My Time At Portia

Har du alltid hatt en Byggmester Bob eller Snekker Andersen i deg, men stinker i sløyd? Da er My Time At Portia du trenger for å vise hva som bor i deg!

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonse

Våren er tid for nytt liv, nye muligheter og en fresh start. Kanskje er det også tiden hvor romantikken får blomstre og du får prøvd ut de nye tingene du aldri har tatt deg mot til å gjøre tidligere. Det er i hvert fall slik vi liker å tenke om våren, men som regel innhenter livet oss ganske fort med det normale og kjedelige hverdagslivet. Da passer det heldigvis godt at simulatorrollespillet My Time At Portia nå gir deg disse mulighetene på konsollen etter ditt ønske.

My Time At Portia er utviklet av det kinesiske indieselskapet Pathea, og har etter et par måneder på PC nå tatt turen over til konsollenes verden. Ved første øyekast kan My Time At Portia virke som en bondegårdsimulator i samme ånd som Harvest Moon eller Stardew Valley, bare med en tredimensjonal stil som kan gi lettere assosiasjoner til cel shading-stilen i The Legend of Zelda: The Wind Waker. Det tar deg imidlertid ikke mange timene før du skjønner at dette ikke er helt presist. Spillet har langt større fokus på ressurssanking, bygging og utforsking av ruiner og grotter med skumle monstre, noe som ligger nærmere byggespill som Minecraft og Dragon Quest Builders. My Time At Portia står med andre ord med beina plantet innenfor mange sjangre, og det mest presise blir vel å kalle det et simulatorrollespill med bygge- og bondegårdselementer.

My Time At Portia
Man kan få inntrykk av at My Time At Portia er en bondegårdsimulator, men det er ikke først og fremst landbruk som står i sentrum i spillet.

Det som gir deg klart mest assosiasjoner til bondegårdsimulatorspill er begynnelsen. Du ankommer byen Portia, hvor du har arvet et lite verksted etter din far som nå er bortreist (bare én gang skulle jeg likt å spille et slikt spill hvor man faktisk driver gården eller verkstedet sammen med sin far/onkel/bestefar). Den er i dårlig forfatning, men ved å ha hendene fatt er det ikke grenser på hvor fint og flott du kan få dette til å bli. My Time At Portia er satt til en verden som har begynt å bygge seg opp igjen etter en apokalypse, og etter mer enn tre hundre år med mørke og elendighet har verden begynt å bevege seg sakte fremover igjen. Det er imidlertid fortsatt mye som kan gjøres i Portia for å skape en bedre hverdag for alle, og det er her du kommer inn i bildet. Ved hjelp av verkstedet ditt kan du ta på deg forskjellige oppdrag for byens innbyggere, som igjen gir deg mer penger og ressurser som du trenger for å bygge et enda bedre verksted.

I tråd med Harvest Moon-spillene og Stardew Valley er My Time At Portia full av rollefigurer med hver sine særegenheter og karakteristiske trekk. Det er imidlertid vanskelig å komme ordentlig innpå dem, og årsaken er at de fleste av dem mangler det lille ekstra som skal til for at jeg blir oppriktig interessert i dem. Etter flere titalls timer med spilling føler jeg fortsatt bare en halvveis interesse for en håndfull av rollefigurene, og den manglende tilknytningen får meg til å sette spørsmålstegn ved hvor mye tid det er verdt å bruke i Portia. Noe av dette kommer av at man har begrensede muligheter per dag for dialog og samhandling med de forskjellige rollefigurene, og det gjør at det tar svært lang tid å oppnå en god relasjon med noen som helst i byen.

Det hjelper heller ikke på relasjonsbyggingen at konsollversjonene har kuttet ut stemmeskuespill, noe man har tilgang på i PC-versjonen. Da vi tok kontakt med Pathea angående dette, kunne de informere om at stemmeskuespill var en brukerbasert aktivitet for Early Access-utgaven av spillet, og at man nå ser på muligheten for å implementere nytt stemmeinnhold til konsollversjonene i fremtiden. Det er altså ikke utelukket at det kommer, men på nåværende tidspunktet føles spillet noe tomt når man ser filmsekvenser hvor munner beveger seg uten å produsere en eneste lyd.

My Time At Portia
De forskjellige innbyggerne i Portia liker forskjellige slags gaver. Noen vil bli veldig glad hvis du fanger en fisk til dem.

Et langt større problem enn mangelen på stemmeskuespill er tempoet. My Time At Portia er et spill som går temmelig sent, og årsaken til at det meste i spillet tar så lang tid er fordi tempoet ikke er spesielt godt balansert. Hver dag tar et sted mellom 20 og 30 minutter, litt avhengig av hva man foretar seg, og hvis du ikke er flink til å sysselsette deg selv kan det bli mye dødtid mens du venter på at materialene dine skal bli ferdige. I verkstedet ditt kan du bygge maskiner som forvandler råvarene dine til materialer, for eksempel metall om til barrer eller treverk om til planker. Noen ganger må du ha en del av disse materialene for å komme deg videre i spillet, men å vente på at ting skal bli ferdigprodusert kan bli veldig langtekkelig i lengden. Man kan fort bruke mye tid med spillet, men det er ikke alltid gitt at det er på grunn av underholdningsverdien.

My Time At Portia
My Time At Portia