Mortal Kombat X

Mortal Kombat X

Mortal Kombat X er full av sjel, men også innvoller, bein, blod og hjernemasse. Netherrealm Studios har nok en gang laget et spill som har det lille ekstra...

Det er ingen hemmelighet at Mortal Kombat har en spesiell plass i hjertet mitt. Husker at jeg som 12-åring ble slått i bakken første gangen jeg så Sub-Zero rive hode av noen med ryggraden fortsatt hengende fast. Nå, 10 spill og 23 år senere blir jeg nok en gang slått i bakken av å se hvor utrolig brutalt spillet har blitt. Mortal Kombat X er det beste, og mest brutale spillet i serien, punktum. Ikke nok med at de har tatt alt jeg gledet meg over i Mortal Kombat (9), men de har hevet standarden så til de grader. Det oser kvalitet ut av hver eneste pore, så ikke nok med at de har klart å forbedre et ellers perfekt spill, men de har lagt til såpass mye nytt at dette er som å spille et helt annet spill.

Mens Capcom veldig ofte ender opp med å gi ut det samme Street Fighter-spillet gang på gang, har Netherrealm Studios alltid prøvd å gjøre nye ting. I Mortal Kombat introduserte de en særdeles lang historiedel, samt røntgenangrep som viser deg ben som knekker, og innvoller som blir spiddet. Alt dette er så klart tilbake, med enda mer detaljert grafikk. Røntgenangrepene ser enda mer spektakulære ut og sluttangrepene er enda blodigere enn før. De har også gjort bakgrunnen på nivåene interaktive, slik at du kan kaste både brennende tønner og mennesker på motstanderen, akkurat som i Injustice: Gods Among us.

Mortal Kombat X

Mortal Kombat X har også en mer filmatisk historiedel som viser deg den nye generasjonen med kampsporteksperter bestående av Cassie Cage, datteren til Johnny Cage og Sonya Blade, Jacqui Briggs, datteren til Jax, Kung Jin, nevøen til Kung Lao, og Takahasi Takeda, sønnen til Kenshi, gjøre det umulige - nemlig å stoppe onde krefter fra å ta over jorden. Totalt er det 25 figurer å velge mellom, derimot er en av dem, Goro, enn så lenge kun for de som har forhåndsbestilt spillet.

Som jeg nevnte har Netherrealm Studios det med å prøve nye ting, og denne gangen er det i form av figurvariasjoner. Hver figur du kan velge har tre variasjoner man kan spille. Mange av disse variasjonene endrer totalt spillestilen til figuren du velger. Noen av disse endrer dem fra å være veldig defensive i spillestilen til å bli utrolig offensiv. Noen går fra å være veldig god i nærkamp til å bli nesten ubrukelig i nærkamp. Så kanskje du liker en bestemt figur, men har aldri klart å spille den før? Da kan det godt hende at du klarer det mye bedre denne gangen.

Mortal Kombat X

Når du er ferdig med historiedelen (som du absolutt burde spille), er det bare å sette igang å dykke ned i alt det andre du kan gjøre. Enten det er å gå på nett for å spille mot andre spillere i både rangerte og urangerte kamper, eller å ta for seg "living towers" som er tårnene fra tidligere spill, bare at de endrer seg daglig, ukentlig eller månedlig. Når jeg sier endrer seg, så legger spillet til modifikasjoner i kampene. Dette gjør at man får en variasjon når man spiller. Det kan være alt fra å gi motstanderen, deg eller begge en rustning som gjør at man ikke kan dyttes over ende, eller kanskje modifikasjonen gjør at alt man trenger er et slag for å vinne eller tape. Ifølge Netherrealm finnes det hundrevis av forskjellige modifikasjoner, som alle gjør kampene morsommere, og noen ganger veldig frustrerende. Gøy er det uansett.

Første gangen man starter spillet blir man bedt om å velge mellom en av fem faksjoner. Disse er Lin Kuei, ninjagruppen til Sub-Zero, White Lotus, gruppen til Raiden, Brotherhood of Shadow, gruppen til Quan Chi, Black Dragon, gruppen til Kano og til slutt Special Forces styrt av Sonya Blade. Du blir ikke begrenset til å velge en gruppe fremfor en annen. Du kan spille alle figurene, og få tilgang til alt utenom unike faksjonsavsluttere. Det vanker også andre bonuser i form av egne antrekk og lignende. Man vil også kunne tjene opp poeng i faksjonen man velger, som igjen gir tilgang til ting i spillet man ellers ikke får tilgang til. Dette betyr også at man hver uke slåss for å få sin faksjon kåret til ukens vinner. Som igjen gir bonuser for de i gruppen. Det er også egne kriger mellom din faksjon og andre, samt invasjoner fra fiender som alle faksjoner må hjelpe med å beseire. Alt dette høres kanskje litt komplisert ut, men det er så lett som å velge en gruppe, og så bare spille spillet.

Mortal Kombat X
Mortal Kombat X
Mortal Kombat X