Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
anmeldelser
My Time At Portia

My Time At Portia

Har du alltid hatt en Byggmester Bob eller Snekker Andersen i deg, men stinker i sløyd? Da er My Time At Portia du trenger for å vise hva som bor i deg!

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Våren er tid for nytt liv, nye muligheter og en fresh start. Kanskje er det også tiden hvor romantikken får blomstre og du får prøvd ut de nye tingene du aldri har tatt deg mot til å gjøre tidligere. Det er i hvert fall slik vi liker å tenke om våren, men som regel innhenter livet oss ganske fort med det normale og kjedelige hverdagslivet. Da passer det heldigvis godt at simulatorrollespillet My Time At Portia nå gir deg disse mulighetene på konsollen etter ditt ønske.

My Time At Portia er utviklet av det kinesiske indieselskapet Pathea, og har etter et par måneder på PC nå tatt turen over til konsollenes verden. Ved første øyekast kan My Time At Portia virke som en bondegårdsimulator i samme ånd som Harvest Moon eller Stardew Valley, bare med en tredimensjonal stil som kan gi lettere assosiasjoner til cel shading-stilen i The Legend of Zelda: The Wind Waker. Det tar deg imidlertid ikke mange timene før du skjønner at dette ikke er helt presist. Spillet har langt større fokus på ressurssanking, bygging og utforsking av ruiner og grotter med skumle monstre, noe som ligger nærmere byggespill som Minecraft og Dragon Quest Builders. My Time At Portia står med andre ord med beina plantet innenfor mange sjangre, og det mest presise blir vel å kalle det et simulatorrollespill med bygge- og bondegårdselementer.

My Time At Portia
Man kan få inntrykk av at My Time At Portia er en bondegårdsimulator, men det er ikke først og fremst landbruk som står i sentrum i spillet.

Det som gir deg klart mest assosiasjoner til bondegårdsimulatorspill er begynnelsen. Du ankommer byen Portia, hvor du har arvet et lite verksted etter din far som nå er bortreist (bare én gang skulle jeg likt å spille et slikt spill hvor man faktisk driver gården eller verkstedet sammen med sin far/onkel/bestefar). Den er i dårlig forfatning, men ved å ha hendene fatt er det ikke grenser på hvor fint og flott du kan få dette til å bli. My Time At Portia er satt til en verden som har begynt å bygge seg opp igjen etter en apokalypse, og etter mer enn tre hundre år med mørke og elendighet har verden begynt å bevege seg sakte fremover igjen. Det er imidlertid fortsatt mye som kan gjøres i Portia for å skape en bedre hverdag for alle, og det er her du kommer inn i bildet. Ved hjelp av verkstedet ditt kan du ta på deg forskjellige oppdrag for byens innbyggere, som igjen gir deg mer penger og ressurser som du trenger for å bygge et enda bedre verksted.

I tråd med Harvest Moon-spillene og Stardew Valley er My Time At Portia full av rollefigurer med hver sine særegenheter og karakteristiske trekk. Det er imidlertid vanskelig å komme ordentlig innpå dem, og årsaken er at de fleste av dem mangler det lille ekstra som skal til for at jeg blir oppriktig interessert i dem. Etter flere titalls timer med spilling føler jeg fortsatt bare en halvveis interesse for en håndfull av rollefigurene, og den manglende tilknytningen får meg til å sette spørsmålstegn ved hvor mye tid det er verdt å bruke i Portia. Noe av dette kommer av at man har begrensede muligheter per dag for dialog og samhandling med de forskjellige rollefigurene, og det gjør at det tar svært lang tid å oppnå en god relasjon med noen som helst i byen.

Det hjelper heller ikke på relasjonsbyggingen at konsollversjonene har kuttet ut stemmeskuespill, noe man har tilgang på i PC-versjonen. Da vi tok kontakt med Pathea angående dette, kunne de informere om at stemmeskuespill var en brukerbasert aktivitet for Early Access-utgaven av spillet, og at man nå ser på muligheten for å implementere nytt stemmeinnhold til konsollversjonene i fremtiden. Det er altså ikke utelukket at det kommer, men på nåværende tidspunktet føles spillet noe tomt når man ser filmsekvenser hvor munner beveger seg uten å produsere en eneste lyd.

My Time At Portia
De forskjellige innbyggerne i Portia liker forskjellige slags gaver. Noen vil bli veldig glad hvis du fanger en fisk til dem.

Et langt større problem enn mangelen på stemmeskuespill er tempoet. My Time At Portia er et spill som går temmelig sent, og årsaken til at det meste i spillet tar så lang tid er fordi tempoet ikke er spesielt godt balansert. Hver dag tar et sted mellom 20 og 30 minutter, litt avhengig av hva man foretar seg, og hvis du ikke er flink til å sysselsette deg selv kan det bli mye dødtid mens du venter på at materialene dine skal bli ferdige. I verkstedet ditt kan du bygge maskiner som forvandler råvarene dine til materialer, for eksempel metall om til barrer eller treverk om til planker. Noen ganger må du ha en del av disse materialene for å komme deg videre i spillet, men å vente på at ting skal bli ferdigprodusert kan bli veldig langtekkelig i lengden. Man kan fort bruke mye tid med spillet, men det er ikke alltid gitt at det er på grunn av underholdningsverdien.

Når man først kommer i gang og er flink til å bruke tiden man har til rådighet, kan spillet derimot oppsluke deg i mange timer om gangen. Det er noe tilfredsstillende å få inn en rutine hvor man står opp, setter i gang materialproduksjonen, snakker med noen utvalgte innbyggere og går på sanking av ressursene man trenger mest. Her er det nok å henge fingrene i. Man kan hogge trær for tømmer, og hva slags tømmer man får avhenger av hvor stort treet er. Man kan sanke stein og gå på jakt, eller man kan ta seg turen i en av de forlatte ruinene i byen for å hogge ut metaller. Graver man nok i ruinene kan man også finne gjenstander fra den gamle verden, og finner du datadisker må du avgjøre om du skal gi dem til de lokale forskerne for å lære av fortiden eller til de geistlige for å sørge for at fortidens feil ikke gjentar seg. Med jevne mellomrom dukker det også opp fellesaktiviteter man kan gjøre med folk i byen. Man kan fiske, dra på spøkelsesjakt midtsommernatt, delta i kampsportturnering eller prøve seg på hesteridning.

My Time At Portia
Noen ganger må man ta turen innom grotter og forlatte gamle bygninger for å hente ut ressursene man trenger. Der er det ikke alltid like trygt.

Alle disse aktivitetene kommer selvsagt i tillegg til den daglige driften av verkstedet, og det å få denne til å gå mest mulig effektivt blir nesten en prosess i seg selv. Det er selvfølgelig også mulig å drive litt gårdsdrift med planter og dyr, men dette føles mer som en sideaktivitet i spillet. Her gjelder det å produsere de riktige materialene til enhver tid, slik at bygningsoppdragene du tar på deg går så raskt og effektivt som mulig. Noen ganger vil folk bare ha ressurser av deg, mens andre ganger vil de ha materialer eller små møbler eller gjenstander man kan bygge av materialene på arbeidsbenken din. Andre ganger krever oppdragene at du må bruke arbeidsstasjonen, som er en stor plattform midt på tomta di hvor du bygger alt fra komponenter til en ny bro eller motoriserte kjøretøy til byens nye kollektivtransportsystem. Ved å levere datadisker fra ruinene til byens forskere kan du få tilgang på nye arbeidstegninger til arbeidsstasjonen din, noe du ofte trenger for å gå videre med historien i spillet. Alle disse prosessene er tilfredsstillende å få til, særlig når man oppnår et effektivt system.

Mens vi snakker om effektivitet og systemer, må det trekkes frem at konsollversjonene dessverre ikke yter like godt som man skulle ønske, særlig når det gjelder Xbox One-utgaven som denne testen er basert på. Det svake og kronglete brukergrensesnittet er noe av det første man legger merke til når man starter spillet - det vil si, de få og begrensede mulighetene du har for å tilpasse din egen rollefigur er det aller første man legger merke til - og dårlig optimalisering av håndkontrollere er ekstra skuffende når man ikke har mulighet til å endre knappeoppsettet selv. Responstiden for en vanlig håndkontroll er heller ikke den beste. I tillegg sliter spillet kraftig med å kjøre stabilt på konsoll, og det er ikke rent sjelden man opplever at bildet fryser i flere sekunder om gangen når det foregår mye på en gang, for eksempel når man møter monstre i grotter. Det taler heller ikke til spillets fordel at det burde gjennomgått en skikkelig språkvask før lansering. Det mangler med andre ord mye teknisk finpuss før dette spillet kjører like bra som det burde.

My Time At Portia
Å bygge et flott og effektivt verksted er ett av høydepunktene i spillet.

I starten er spillets grafiske stil litt sjarmerende, men det tar ikke lang tid før man innser at heller ikke denne er spesielt slitesterk i lengden. Tvert imot er grafikken ganske simpel. Det er også skuffende at musikken i spillet er så ekstremt gjentakende og kjedelig som den er. Det er grenser for hvor mange ganger man kan høre den samme gjentakende heismusikken, selv om den høres ut som en blanding av The Girl from Ipanema og Galdin Quay fra Final Fantasy XV. Spillet gjør seg med andre ord best når du selv velger bakgrunnsmusikk eller podcast å lytte til.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

My Time At Portia er et spill man kan ha det mye gøy med i lengden. Det er overraskende moro å sanke råvarer og bygge både det ene og det andre, og å skape ditt eget verksted er moro for den som liker å pusle med og effektivisere ting. Samtidig er det heller ikke å komme unna at konsollversjonen ikke yter like godt som den burde, og mange kvalitative mangler kombinert med et ekstremt langsomt tempo gjør at dette spillet mister mye av sjarmen over tid. På tross av dette er det fortsatt fort gjort å legge ned mange timer i spillet, og skulle du bruke noen titalls timer på dette i løpet av våren er det fullt forståelig.

06 Gamereactor Norge
6 / 10
+
Et engasjerende byggespill med mye å gjøre og utforske, mange forskjellige oppgaver å foreta, fin blanding av sjangerelementer.
-
Ekstremt seigt og langsomt tempo, enkel grafikk, kjedelig musikk, dårlig ytelse, svakt brukergrensesnitt, rollefigurene mangler det lille ekstra, konsollversjonene mangler stemmeskuespill, få muligheter til å tilpasse sin egen rollefigur.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

My Time At PortiaScore

My Time At Portia

ANMELDELSE. Skrevet av Ingar Takanobu Hauge

Har du alltid hatt en Byggmester Bob eller Snekker Andersen i deg, men stinker i sløyd? Da er My Time At Portia du trenger for å vise hva som bor i deg!



Loading next content