt over tid. Kronika higer etter mer krefter slik at hun skal kunne være i stand til å endre på tiden og bygge et liv fra egne premisser. For resten av Mortal Kombat-gjengen betyr det problemer og ikke minst frykten for at universet skal havne i gale hender. Det er din jobb å stoppe Kronika før uhellet skjer, men klarer du det?...

Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11
Intenst, blodig og brutale kamper vil holde deg gående i flere timer

Get over here!

Med varsomhet overfor den velkjente Mortal Kombat-oppskriften prøver Netherrealm Studios gang etter gang ut noe nytt. Denne gangen er blant annet forgjengerens X-Rays byttet ut med Crushing Blows og Fatal Blows. Crushing Blows vil kun skje når visse kriterier er fylt. Det går rett og slett ut på at du serverer et helt vanlig slag mot motstanderen men som, ved det riktige tidspunktet, blir til et skikkelig kraftig slag og utløser en kort scene hvor du ser fiendens kjeve, ribbein, hodeskalle og mye annet bli knust.

For meg er Fatal Blows uten tvil den klare favoritten! I løpet av en 2-runders kamp vil du få muligheten til å utføre dette superkraftige angrepet maks en gang. Det betinger så klart at du treffer motstanderen. Bommer du om motstanderen blokkerer eller at du står så langt vekk at du ikke treffer vedkommende, vil du få ny en sjanse etter noen sekunder. Det eneste du må huske på er at du kun kan bruke teknikken en gang. Blir det vellykket i første runde så kan du ikke bruke det igjen i neste runde og vice versa. Jeg har storkost meg med alle figurene sine Fatal Blows og er i grunn glad for at Netherrealm tok det med. Ikke bare er det til hjelp under vanskelige situasjoner, men også deilig å bruke etter å ha blitt mørbanket av en sterk motstander.

De livlige banene er også en viktig del av kampen. Med ulike gjenstander strødd ut i hver bane hvor antallet- og type gjenstander varierer, vil du få nytte av det i situasjoner du føler det er litt for tøft eller bare ønsker å imponere. Du vil kunne finne mye rart som drill, spyd, fakler, etsende væsker og mye annet brukbart. Det du må huske på er at disse gjenstandene er, på lik linje med Fatal Blows, kun tilgjengelig en gang i hele kampen men noen få gjenstander er faktisk mulig å bruke to-til-tre ganger. Med andre ord handler det om å tenke nøye og vite eksakt når du skal benytte deg av disse hjelpemidlene, men husk på at motstanderen også kan benytte seg av alt dette her mot deg.

Flerspillerdelen - en spillmodus som svikter de svake

Dagens slåssespill fokuserer veldig mye på E-sport og diverse turneringsmuligheter som eksempelvis Super Smash Bros., Street Fighter V og Tekken 7. Jeg ser i grunn positivt på den tanken fordi det for det første skaper et sosialt fellesskap blant spillerne, men samtidig vil forlenge spillets levetid. Flerspillerdelen i Mortal Kombat 11 er fylt med en god del snadder. Ved siden av turneringsmuligheter vil du få muligheten til å utføre tidsbegrensede events og daglige utfordringer som vil belønne deg med forskjellige premier.
Om du føler at flerspilling ikke er noe for deg så er det helt i orden, men husk på at du da heller kan prøve deg i en egen modus hvor to grupper, en som du lager og en som en annen person fra et annet sted i verden lager, kan kjempe mot hverandre ved hjelp av AI. Det eneste du må ordne er figurenes spesialiteter. Hver figur er tildelt 60 poeng som du kan bruke på tvers av fem ulike egenskaper som blant annet å øke eller forminske ferdigheter som hurtighet, komboer, sannsynligheten for å ta tak i fienden osv... Kampen skjer automatisk av seg selv mens det eneste du kan gjøre er å håpe på å vinne. Ellers er resten (nesten) ren tilfeldighet.

Utenom det finnes det andre moduser som blant annet den klassiske 1-mot-1 kampmodusen. Du kan hoppe rett ut i rangerte eller urangerte kamper mot andre. Dog ønsker du å slåss mot venner og bekjente er det også mulig igjennom egne private rom for kun dere. Videre returnerer det populære King of the Hill fra Mortal Kombat X så her har du litt av hvert å velge mellom.

Noe jeg misliker med flerspillerdelen er at det ikke finnes en egen modus som skiller de uerfarne og de proffe vekk fra hverandre. Jeg hadde ønsket å for eksempel sett en modus hvor du selv kan bestemme å kjempe mot de under level 10, for så det samme med de i level 20, 30 og så videre. Men neida, du vil bli kastet ut i det hele og møte på alle slags folk. I løpet av mine 10-15 kamper klarte jeg ikke å vinne en eneste kamp utenom den ene hvor motstanderen skjønte at jeg gav opp. Vi begge står stille og jeg utfører noen rare kommandoer som å hele tiden dukke og hoppe - en indikasjon på at jeg rett og slett har gitt opp. Motstanderen skjønner hintet og jeg får lov til å beseire vedkommende i en av disse to rundene, men i neste runde... Vel, det var en annen sak. Jeg ble banket både gul og blå og jeg rakk ikke en gang å utføre ett eneste slag mot motstanderen. Jeg tenker det handler mer om å trene og bli mer erfaren mens man prøver og feiler. Det er tross alt en grunn til at det finnes tre (egentlig fire om du teller med trening i flerspillerdelen) ulike treningsarenaer - trene fritt, følge en fast treningsmal, eller øve på bruken av ulike fatalities.

Mortal Kombat 11
Balls of steel!
Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11