MotoGP 09/10

MotoGP 09/10

MotoGP-lisensen har byttet utvikler og utgiver en rekke ganger. Denne gangen er det Monumental Games som har fått i oppgave å spillmatisere motorsykkelens svar på Formel 1, det mest prestisjefylte mesterskapet innen roadracing. Vi lot vår praktikant Fredrik Vrenne Larsen, bedre kjent som Paisley, prøve seg.

Det hele starter veldig lovende idet man hører en økende brumming fra en eksospotte. Like etter dukker en racingsjåfør opp på skjermen, og akselerer hurtig før han bremser ned og setter fart i utkanten av svingen.

Dessverre kan ikke spillet sammenlignes med traileren man ser under oppstarten. Idet man blir kastet inn i sin første runde rundt en bane i et solfylt sydenlandskap, står spillet i stor kontrast til det man få minutter tidligere hadde vært vitne til.

Det hele starter fort og brått. Uten å ha trykket annet enn en knapp sitter du plutselig med bakdelen plassert på et sete. Starten er brutal, og slik fortsetter det. Allerede fra begynnelsen merker man at spillet har en bratt læringskurve, og at dette ikke er et spill for nybegynnere.

Spillet består av fem spillmoduser, alle plassert i en enkel og oversiktlig hovedmeny. Man kan kjøre en karrieredel, flerspillerdel, arkade, time trial og championship. Man får fort en følelse av at dette er et spill som fungerer best å spille med andre, og det har også blitt lagt stor vekt på flerspillerdelen. Til tross for dette, er det i karrieredelen at dybden ligger.

Den er lik andre sportspill og bilspill. Man lager en spillbar karakter som man kan tilpasse med navn og enkelte kosmetiske endringer i form av kjøredrakt, fargevalg og annet utstyr. I MotoGP 09/10 er det også fokus på å ha med seg et dedikert motorsport-team som følger deg gjennom karrieren. Man kan ansette personer som kan hjelpe deg på veien mot ære og evig berømmelse, for eksempel en PR-ansvarlig.

I tillegg til å gjøre små endringer med den spillbare karakteren, og menneskene rundt, har man også frihet til å selv modifisere sykkelen med overfladiske endringer. Men til tross for fargevalg og skinntype på kjøredressen er det på banen det hele skjer.

Man merker fort at dette ikke er et spill for den gjennomsnittlige spilleren. Styringen føles tung og hard, og animasjonen til sjåføren er stiv gjennom de kurvete svingene. Kontrollen føles upresis i starten, og sykkelen er vanskelig å kontrollere gjennom de tre første rundene på tørr asfalt. Selvfølgelig er det tunge sykler man kjører på, men det føles som om man kjører på skinner idet man setter fart i utgangen av en sving. Denne følelsen bedrer seg etterhvert som man blir kjent med fysikken og sykkelstyringen. Men mange kan nok bli skremt bort av den brutale starten.

Utviklerne Monumental Game har brukt flere elementer som man finner i spill som Forza 3 og Need for Speed: Shift. Man har muligheten til å få en andresjanse ved å spole tilbake i spillet og ta en sving på nytt. Det dynamiske værforholdet bidrar til at løpene føles mer varierte og spennende. Underlaget skifter mellom vått og tørt, noe som har stor betydning for responsen til sykkelen.

Det virker som det har blitt lagt ekstra fokus på hvordan sykkelen forholder seg til underlaget. På skjermen, som viser et kart over banen, hastighet, plassering og rundetid, er det også en oversikt som forteller hvordan hjulene reagerer på underlaget. For de som ønsker er det også mulig å endre innstillingene for hjulene før hvert løp.

Løpene gir deg mulighet til å ta en testrunde, etterfulgt av en kvalifikasjonsomgang som bestemmer startposisjonen din i det endelige løpet. Ved å følge de virtuelle hjelpelinjene som viser deg hvor du skal plassere sykkelen før og gjennom svinger og hvor fort du bør kjøre, blir du etterhvert en ganske habil sjåfør. Man kan selvsagt skru disse hjelpemidlene av, men da bør du ha kjørt mange timer og lært deg banene og syklene inn og ut først. Kjører du bra og oppnår bra plasseringer får du en rank fra a til c. Høy rangering forbedrer ryktet ditt, og resulterer i at folk ønsker å sponse deg og bidra med utstyr.

Det som trekker mye ned er grafikken. Den føles utdatert og udetaljert. Jeg forventer mer av et spill i 2010, og spillet ligger grafikkmessig langt bak spill som Forza og Race Driver: Grid. Utviklerne burde heller fokusert på å forbedret grafikken i kjøredelen fremfor å gi oss alle mulig teite muligheter til å pynte og dekorere karakteren og sykkelen vår. Heller ikke lyden lever opp til forventningene. Den er middelmådig, og mangler det ekstra trøkket man ønsker når man tross alt sitter på noen hundre hestekrefter med gassen i bånn.

MotoGP 09/10 revolusjonerer på ingen måte racingssjangeren. For fans av sporten og tidligere MotoGP-spill er dette en racingopplevelse man kan ha mye moro med. Men for andre som kanskje ikke er så kjent med MotoGP, kan frustrasjonen lett ta overhånd. Skuffende grafikk, lyd og animasjon, men en god flerspiller over nett eller med en venn, i tillegg til presis enkeltbrems på forhjul og bakhjul, gjør dette til et spill mest for fansen.

MotoGP 09/10MotoGP 09/10MotoGP 09/10MotoGP 09/10
6 / 10
+