Musashi: Samurai Legend

Musashi: Samurai Legend

Tegneseriesamuraien med det kvasse sverdet slår seg løs i en verden av cel-shading. Lars Petter har testet!

Mange husker nok kanskje Brave Fencer Musashiden til den gamle og gode gråtassen Playstation. Nå er tiden inne for oppfølgeren, først 7 år etter, nemlig Musashi Samurai Legend. Har Musashi det som skal til for å oppnå legende status?

Historien i spillet er i og for seg ikke av det mest originale slaget. Musashi blir teleportert til en annen verden av en prinsesse for et folk som kaller seg for "Mystics", som altså besitter magiske kunnskaper i denne alternative verdenen. Grunnen til at Musashi nå har blitt kalt inn til dyst for dette magilærde folket, er at det onde imperiet Gandrake Inc har sett sitt snitt i livet til å utnytte "Mystics" for det de er verdt, og for å "gjenvinne" deres magiske krefter for å lage våpen som kan ødelegge omtrent hva som helst. Original historie vil kanskje mange si, men jeg kan ikke si annet enn at jeg ikke akkurat overveldes av dette plottet. Square/Enix har blitt nærmest et kjennemerke på gode RPG’er hvor historien spiller en stor rolle for spillets kvalitet, dessverre kan ikke dette sies når det gjelder Musashi Samurai Legend.

Spillets hovedkarakter må ha den merkligste frisyren noensinne, nest etter Cloud fra Final Fantasy 7 vil jeg tro. Hestehalen hans er lang som et vondt år og har flere geometriske figurer enn en mattebok for 10. klasse. Bortsett fra dette så virker Musashi som en helt alminnelig karakter, av kjøtt, blod og "Cel-shading". Ja, du leste riktig. Square/Enix har tatt i bruk denne tegnefilmaktige grafikkteknikken for å designe alt av karakterer og miljøer i dette spillet. Teknikken har blitt brukt i f.eks "Zelda: The Windwaker" med hell, men der stopper nok også lista, i hvert fall for min del. Grafikken er for all del gjennomført og fargesprakende, men det er ikke noe som hører hjemme i et RPG av denne typen spørr du meg. Effektene er ellers godt utarbeidet både når det gjelder teksturer og miljøer.

Musashi Samurai Legend inneholder de aller fleste ting som RPG’er skal inneholde nå til dags. Sanking av erfaringspoeng har etter hvert blitt et kjennetegn for alt som har med rollespill å gjøre, og dette spillet er intet unntak fra regelen. Etter å ha slaktet nok metallmonster kan man gå til menyen for å velge hvilke attributter man skal forsterke; mer styrke, mer motstandsdyktighet, mer helse og "focus power", eller en salig blanding av de fire. Musashi har en evne som kalles for "duplication". Ved hjelp av denne noe spesielle og høyst brukbare evnen, kan han etterligne fiendens angrep og dermed legge det til i sitt eget repertoar av spektakulære triks. Dette foregår ved at du bruker "focus power" til å "lade" opp med, og så trykke på firkant når fienden treffer deg for å duplisere evnen. Dette er et godt forsøk på å skape noe nytt og spennende i et spill som ikke helt innfrir forventningene. Sist jeg så noe som ligner var i Final Fantasy 7, ved bruk av "Enemy skill" materiaen. En annen ting som tilsynelatende har blitt "lånt" fra FF 7 er motorsykkelkjøringen. Den foregår på omtrent akkurat samme måte og ved enden av veien venter selvfølgelig en miniboss. Et tappert forsøk på å få Square/Enix fans til å se det nostalgiske aspektet ved Musashi Samurai Legend, men slaget må nok sies å være tapt.

Lyden fungerer akkurat som den skal, som oftest blir dine intensive kamper akkompagnert av noe som låter som "japansk-rock&roll-fiskeboll". Musikken er heller ikke dårlig, men dette er kanskje ikke helt akkurat denne typen musikk som hører hjemme i et spill av denne typen. Square/Enix spiller jo egentlig på hjemmebane i dette tilfellet når det gjelder rollespill, men saken er at spillet prøver å være mye mer enn det faktisk er og det er her ting har gått galt tydeligvis.

Forventer du deg et fullblods rollespill med timesvis av "stat crunching", bør du nok velge et annet spill i Square/Enix’s etter hvert så respektive spillstall. Legger du forventningene på hylla og tar spillet for hva det er, vil du nok oppdage et spill som kan oppta en del timer av fritiden din, før du legger spillet bort for å samle støv. Musashi Samurai Legend er og blir et action rpg som noen ganger kan glimte til med god dialog og et spennende historieforløp, men noe nytt Final Fantasy er det så absolutt ikke. Hvis du husker Brave Fencer Musashiden fra Playstation og var håpløst inngrodd i det, vil du nok storkose deg med oppfølgeren. Når det er sagt så vil nok spillfantaster som er på utkikk etter et rpg man ikke må bruke over 40 timer på, nyte godt av Musashi Samurai Legend.

Musashi: Samurai LegendMusashi: Samurai LegendMusashi: Samurai LegendMusashi: Samurai Legend
6 / 10
+